Hej!
Köpte min första lägenhet för 1 1/2 år sedan. Lägenheten var som en dröm med fin klinkers i hall kök och badrum. Gipsade konturer i hallen mm.

Nu har HSB gått ut med att de kräver att man har jordade uttag i hela lägenheten om man har kakel eller klinkers i lägenheten. Detta ska enligt HSB bekostas av bostadsrätts ägaren, oavsett om klinkler har laggts nyigen eller innan man flyttade in. Hadde ingen aning om detta när jag flyttade in och lade därför inte märke till det heller. Grejen är att jag är inte så sugen på denna modifiering då hela hallen måste rivas, då de gipsat igen dosorna så man inte kan se var de sitter tapeter måste skäras upp mm. Med andra ord jag tvingar förstöra mer eller mindre hela lägenheten. har funderat på det och det är så illa att jag isåfall överväger att riva upp klinkersen och lägga parkett iställer då detta medför mindre jobb. HSB hävdar även att hemförsäkringen inte gäller om man har ojordade uttag i sin lägenhet i kombination med klinker/kakel.

Blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni orkar läsa
Mvh
Micke
 
Vad är det just med klinkers/kakel som kräver jordade uttag?

/Pagge
 
De säger att kakel/klinker är ledande och riksken för attt få överslag är större med ojordat, det sjuka är att de kräver att lamputag i taket ska jordas också (som ett överslag mella lampa och golv är rimligt) och där sitter givetvis panel som måste plockas ner.
 
utanpåiggande är väl en nödlösning isåfall inte så snyggt enl min mening . Säkert inte godkännt av HSB iheller för den delen
 
Kanske var otydlig där sitter ingen gipsskiva på vägen utan de har kletat gips direkt på betongen och över dosorna och sedan svept gipsen på väggarna för att få en struktur. frågan är om de kan säga något om jag pluggar det uttaget i halllen som måste bytas då det är de som ställer till med mest problem.
 
Kakel/klinkers är alltså ledande? Jaha, man lär sig alltid något nytt.

/Pagge
 
;)

Dessa material är INTE ledande. De består ju bara av sten/sand/cement...

Annars hade ett murhus varit ledande...
 
kna någon då svara på varför man behöver ha jordat om man har kakel/klinker dvs vad skiljer det frå ett vanligt golt t.e.x parkett?
 
Jag arbetar som elkonsult och detta var det roligaste jag läst på mycket länge.
HSB kan inte tvinga dig till någonting. Ge mig mer information om detta fall så kan jag råda dig till hur du skall gå tillväga.
Hur ser t.ex. kravet från HSB ut?

För väldigt länge sedan (när HSB bildades?) så var det så att man hade jordade vägguttag i utrymmen med marmorgolv, hallar etc. Därför att dessa golv mycket riktigt är mer ledande än trägolv eller plastmatta.
Det är också krav på att om man jordar ett vägguttag i ett rum så måste man jorda hela rummet, även lamputtag. Det är för säkerheten och sunt förnuft så man inte kommer i kontakt med både jordad och ojordad del och har ingenting med golvet att göra.
 
Svårt att ta reda på hur kravet ser ut , vi har fått info via HSB's lokala text-tv. Där det står ungefär vad jag skrivit att man måste jorda samtliga uttag när man har eller lägger in klinker/kakel. Sammt att det ska bekostas av bostadsrätts innehavaren oavsett om det är han eller någon som bodde där innan som laggt in klinker/kakel i sin lägenhet. Samt att om man inte har jordat i sin lägenhet så gäller inte hemförsäkringen vid e.v brand eller skada. Min sambo har snackat med HSB och de bekräftade att informationen var korrekt. Man kanske ska försöka snacka med någon ansvarig.
 
Alltså det är ju givetvis inte fel att jorda och är numera ALLTID ett krav. Men i ditt fall gäller de regler som gällde när lägenheten uppfördes.
Då förelåg det undantag att inte ha jordade uttag i torra rum med isolerade golv där risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig. (Rum med betonggolv, klätt med matta med goda isolerande egenskaper jämställdes med rum med isolerade golv).
Till rum med ledande golv räknades golv vars isolationsförmåga är eller kan bli stark nedsatt genom väta!
Så frågan man bör ställa sig själv och HSB är om förändringen med klinkergolv utgör så väsentlig stor förändring att den föranleder en installation av jordade uttag och lampdon i utrymmet. Jag tycker inte det. Det är fortfarande frågan om ett TORRT utrymme och således gäller fortfarande de regler som gällde när elinstallationen utfördes.
Men det är inte fel att jorda hela installationen eftersom det förbättrar elsäkerheten och minskar risken för elshock. Datorn t.ex. bör anslutas till jordat uttag men det är en annan historia...
 
Självklart är det bra med jordat men att lägga ner 3-4 arbetsveckor för att jorda 6 uttag och återställa väggar är jag inte så sugen på.Billigt lär det ju knappast bli heller.
 
tackar tackar

låter bra misstänkte att de inte kan "tvniga en" till en sådan installation tackar för all hjälp.
/micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.