Funderar på om våran BRF kan skaffa en egen fiberuppkoppling t.ex. 1000/100 och sedan ha ett eget LAN till medlemmarnas lägenheter.

Finns det något företag som säljer en sådan uppkoppling som man får "sälja vidare" internt?
 
hsd
Bredbandsbolaget har haft...
 
Man kan ju köpa en företagsuppkoppling vars avtal är anpassat för det du frågar efter. Men man får ju ingen support åt medlemmarna och är det någon som missköter sig så är det ju föreningen som får hantera detta.

Då det ser ut som att du är bosatt i Jämtland kan jag nämna att Brf Lillsjön i Östersund sedan 1999 har det kopplat som du funderar på. Deras årsredovisning avslöjar att de betalar 53719kr / år till TDC(Tele2) för 300mbit till alla användare (388 st). I mitt tycke är det för lite men det kanske räcker åt de som bor där.

Iaf om det inte redan finns ett nätverk i föreningen se till att bygga ett som ni sedan äger själva. Fiber mellan större hus och koppar till de boende är det som är mest prisvärt.
 
A
Föreningen kan ju skaffa ett gruppavtal annars bara.
 
hsd
Ta kontakt med olika operatörer och begär offerter på detta
Finns fiber på orten och är det fiber till brf
Är det frågan om lägenheter eller småhus
 
M merbanan skrev:
Man kan ju köpa en företagsuppkoppling vars avtal är anpassat för det du frågar efter. Men man får ju ingen support åt medlemmarna och är det någon som missköter sig så är det ju föreningen som får hantera detta.

Då det ser ut som att du är bosatt i Jämtland kan jag nämna att Brf Lillsjön i Östersund sedan 1999 har det kopplat som du funderar på. Deras årsredovisning avslöjar att de betalar 53719kr / år till TDC(Tele2) för 300mbit till alla användare (388 st). I mitt tycke är det för lite men det kanske räcker åt de som bor där.

Iaf om det inte redan finns ett nätverk i föreningen se till att bygga ett som ni sedan äger själva. Fiber mellan större hus och koppar till de boende är det som är mest prisvärt.
Missköter = laddar ner olagligheter? Det borde väl gå att reglera i avtal internt.

Så BRF Lillsjön har bara 300Mbps till 388 anslutningar? Dvs inte ens 1Mbps/lgh i snitt? Det lät tight om några kör strömmad film..

Det finns kanalisation mellan kåkarna samt internt.
 
Lemuren skrev:
Föreningen kan ju skaffa ett gruppavtal annars bara.
Det finns redan idag och vi har bra kurs på 100/100. Ville bara kolla om gemensam uppkoppling är ekonomisk fördelaktigt eller inte.
 
hsd hsd skrev:
Ta kontakt med olika operatörer och begär offerter på detta
Finns fiber på orten och är det fiber till brf
Är det frågan om lägenheter eller småhus
Radhus.
 
För 11kr/mån och medlem kanske 1mbit/snitt räcker. Men det går inte att räkna så. Alla linor till privatpers är kraftigt underprovisionerande. Alla kör aldrig Netflix samtidigt. Vet inte vilka nivåer man brukar lägga sig på idag? Det vore bra input till TS för att få underlag för lite prisfrågor.

Googling på stadsnät ger att t.ex. nånstans i Botkyrka så sitter 2000 lägenheter samlade till 10 Gbit, vilket innebär max 5 Mbit samtidigt (vilket aldrig händer).
 
martin43 martin43 skrev:
För 11kr/mån och medlem kanske 1mbit/snitt räcker. Men det går inte att räkna så. Alla linor till privatpers är kraftigt underprovisionerande. Alla kör aldrig Netflix samtidigt. Vet inte vilka nivåer man brukar lägga sig på idag? Det vore bra input till TS för att få underlag för lite prisfrågor.

Googling på stadsnät ger att t.ex. nånstans i Botkyrka så sitter 2000 lägenheter samlade till 10 Gbit, vilket innebär max 5 Mbit samtidigt (vilket aldrig händer).
Nej jag vet att man inte kan räkna med att alla strömmar samtidigt men under "busy hour" dvs en fredag kväll så kanske 20% (ca 80 lgh) gör det och behöver 4 Mbps samtidigt. Då blir det 240 Mbps dvs inte så mkt kvar för slösurfare. Kör de HDTV så blir det mer. Men det verkar fungera enligt ordföranden i BRF Lillsjön.
 
F folkeorg skrev:
Missköter = laddar ner olagligheter? Det borde väl gå att reglera i avtal internt.

Så BRF Lillsjön har bara 300Mbps till 388 anslutningar? Dvs inte ens 1Mbps/lgh i snitt? Det lät tight om några kör strömmad film..

Det finns kanalisation mellan kåkarna samt internt.
Ni ska läsa på vad det innebär att vara ISP (InternetServiceProvider) om ni köper en vanlig fiberanslutning då föreningen tar ansvaret för vad som görs av enskilda medlemmar inom föreningen och inget man kan säga "visste inte".
Det ni ska tänka på är att om någon gör något olagligt så kan man koppla bort anslutningen och ni bör ha system så ni kan logga utifrån IP-adress vem det är. Annars kan det bli lite besvärligt om man plötsligt upptäcker att någon t.ex. börja ladda ned filmer som definieras som brottsligt. Det är då inom föreningen som den brottsliga handlingen utförts.

Så mitt förslag är att göra anslutningen med en tjänst där ni inte tar ISP-ansvar och tjänsten tillhandahåller de funktioner som krävs.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
F folkeorg skrev:
Missköter = laddar ner olagligheter? Det borde väl gå att reglera i avtal internt.

Så BRF Lillsjön har bara 300Mbps till 388 anslutningar? Dvs inte ens 1Mbps/lgh i snitt? Det lät tight om några kör strömmad film..

Det finns kanalisation mellan kåkarna samt internt.
När jag skriver missköter sig så menar jag att det måste finnas rutiner för att hantera hela kedjan. Vad gör ni när en boende blir hackad och börjar skicka spam som får hela föreningen nedstängd? Eller när det kommer förfrågningar från rättsväsendet?

Allt detta går att lösa men det kräver ju kunskap och tid. Då Lillsjön kopplades upp 1999 så var denna lösning nog den enda som fanns varvid man har behållit den eftersom man fått den att fungera bra. Idag skulle jag inte förorda detta i någon förening med mer än en handfull medlemmar. Mest pga ansvarsfrågan, styrelsen kan ju hänvisa alla problem till någon annan om man anlitar en större operatör. Titta lite framåt i tiden hur lösningen ska fungera om du har flyttat från området.

I Stockholm går det att få en anslutning för under 100kr / port i månaden om man äger nätet i huset/området själv. Rimligtvis ska man där du bor kunna matcha det.

Oberoende vad ni slutligen väljer så lägg focus på hur nätet skall byggas så det blir smidigt att använda och framtidssäkert. Se till att ni äger det interna nätet eller att det faller i er ägo inom rimlig tid. Dra lite extra fiber och uttag så det blir möjligt att bygga ett fastighetsnät om man behöver koppla larm eller övervaka soprum osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.