Enligt AMA bör sitthöjden vara 450 mm vilket motsvarar ett c-c mått mellan befintligt golv och centrum avlopp på mm. Enligt beräkning från installerad Gustavsberg Triomnt XS-fixtur (GB1921102020 RSK-nr 7925077).

Installation av vägghängd WC med märkta mått för sitthöjd och avloppscentrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en vägghängd WC installation med dimensioner och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är min vägghängda WC Gustavsberg Nautic 5530 (GB 115530001010 RSK-nr 7763060) det ger sitt höjden 520 mm c-c mått mellan befintligt golv och centrum avlopp på 340 mm dvs 70 mm för hög sitthöjd enligt AMA.
Måttskiss av vägghängd WC med angivna mått och c-c avstånd för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan
Hur löser jag problemet enklast? Finns det vägghängd WC med c-c mått 340 mm mellan befintligt golv och centrum avlopp dvs skruvar i vägghängd WC ska sitta på c-c mått 460 mm mellan befintligt golv och skruv som ger sitthöjd 400 mm? Eller måste vi byta ut fixturen?

Tacksam för svar!
 
Kan du inte bara sänka den då? Nu är ju benen/fötterna utdragna nån dm ser det ut som, kanske för att få plats med avloppet från höger?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Nej dessvärre så går det inte. :mad: Fixturen är på det lägsta. //Lajla
 
Vad menar du? Det syns ju att fixturen går att sänka. Problemet är ju att nån klämt in ett T- rör på avloppet.
Och hur ska du komma åt att fixa tätskiktet bakom fixturen?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har du inte fixturen som du visar måttsatt ? Den ska ju gå o montera med skruvarna mellan 330 o 530 mm, dvs sitthöjd 410-610 mm med det måttsatta porslinet !!?
Plus 10 mm klinkers så ska det funka med 400 i sitthöjd.
Om det inte går sänka till måtten enligt bild så går det ju kapa rören något.
 
K
AMA är bara rekommendationer. Tycker ni inte själva att det blir lite väl högt så ska ni strunta i vad AMA tycker.

Själv satte jag min sits på 44 cm. Känns nästan lite lågt nu när det är färdigt...
 
Tack för svar på min fråga. VVS killen ska titta på plats hur vi löser problemet.
//Lajla
 
Provsitt innan du ber 2-3 yrkesgrupper bryta upp fuktspärr och bygga om avloppet är mitt tips. De där riktlinjerna är viktigare i offentliga rum än hos privatpersoner. Själv tycker jag skräddarsydda kläder passar bättre än hopslängda h&m tygbitar från bangladesh, men så är jag rörläggare och har inga studielån heller.
 
BirgitS
Kanske mer läge för att fråga Husplaner vad som har hänt med toan så här 1,5 år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.