Hej

Vi har köpt ett fritidshus med stor strandtomt 10.000kvm långt ut i skogen utan grannar. Det finns redan ett riktigt fritidshus på tomten sedan länge men ingen väg fram till huset, de sista 80 metrarna saknas. Jag vill kunna parkera bilen nära huset och även slammbilen behöver kunna komma nära huset föör att kunna tömma 3-kammarbrunnen (som förmodligen aldrig blivit tömd)

Vägen kommer att byggas "bakom"huset från stranden. Jag kommer senare att vilja bygga en bastu och brygga och kommer därmed att behöva en strandskyddsdispans senare men funderar på att INTE söka strandskydds dispans för vägen för att jag tänker att man kanske kommer göra en tomtplatsbestämning och då kanske jag bara får använda 2000-3000 kvm av hela tomten.

Å andra sidan finns det idag en kanske 1,5 meter bred stig där vi kommer bygga vägen och det finns även elbelysning längs stigen. Jag tänker att man kan hävda att marken tagits i besittning sedan länge och därmed får man dispans för att bygga vägen - om jag däremot gräver bort vägen och lägger ny belysning är det svårt att säga att den redan var bebyggd?

Jag tänker att jag de närmaste åren vårdar upp tomten så att det blir mer likt en villatomt och sedan kan hävda att nästan hela tomten är privatzon.

Hur skulle ni göra?
 
Hmmm, inga svar så frågan är kanske lite för bred ställd.

Om vi säger så här istället: Är det nån som vet hur vanligt det är att man gör en tomtplatsbestämning när man skickar in en strandskyddsdispans? Har ni varit med om att man har eller INTE har gjort det?
 
harry73
Börja med att underhålla stigen. Grusa den och fixa små diken längs stigen.
Se till att det finns tillräckligt med utrymme mellan diken.

Än så länge borde det vara vanligt underhåll.
Vill du bredda stigen kan träflis vara en möjlighet. Senare går det säkert att grusa istället.
 
Utan att ha hänvisningen i huvudet, och inte tid att leta just nu, vill jag minnas att det alltid ska markeras på karta i dispensen vilket område dispensen avser. I min kommun slarvades det ofta med detta tidigare, men under senare år har det blivit mer ordning på den punkten. Då det rent krasst krävs dispens för åtgärder som kan skada växt eller djurliv, ex i ditt fall lägga upp massor, gräva eller kanske fälla träd kan man nog hävda att det kräver dispens.

Sen går det alltid att göra avvägningen att risken att bli påkommen är liten, det kanske inte finns flygfoton eller liknande som kan skvallra om hur det såg ut innan så det går att ta sig lite friheter med en väg och ordna lite annat innan myndigheterna kopplas in... Det är dock upp till dig.
 
harry73
om ni får dispens för brygga och bastu är en bra fråga. Det kommer antagligen bli väldigt svårt. Men just vägen känns viktigt för att få till logistiken med t ex slambilen. Så vägen borde ha högst prioritet just nu.

Jag rekommenderar att du läser följande tråd och därefter funderar över hur du lägger upp det åt kommunen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/grusa-vaeg-som-ligger-inom-strandskydd.302379/

Jag skulle ta väldigt långsamt och försiktigt och framförallt ska det se ut så naturligt som möjligt
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Kruxet är att det ligger ett litet hus (typ äldre friggebod) på tomten ca 2 meter från strandlinjen (och det finns dokumentation på att ha legat där i typ 40 år) så därför tror jag att jag får dispans för bryggan.

Men bryggan och bastun är ju en nyetablering så där lär jag ju absolut behöva blanda in kommunen och dispanser etc.

När jag skrev frågan ovan tänkte jag schakta ur 30 cm och lägga ny grus men det är kanske smartare att bara bredda den befintliga stigen som harry73 ovan föreslår.

Kruxet är att eftersom typ ingen kommer hit (mitt i skogen) är det svårt att säga vad som sker långsamt och inte. Men det går ju att se på kartor att det inte är en bilväg där idag. Så därför kanske jag siktar på att bredda stigen så att det går att åka bil försiktigt på den.

Eftersom tomten är ganska nedgången och igenvuxen idag kommer jag nog lägga två-tre år på att allmänt fixa till & kapa buskar-klippa gräs, ta ner några träd så att det ser mer beboligt ut då kommunen ska bestämma sig för om jag har tagit strandlinjen i besittning eller inte.
 
Om det passar att ha bastun där friggan ligger är det väl smidigast att be om lov att göra om den till bastu. Det är det som är det svåraste.

Men fråga om brygga först. Det bästa sättet att få lov är att "trygga allmänhetens tillgång", dvs att ha vägen mellan strand och hus, så att allmänheten kan gå på vägen förbi huset utan att hindras. Att göra en brygga behöver inte inkräkta på den möjligheten, det anses däremot en bastu i allmänhet göra.

Om friggeboden är av typ gäststuga med möjlighet att övernatta och har varit sådan sedan länge ökar ju möjligheterna, då är marken redan ianspråktagen.

Och nej, det går inte att hävda 10 000 kvm som hemfridszon. Det man får göra är att möjliggöra en bra passage, men undvika att uppmuntra till camping.
 
harry73
Satsa på brygga, då kan ni ha en flytande bastu där.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
harry73
Tips med vägen kan vara att ha bra underlag (grus) men toppa med lite jord och gräsfrön.
Då kan slambilen komma ditt utan att köra fast, men det ser fortfarande naturligt ut. Efter ett tag får ni två hjulspår där gräset är borta.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Bra råd här!

En annan fråga på samma ämne: Visst finns det en regel att man har rätt att bygga ut befintligt hus inom strandskyddet? Inbillar mej att jag har hört max 50% och max 50 kvm? Jag har försökt hittat ovan regel nedskriven nånstans på nätet utan framgång så jag börjar fundera om jag bara drömt det?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Och nej, det går inte att hävda 10 000 kvm som hemfridszon.
I vårat fall har vi två stycken "större" hus (ca 50-70 kvm vardera) som ligger ca 50 meter ifrån varandra. Vet du om man kommer försöka klämma in båda dessa hus i samma hemfridzon eller om det blir två olika?
 
harry73
Det är inte så att man får en viss storlek på hemfridszonen som sedan placeras ut på din tomt. Varje byggnad skapar en viss hemfridszon. Ett stall har en mindre hemfridszon än ett bostadshus och ett gammalt förråd en mindre än en bastu t ex.

Därför kan det t ex behövas strandskyddsdispens om du ändrar funktion av en byggnad nära stranden. Även hur trädgården ser ut påverkar hemfridszonen. Naturtomt ger mindre hemfridszon än gräsmatta och rabatter. Därför kan utökning av gräsmatta strida mot strandskyddet.

Så om du har två hus skapar båda två en hemfridszon.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Spontant hamnar båda husen inom en hemfridszon då jag utgår ifrån att området mellan husen är omhändertagen och ordnad så den upplevs som ianspråktagen. Finns inga exakta siffror på hur långt en hemfridszon sträcker sig utan det beror på området och terrängen. Oavsett brukar bedömningen sällan sträcka sig längre än ca 50 meter från bebyggelse, kan jämföras med när det inte längre känns som man gör intrång på någons tomt.

Hur långt är det ner till stranden från husen? Hur långt är det till friggeboden från husen? Finns dispens för friggeboden?

Det fina med just strandskyddslagstiftningen är att alla särskilda skäl som är giltiga för att få dispens finns uppräknade i miljöbalken 7 kap 18 c §, så det är ganska lätt att själv göra en bedömning om vad som är rimligt och inte.

*Edit
Harry är snabbare på tangenterna än jag... Slängde in ett inlägg innan jag skrivit klart därför blir det lite tårta på tårta...
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Hela tomten ligger längs stranden och längs en remsa som är ca 70 meter bred och 150 meter lång (=150 strand). Stora huset ligger ca 20 meter från stranden och det andra stora huset ligger också ca 20 meter från stranden men 50 bort utmed stranden. Friggeboden ligger mellan husen men närmare vattnet.

Det känns som att det blir en ganska stor hemfridzon om man ska klämma in båda husen + 50 meter på båda sidorna?
 
Absolut, men ca 50 meter är max och inte standard och bedöms utifrån hur omgivningen/terrängen ser ut och hur husen är vända osv.

Spontant låter det som att det finns goda förutsättningar för iallafall en bastu närmare vattnet då husen ändå ligger så nära vattnet och friggeboden mellan, då med hänvisning till första särskilda skälet. Möjligen även en brygga med samma motivering.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.