Renoverar köket och har betongspikar i golv och vägg. Är omöjliga att rubba och behöver kapas. Kan man klippa dem med bultsax modell större (har provat med avbitare) eller behöver jag någon maskin för detta?
 
Har du ingen vinkelslip ännu så köp en nu. Det är ett av mina absolut mest använda verktyg.
 
Om du har utrymmet till det så går de av ganska lätt bara genom att böja dem fram och tillbaka några gånger
 
  • Gilla
Anjisa och 1 till
  • Laddar…
Försök inte att klippa av dem. Du förstör bultsaxen. Fråga inte hur jag vet detta...
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vinkelslip/kap är ju livsfarlig i ett kök, brandrisken är väldigt stor, men det går ju att sitta brandvakt något dygn eller så. Jag skulle aldrig dra igång min maskin inomhus bland brännbart material
 
Kan också berätta att det glödande sprutet från vinkelslipen sätter sig jättebra i kakel .. så har du kaklat något bör det täckas över ...

(själv ägnade jag mig åt metallbearbetning i student-rummets helkaklade badrum.. verkade som den mest brandsäkra lösningen då, men kaklet blev skitfult....)
 
  • Gilla
Anjisa
  • Laddar…
Som tidigare sagt, slå så dom böjer sig, slå fram i tillbaka några gånger så går dom av.
Jag gör det nästan dagligen med 10-14 mm expander, 3-4 ggr brukar behövas innan dom går av.
 
  • Gilla
Dr4co och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som tidigare sagt, slå så dom böjer sig, slå fram i tillbaka några gånger så går dom av.
Jag gör det nästan dagligen med 10-14 mm expander, 3-4 ggr brukar behövas innan dom går av.
Precis så.
Dock ska man skydda ögonen för den del som går av kan bli en projetktil!
 
  • Gilla
Anjisa
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Vinkelslip/kap är ju livsfarlig i ett kök, brandrisken är väldigt stor, men det går ju att sitta brandvakt något dygn eller så. Jag skulle aldrig dra igång min maskin inomhus bland brännbart material
SÅ lätt är det inte att tutta eld på bostaden.
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
SÅ lätt är det inte att tutta eld på bostaden.
Jo!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vinkelslip skall man vara försiktig med i trähus, herregud. Jobbar inom industrin och det tuttar lätt fyr på allehanda trä/pappersmaterial som ligger till hands. Vinkelslip är inte rätt verktyg i ett utrymme av trä. Tycker man det har man inte varit med om mycket.

Använd en multimaskin och ett blad för metall. Det är den rätta lösningen om en maskin skall användas.
 
Vicka av dem med hammare eller koben som några föreslagit, det är den vedertagna metoden i byggsvängen (iaf för 25 år sen).
 
Med multimaskin kommer man ingenstans. Spikarna är duktigt härdade. Vinkelslip med brandåtgärder eller 1 kg handslägga är nog mest framgångsrikt. Använd skyddsglasögon. Betongexpandrar som nämndes är inte härdade som betongspik, det går inte att jämföra.
 
Vickade med kofot, hände inte mycket. Slog med kofot, blev gnistor. Slog med gummiklubba, sen gick den av :) Nu ger jag mig på resten!
Tack för många svar!
 
  • Hand som håller en avbruten spik framför en skadad betongvägg efter försök att ta bort spiken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.