Hej!

Nyinflyttad i ett gammalt hus med en gammal vedpanna kopplad till nån vattentank som värmer upp element osv.

Vi får bra fyr i vedpannan men funderar på om det går åt för mycket ved pga av att det typ "storm"-brinner under hela eldningen?

Ska det brinna kraftigt under hela eldningen eller hur ligger det till egentligen?

Tack,

HN
 
S
Panntyp och modell samt ett foto på den inte fel
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Det brinner i allmänhet bättre om det brinner fort. Men det kan ju medföra att det gpr mycketvärme ut med röken. Har du en rökgastermometer?
Om det är en gamal kokspanna så skulle jag rekomendera att planera för ett byte. Det är varken bekväma eller trevliga för omgivningen.

Edit: Det faktum att du har tankar talar ju för att det inte är en antik panna.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Panntyp och modell samt ett foto på den inte fel
Såhär ser den ut. Det kommer inte bli tal om att byta. Några tankar om hur det ska brinna?
 
  • Gammal vit kamin med spakkontroller och bruksanvisning i bakgrunden, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är högst sannolikt en panna som är byggd för koks. Den bör du fundera på att byta ut. Men generellt ska man låta det brinna kraftigt. Om man stryper förbränningen får man mer sot och tjära i skorstenen. Men oavsett hur du eldar så får du mycket mer skit i röken och skorstenen än men en panna från de senaste trettio åren.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är högst sannolikt en panna som är byggd för koks. Den bör du fundera på att byta ut. Men generellt ska man låta det brinna kraftigt. Om man stryper förbränningen får man mer sot och tjära i skorstenen. Men oavsett hur du eldar så får du mycket mer skit i röken och skorstenen än men en panna från de senaste trettio åren.
Stort tack för svaret, då vet jag.
 
Mikael_L
En Norah 318 som är 42 år gammal nu, enligt typskylten.

Ja den pannan kommer nog aldrig ge dig maximalt värmeutbyte av veden.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Mikael_L
Fast fullt så negativ var det nog onödigt att jag är. :oops:

Den verkar ju t.o.m fortfarande säljas, fast jag fick det till att den inte är tillåten för nyinstallation pga miljökrav och effektivitetskrav.
Men att den alls fortfarande säljs är ju ett tecken på att den inte är helt att räkna ut.

https://www.eldkraft.se/produkt/CTC-Parca-300-modell-318-25kW-kokspanna


En tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/norah-318.16658/

Och här en tråd på maskinisten.net
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=40151
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
De beskriver den som en vedpanna. Men i länken står det mycket riktigt kokspanna. Som kokspanna funkar den säkert bra. Panntypen är stabilt byggd, så den lär hålla länge. Men den är som sagt inte byggd för att elda ved i.

Jag slängde ut en kokspanna i somras för att installera en 20år gammal ”modern” panna. Det gör ganska stor skillnad.

Nu uppfattar jag det som att det här är en kökspanna. Urvalet av moderna pannor som funkar bra i ett kök är tyvärr inte så bra.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
S
H HusNyburgare skrev:
Såhär ser den ut. Det kommer inte bli tal om att byta. Några tankar om hur det ska brinna?
Ta en bild lite längre ifrån så allt omkring kommer med
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
Jag växte upp med en sådan panna, och den är väl inte den effektivaste, men det går att få den att funka hyfsat. Först och främst ska man stänga de båda nedersta luckorna så fort det tar sig ordentligt. Det ska sitta en ställskruv i spjället i nedersta luckan, utan den är det mycket svårt att elda bra.

Justera sedan spjället så att det byggs upp en bra glödbädd i botten och mata in några klabbar åt gången. Kom ihåg att det är en kökspanna, den är inte gjord för att göra några få stora inlägg, den kräver ständig tillsyn med mindre inlägg då och då. Vi hade inte någon ackumulatortank och jag tror inte att den är konstruerad för det. Ingen panna funkar väl bra med att ladda tanken direkt innan den blivit varm, men den här är nog extra känslig. Vänta tills pannan är ordentligt varm och ladda sedan tanken försiktigt utan att förstöra glödbädden.

Kom ihåg att styra effekten med inläggen, inte med spjället.
 
  • Gilla
HusNyburgare och 1 till
  • Laddar…
Stort tack till alla som svarat och hjälpt.

HN
 
Till viss del kan du få sekundärförbränning genom att öppna det runda hålet i vedluckan.
 
Mikael_L
Q Qvanten skrev:
Justera sedan spjället så att det byggs upp en bra glödbädd i botten och mata in några klabbar åt gången. Kom ihåg att det är en kökspanna, den är inte gjord för att göra några få stora inlägg, den kräver ständig tillsyn med mindre inlägg då och då. Vi hade inte någon ackumulatortank och jag tror inte att den är konstruerad för det. Ingen panna funkar väl bra med att ladda tanken direkt innan den blivit varm, men den här är nog extra känslig. Vänta tills pannan är ordentligt varm och ladda sedan tanken försiktigt utan att förstöra glödbädden.

Kom ihåg att styra effekten med inläggen, inte med spjället.
Men om nu pannan är specad till en effekt på 25kW, borde man inte kunna elda den med denna effekt då?
Och då kan man ju ladda en acctank någorlunda snabbt i alla fall.
 
Med laddomat är det inget problem att ladda en tank, oavsett vilken panna man har. Det går bara olika fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.