D
Jag saknar många gånger någon som kan reparera elektronik. Hade för längesedan en kollega som hade förmågan att ganska snabbt mäta över ett kretskort och kolla om det var enklare komponenter (vilket det oftast är), eller någon dyrare eller mer exotisk krets som gör reparation olönsam eller omöjlig.

Jag tror man hade kunnat rädda oerhört mycket av det som slängs men jag vet öht inte om det finns såna människor längre och isf var man hittar dem?

Har någon bra tips i Malmö så vore jag tacksam men jag misstänker att det är samma brist överallt?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Förr var ju mycket av elektroniken mer av typen diskreta komponenter (dvs mycket kondingar/spolar/motstånd osv). Dessa var ju enkla att reparera; mät och ersätt.
Numera är ju det mesta integrerat i digitala kretsar och i processorer och även i ASIC's som är omöjliga (nåja...) att felsöka och ibland gör det inte att hitta ersättningskretsar (tex om det är fel på en ASIC/SoC).
 
D
W whatever skrev:
Förr var ju mycket av elektroniken mer av typen diskreta komponenter (dvs mycket kondingar/spolar/motstånd osv). Dessa var ju enkla att reparera; mät och ersätt.
Numera är ju det mesta integrerat i digitala kretsar och i processorer och även i ASIC's som är omöjliga (nåja...) att felsöka och ibland gör det inte att hitta ersättningskretsar (tex om det är fel på en ASIC/SoC).
Jag förstår det och kan väl hålla med men jag tycker ändå tex att förvånansvärt mycket problem kommer från enklare saker som elektrolyter etc, lagade själv min Bose stereo genom att byta några kondensatorer och vad jag hört är det bla det vanligaste felet i moderna TV-apparater.
 
De flesta som pysslar med sådant fortfarande tror jag börjar bli rätt så till åren komna. Det i kombination med att det som sagt i dag är svårare/omöjligt att reparera gör att det inte sker en föryngring i den typen av verkstäder. I alla fall de få firmor som jag känner och de ligger tyvärr inte i Skåneland.

Din fråga får mig att minnas en gammal kollega som lämnade in sin VHS som vägrade ta banden till en sådan firma. Lagningen kostade inget, och han fick tillbaka Mariekexen som hans barn stoppat i kassettluckan.... :crysmile:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Studiomusikservice Torsås ‭070-548 99 00‬. Inte Skåne, men inte så väldigt långt ifrån heller.
 
Tyvärr är det sällan lönt att laga saker, det kostar mer att felsöka och laga än att köpa nytt.

Jag praoade hos stans tv och radioreparatör, några år senare så ringde han mig och undrade om jag ville ta över lite förstärkare då han skulle lägga ner. Två av dem har jag kvar idag och har repererat själv (Harman Kardon från 70talet).
Detta var precis i skiftet när platt-tv kom och han hade många lagade tv-apparater som folk inte hämtade ut.

När spisen (modern Husqvarna med garanti kvar) gick sönder i höstas så bytte man tillslut alla delar (kort) på hälldelen, dessa skulle kostat ungefär lika mycket som spisen i inköp (15kkr, skulle aldrig köpt den själv för de pengarna)

Nu har jag tur och kan ofta laga saker själv. Det är ofta dåliga kondningar som är felorsaken, och dessa har ibland dragit med sig andra komponenter.
 
Jag har arbetat som reparatör av all hemelektronik under 30 år. Det var ett roligt jobb med många glada kunder och kollegor. Men som alla vet har marknaden ändrat sig oerhört på gott och ont. Idag är det bara att slänga efter garantin gått ut. Hur som helst är den största delen av yrkeskåren borta.
 
Kan bara hålla med att i dagens slit och släng-samhälle så är det många gånger nytt som gäller om något har havererat. Även om t.ex det nu endast skulle vara en så enkel sak som en konding på ett kretskort på din några år gamla vitvara så kommer serviceteknikern byta hela kortet. Finns inte tid/pengar/"kunskap" att felsöka på djupet.
Har själv kunskapen att laga det mesta och har reparerat mängder med saker tvättmaskiner/elverktyg/ instrumentering till bilar m.m.
Letar alltid aktivt efter defekta verktyg, och de går till 95% att få igång igen. Problemet (från min sida) är att det slängs istället för att säljas som defekt. Har många gånger sett saker slängda i elektronikcontainrarna på återvinningscentralen som jag hemska gärna skulle vilja få lägga beslag på. Suck..
 
  • Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att ett stort problem är att så många inte är intresserade av att reparera. Många gånger väntar man inte ens tills prylen gått sönder innan man köper en ny. En ny pryl skall köpas för att den finns. Inte för att det är något fel på den gamla. Så att det inte finns så många som jobbar med att reparera elektronik beror på att det är så få som vill reparera elektronik. Jag jobbar med konstruktion av elektronik. Så jag reparerar en del för eget behov. Ibland trots vetskapen att det är mycket jobb för en pryl som i stort sett är värdelös. Oerhört mycket av det som slängs hade kunnat räddas eftersom det över huvud taget inte är trasigt.
 
B Bumlersson skrev:
Jag har arbetat som reparatör av all hemelektronik under 30 år. Det var ett roligt jobb med många glada kunder och kollegor. Men som alla vet har marknaden ändrat sig oerhört på gott och ont. Idag är det bara att slänga efter garantin gått ut. Hur som helst är den största delen av yrkeskåren borta.
Jag kan tipsa om en sida med reptips för den som är intresserad. www.leifline.com
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D
Inte bara jag som känner såhär tydligen :)

Kan tro att många som kan/ har kunnat har gått i pension men min uppfattning är att i länderna österut så lever denna kunskapen i högre grad. Vi får väl hoppas att de som kan sånt här kan inspireras till att köra igång enklare verksamheter.
 
D djac skrev:
Inte bara jag som känner såhär tydligen :)

Kan tro att många som kan/ har kunnat har gått i pension men min uppfattning är att i länderna österut så lever denna kunskapen i högre grad. Vi får väl hoppas att de som kan sånt här kan inspireras till att köra igång enklare verksamheter.
Problemet är att det inte finns någon lönsamhet, mina sista 10år som tv reparatör körde jag som egen. Tog ut en liten lön och svartade resten upp till en minsta drägliga lön, jobbade normalt vardagar mellan 7-23. Ingen vill ha det så. Nu har jag en normal lön,6 veckors sem, reglerade arbetstider, varenda minut jag jobbar över får jag som ledighet.
 
För två år sedan badade jag med min telefon. Efter det fungerade inte knappen på framsidan. Jag ringde till två eller tre firmor som reparerade mobiltelefoner vilka samtliga avrådde från att reparera den. Det var en så gammal modell så det var inte värt det menade de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.