Hej på er,

Eftersom jag har ett hus från 60-talet med färger på kablarna som inte stämmer med dagens standard önskar jag hjälp med att identifiera de olika ledarna. Jag har mätt enligt följande

Mellan blå/grå 240V
Mellan blå/röd 240V
Mellan grå/röd 0V

Öppen eldosa med blå, grå, och röd kabel markerade med spänningsmätningar och textfråga om ledarnas identitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen på förhand
 
tommib
Helt omöjligt att säga utan att veta mer. Du kan aldrig lita på färgerna!

Röd kan vara skyddsjord men det kan också vara tändtråd. Folk har dött pga misstag med detta.

Du måste titta i fler dosor och ev i centralen för att reda ut vad som är vad. Om du är det minsta osäker bör du ta kontakt med elektriker. Vad är syftet med detta?
 
  • Gilla
Bertil Erik Ohlsson och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Precis som tommib skriver måste du göra klart för dig vad som är vad på andra sätt än mätning av spänning. Om du tex mäter blå-grön bör du få samma (240 V) som blå-grå och blå röd och därför kanske tro att även den kan vara jord eller nolla. Då får vi just det farliga fallet som gett dödsolyckor genom förväxling av tändtråd och jord.

Ser man funktionellt på kopplingen på din bild kan man iofs skapa sig en hypotes som med ganska stor sannolikhet identifierar ledarna. Och när du kollat på rätt sätt kan vi se om tex min första tanke stämde. (Blå-fas, grå-nolla, grön-tändtråd, röd-jord om det nu finns jord där kan lika gärna vara en tändtråd man inte ser funktionen på i denna dosan kopplad från annan plats).

En titt i centralen för att se vad typiskt grå och röd har använts till och sen i din dosa med säkringen ur mäta lågt motstånd grå-röd så närmar du dig lite mer säkerhet om det sitter grå nollor och röda jordar i centralen. Osv i de steg man ser sig behöva för att vara säker och för en ovan som du bör man ta i lite mer än den som förstår helheten med de involverade riskerna.
 
  • Gilla
Bertil Erik Ohlsson och 2 till
  • Laddar…
Vilka trådar går i vilka rör?
Tycker det verkar vara följande:
Röd-blå-grå
Blå-grön
Grön-grå
Blå-grå-röd

Går något av rören till någon strömbrytare?
Går något rör till någon lampa?

Följande kan vara en arbetshypotes fram tills ovanstående frågor är besvarade:
Blå-grön strömbrytare eller lampa
Grön-grå lampa eller strömbrytare
Blå fas eller nolla
Grå nolla eller fas
Röd jord
 
  • Gilla
Bertil Erik Ohlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka trådar går i vilka rör?
Tycker det verkar vara följande:
Röd-blå-grå
Blå-grön
Grön-grå
Blå-grå-röd

Går något av rören till någon strömbrytare?
Går något rör till någon lampa?

Följande kan vara en arbetshypotes fram tills ovanstående frågor är besvarade:
Blå-grön strömbrytare eller lampa
Grön-grå lampa eller strömbrytare
Blå fas eller nolla
Grå nolla eller fas
Röd jord
Gissar på blå fas och grå nolla, men som sagt måste du kolla i angränsande dosor och central för att vara säker. Går röret till något vägguttag bör du kunna identifiera jorden där, dock finns risken att någon tabbat sig så att saker och ting ändå inte stämmer så därför är det bra om du gör en kontinuitetmätning för att identifiera jord som röd (max 2Ohm, har du jordfelsbrytare? Gissar på nej, hade därför rekommenderat dig att ta dit någon elkunnig för att hjälpa dig så du inte hamnar i klistret, öppna dosor och dra för att förstå hur ledningarna går, annars dela och mät, byt därefter ut kopplingsklämmorna.
 
  • Gilla
Bertil Erik Ohlsson
  • Laddar…
Detta är ett fantastisk forum, snabba och intelligenta svar. Stort tack för tiden ni har lagt på min fråga.

Jag konkluderar att jag inte kommer att hitta en lösning på denna fråga. Det är alldeles för komplicerat. Hoppas bara att elektrikern inte upptäcker min okunnighet om kabeldragningen i mitt eget hus och kanske profiterar på situationen.

Ser redan elektrikern gå omkring sucka djupt, klia sig i huvudet och mumla tyst för sig själv - "j...vla idiot som har dragit dessa kablar". Innan jag hinner blinka så sitter det väl både ett nytt elskåp och nya strömbrytare och nya vägguttag och produkter för smarta hem, billiga dimmers och kabel samt allt annat man kan behöva av elinstallationer. Hahaha :)

Det är som att lämna in bilen på verkstan....

Ps. Inget ont om elektriker men har man i perioder jobbat som inköpare så är det bra att kunna ämnet. Så tänker jag ;-)

Tack igen, Beeo
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.