Hej alla, då har man tagit sig i kragen och äntligen blivit medlem..

Vi har en tomt som vi väntar på att få köpa, och kollar under tiden på tänkbara hus, vi har fastnat för Lyckan, gärna med vinkel eller Funkis lyckan. Om någon har något att berätta om detta huset, positivt eller negativt, bilder att visa, osv. Så är ni välkomna att dela det med oss :D Gärna priser!! Vi är nya på det här med att bygga hus så vi vet inte riktigt vad man ska förvänta sig med byggtider, priser och vad man ska tänka på i allmänhet? Alla tips är välkomna ;)
 
Tänkte bara meddela att det finns en lyckan vinkel funkis, blev själv lite snopen när jag såg det hos säljaren, eftersom det inte finns med på deras hemsida eller katalog.
 
Lyckan är ett trevligt och prisvärt hus med i mina ögon bra planlösning. Med vinkel så blir lyckan ännu bättre, ett alternativ för att få lite rymd är att satsa på ryggåstak på vanliga lyckan.

Tror att en vanlig lyckan startar på ca 1 550 000 kr NF. Ryggåstak adderar ca 45 000 kr.

Efter att ni skrivit på kontrakt för ett hus så tar det lite tid att upprätta bygglovshandlingar, säg ca en månad därefter gör ni avrop, dvs spikar materialspecen till huset, sedan tar det i dagsläget ca 16 veckor(eksjöhus) innan huset levereras. Slutligen tar det ungefär lika lång tid till för att inreda huset.

Jämför priser, grundstandard och byggteknik mellan olika leverantörer och bilda er en uppfattning om hur marknaden ser ut. Sedan så är det i allmänhet rätt så viktigt att relationen mellan kund och säljare känns rätt.

Lycka till!
 
Vad kostade ett funkis i vinkel?
 
Priset vi fick på funkis vinkel var 1 643 000 NF, sen beror ju priset såklart på utrustningsnivå, det var iaf 73 000 dyrare än vanliga lyckan funkis.
 
"Tror att en vanlig lyckan startar på ca 1 550 000 kr NF"

Okej, det är ju ett rimligt pris! Vet nån möjligvis vad funkis lyckan kostar, eller hur mycket man får lägga till för att få putsfasad på vanliga lyckan?
Jag är helt inne på ett lyckan med vinkel. Men har även fallit lite för Lb-hus ugglan 135, skulle gissa på att dem låg i samma prisklass kanske?
Lb-hus eller eksjöhus?! Det e frågan hehe... Standarden ser ju att vara likvärdig.
Nån som byggt nån av dessa husen?
 
Jag och min sambo har fastnat för Lyckan med Vinkel, och gör avrop på detta i nästa vecka. Runt årsskiftet räknar vi med att huset kommer och sen är det ytterligare 12 veckors byggtid inomhus.

Vi bygger i Göteborgsområdet. Fick priset 1.600.000 NF inklusive ryggåstak. Sen har vi lagt till råspont på taket, hörnbadkar och Contura spis. Har även beställt att Eksjöhus gjuter plattan till garaget.
Vi är hittills nöja med allt.. Man vill bara att allt ska gå så fort, hatar att vänta. Vår säljare Bert i Göteborg är mycket trevlig och hjälpsam.

Lycka till.. Gå till olika hustillverkare och ställ dom mot väggen.
 
Henkemuff skrev:
Jag och min sambo har fastnat för Lyckan med Vinkel, och gör avrop på detta i nästa vecka. Runt årsskiftet räknar vi med att huset kommer och sen är det ytterligare 12 veckors byggtid inomhus.

Vi bygger i Göteborgsområdet. Fick priset 1.600.000 NF inklusive ryggåstak. Sen har vi lagt till råspont på taket, hörnbadkar och Contura spis. Har även beställt att Eksjöhus gjuter plattan till garaget.
Vi är hittills nöja med allt.. Man vill bara att allt ska gå så fort, hatar att vänta. Vår säljare Bert i Göteborg är mycket trevlig och hjälpsam.

Lycka till.. Gå till olika hustillverkare och ställ dom mot väggen.
Heej. Vad kul att ni beställt och allt, kan förstå att det är jobbigt att vänta!
Vad ingår i dem 1,6? E det bara standard eller tillvalen också? Hur mycket kommer slutpriset att bli allt som allt?

Vi måste också ha garage, finns inte så mycket förvaringsplats i lyckan [smiley=huh.gif], vad fick ni ge för att dem skulle göra plattan till er?

Undrar om man får välja bort köksinredning osv för att köpa eget på IKEA? Man borde ju tjäna på det...
 
Flamingo skrev:
Heej. Vad kul att ni beställt och allt, kan förstå att det är jobbigt att vänta!
Vad ingår i dem 1,6? E det bara standard eller tillvalen också? Hur mycket kommer slutpriset att bli allt som allt?

Vi måste också ha garage, finns inte så mycket förvaringsplats i lyckan  [smiley=huh.gif], vad fick ni ge för att dem skulle göra plattan till er?

Undrar om man får välja bort köksinredning osv för att köpa eget på IKEA? Man borde ju tjäna på det...
Det är standarden som kostar 1,6.. men standarden är ganska bra. Kök ifrån HTH, parkett i hela huset, kakel på alla utrymmen där det behövs osv..
Det ingår även färg till utsidan, en viss del schaktning och 175 ton makadam till grunden.

Garageplattan betalar vi 1000:-/m2 för och även där ingår schakt och makadam.

Tillvalen vi har gjort hittills är:
Contura 560 35.000:-
Hörnbadkar 11.000:-
Råspont tak 15.000:-


Men jag är övertygad om att det blir mycket mer framöver här. Lite extra i köket och lite spotlights här och var...
Hör av dig till din säljare så får du exakt vad som ingår och en ungefärlig uppfattning om standarden..

 
Vi fick en prisuppgift på Lyckan Funkis idag. Priset låg på 1628 tusen inkl. ryggåstak, med vinkel kan man lägga på 70-80 tusen var den uppgift vi fick.
 
Jeppsson skrev:
Vi fick en prisuppgift på Lyckan Funkis idag. Priset låg på 1628 tusen inkl. ryggåstak, med vinkel kan man lägga på 70-80 tusen var den uppgift vi fick.
var i landet bor ni? priserna verkar skilja en hel del.
 
Vi bor i Kalmar. Allt som allt med grund & övriga kostnader skulle det gå på 1980 000 :- men då är det inräknat 50 000 i extra markarbeten
 
Jeppsson skrev:
Vi bor i Kalmar. Allt som allt med grund & övriga kostnader skulle det gå på 1980 000 :- men då är det inräknat 50 000 i extra markarbeten
Oj, vad menar du med övriga kostnader? VVS o sånt eller? Vilka tillval gjorde ni?
 
De hus som eksjöhus bygger i Malmö har de betydligt längre leveranstid på än vissa i detta inlägg anger, 16 veckor är i själva verket 32-40 veckor. Jag vet personer som var lovade inflyttning i maj som inte kommit in ännu, ett annat par skulle flytta in i september men har fått besked om slutet av januari. Det var upplysningar de fick efter kontraktet var undertecknat, innan hade de också 16 veckor...
Kolla detta noga innan...
 
De har 16 v leverenstid för huset, dvs tiden från avrop till att stommen dyker upp.

Sedan tar det ytterliggare lika mycket tid att inreda huset.

Med väntan på bygglovshandlingar tillagd så närmar man sig en totaltid på närmare 35 veckor som föregående författare skriver.

Kan tillägga att det kommer att ha tagit ca 50 veckor för oss från kontraktsskrivande till inflyttning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.