Nå..... beredskap för halv självhushållning är bättre än ingen alls. Då skulle som sagt samhället i ett krisläge kunna styra resurserna till den halvan av produktionen som är svårast att ordna inom självförsörjningen.
 
@heimlaga hur tänkte du att vi som bor i hus och har trädgård skall förmås att lära oss att leva på sådant vi själva kan odla? Jag kan bara hålla med om att det ur ett krisberedskapsperspektiv vore önskvärt. Men jag vidhåller att det är en utopi.
 
A Avemo skrev:
@heimlaga hur tänkte du att vi som bor i hus och har trädgård skall förmås att lära oss att leva på sådant vi själva kan odla? Jag kan bara hålla med om att det ur ett krisberedskapsperspektiv vore önskvärt. Men jag vidhåller att det är en utopi.
Min tanke är att om man har:
-Vedspis i köket förutom elspisen.
-Självdragsventilation
-Någon form av vedeldad nöduppvärmning i övriga huset
-Något uthus som kan fungera som vedlider
-Matkällare
-Äppelträd och bärbuskar
Då har man möjlighet att under dåliga tider lägga om uppvärmningen till ved och gräva upp gräsmattorna och odla potatis och grönsaker där. Finns det något uthus som enkelt går att ändra till antingen svinstia eller hönshus eller fårhus så har man förutsättningar att dryga ut hushållet ännu mer. Det dräller ju av impediment och sly som duger till mat åt ett par tre får.
Det var sådär som många levde i Finland före och under kriget. Långtifrån självförsörjande men med så pass stor andel självförsörjning att det gav ett betydande bidrag till det egna hushållet och räddade nationen från svält och ihjälfrysning.

Dessutom har Treaser2 en mycket bra poäng i att vi måste slå vakt om demokratin och medborgarinflytandet och ta tillbaka makten från byråkrater och lobbyister och finansherrar.
Jordägare blir sällan varken kommunistrevolutionärer eller anarkister så att sprida jordägandet ser jag som en viktig samhällsstabiliserande åtgärd.
Blir det kris så är det extremt viktigt att undvika revolution och anarki.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det var sådär som många levde i Finland före och under kriget.
Japp. Och i Sverige också. Men sedan så flyttade de in till städerna; en process som fortfarande pågår.

Och där är förutsättningarna för motsvarande begränsade, till ytterst begränsade. 85% av den svenska befolkningen bor i tätorter idag. Även i villa i tätorten så är möjligheterna begränsade.
 
Pratar vi fortfarande om att klara en vecka utan hjälp?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Jag hittade en bild av min morfar på slutet av 40-talet eller början av 50-talet. Han hade precis flyttad från en mindre gård till ett radhus med ca 100-200kvm trädgård.
Han hade några stenplattor som stig och resten odlade han allt möjligt på. Han står stolt mitt bland odlingarna.
Så visst går det, men det är en omställning som kräver minst en odlingssäsong och troligtvis flera om man inte är van
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E elmont skrev:
Pratar vi fortfarande om att klara en vecka utan hjälp?
Nej, det tror jag tråden har lämnat. Jag uppfattar Hemilaga som han pratar om längre perioder, och jag gör det definitivt.

Att börja odla i trädgården för självhushåll är inget man svänger ihop på en vecka. Så snabbt gror inte potatisen... Eller fåren heller för den delen. :)
 
Att odla potatis i en gräsmatta går inte. Det krävs nog att gräset är borta en säsong. Det är möjligt att andra lämpliga grödor funkar första året.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en bild av min morfar på slutet av 40-talet eller början av 50-talet. Han hade precis flyttad från en mindre gård till ett radhus med ca 100-200kvm trädgård.
Han hade några stenplattor som stig och resten odlade han allt möjligt på. Han står stolt mitt bland odlingarna.
Så visst går det, men det är en omställning som kräver minst en odlingssäsong och troligtvis flera om man inte är van
Ja, precis. Den generationen gjorde så. För att underlätta omställningen till det nya livet, så behöll man så mycket man kunde av det gamla. Att odla var naturligt för dem, och i viss mån den efterföljande generationen. Min generation säger "mäh"...

Sedan så hjälpte det ju hushållskassan mer då. Vi har väl aldrig betalat så lite för mat som nu. Genomsnittsfamiljen lägger hälften av pengarna på mat jämfört med på sjuttiotalet.

Det tar i vilket fall ganska lång tid, som du säger, för att klara det. (Jmf. "Victory gardens") Det är inget man kan sätta igång med när minorna redan börjar smälla i Göteborgs hamn. Då är det för sent.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Att odla potatis i en gräsmatta går inte. Det krävs nog att gräset är borta en säsong. Det är möjligt att andra lämpliga grödor funkar första året.
Och ännu värre är det om man ska riva asfalt eller stenplattor inkl underlag
 
För att inte tala om ifall krisen uppstår på hösten/början på vintern, då talar vi om minst ett halvår innan det går att skörda något från ett självhushåll.
 
Jag tror fortfarande att det största problemet är att städerna och villaförorterna är fulla av folk som inte kan odla potatis. Visst kan de lära sig på ett par år. Men inte nödvändigtvis på kortare tid än det tar att gräva bort gräset från gräsmattan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att andra lämpliga grödor funkar första året.
Ja, man kan ju göra sallad på kirskål och dricka maskrosvin därtill :)
 
harry73
Vad sägs om parkslidepaj :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja jag talade om krisberedskap i allmänhet och kriser som inte är akuta men långvariga.
En veckas mat och uppvärmning har vi alltid haft ordnad hemma hos oss.

Om det nu är som ni säger att folk inte kan....... så undrar jag hur och var min generation har tappat bort alla de där kunskaperna som är självklara för mig.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.