Amen vafan. Första tanken, var helt bombsäker men började vackla lite. Märks att det snart är 5 år sen man flytta från gbg trakterna. Lokalsinnet har fått sig en törn av alla skåningar :sweat:
 
J Jarlsgård skrev:
Amen vafan. Första tanken, var helt bombsäker men började vackla lite. Märks att det snart är 5 år sen man flytta från gbg trakterna. Lokalsinnet har fått sig en törn av alla skåningar :sweat:
Illa!

Har inte gett så mycket info (från bilderna) om vart det är. Så lyckas man få fram frölunda från dem så är man skapligt duktig :)
 
Nä och det kan jag ha full förståelse för! Man vill inte alltid gå ut med allt utan vara anonym :)

Första tanken blev Frölunda, tyckte mig känna igen husen från alla spårvagnsturer från centrum till torget. Mormor å morfar bor vid axel dahlströms och har själv vid både husknuten och pågen så man var allt vart där en del!

Men nog om det! Kämpa på även vad vännerna säger och gillade din köksplanering! Möjligen hade jag bytt plats på 30(?) hursten precis hällen och den till vänster om hon för att få lite extra bänkyta :)
 
J Jarlsgård skrev:
Nä och det kan jag ha full förståelse för! Man vill inte alltid gå ut med allt utan vara anonym :)

Första tanken blev Frölunda, tyckte mig känna igen husen från alla spårvagnsturer från centrum till torget. Mormor å morfar bor vid axel dahlströms och har själv vid både husknuten och pågen så man var allt vart där en del!

Men nog om det! Kämpa på även vad vännerna säger och gillade din köksplanering! Möjligen hade jag bytt plats på 30(?) hursten precis hällen och den till vänster om hon för att få lite extra bänkyta :)
Utformning av köket har ändrats många gånger under planeringen, men jag har kommit fram till att detta är enda lösningen (typ), Längst bort till vänster går rör från golv till tak, så jag kan inte ha något djupt skåp där. Sedan går det också rör, på samma ställe, som sitter från golv och upp cirka 50cm och sträcker sig ut ca 1m från den vänstra väggen. Så alla skåp här borta kommer alltså aningen vara 40cm djupa eller ha låder som bara är 45cm djupa och sedan såga ut 60 skåpet.

Skåpen där diskbänken är, är placerade på detta sätt då det är 3st 60bänkskåp som sedan har varsitt 60 väggskåp ovanför sig (symmetri). Diskbänken kan inte flyttas för nära högskåpet för finns det risk att mycket vatten hamnar på kanten. Diskmaskinen är placerad till höger om diskbänken bara för att till vänster så går avloppsröret och därför kan jag inte få in maskinen där.

Bänkskivan är 320cm lång och planen tidigare var att den skulle vara 340cm. Insåg dock att jag inte skulle få upp den till 7:e våningen så fick minska den till 320cm och göra om lite på köksutformningen. Kanske även blir svårt att få upp en 320cm lång skiva, men vi får se :p.

Fläkten är placerad där de är för att annars så skulle ventilationsschaktet blockeras och jag hade behövt ta bort ett högskåp. Spisens placering hör ihop med fläktens placeringen samt att det eluttaget för spisen sitter på den position där spisen nu är placerad.

Så hade inte för mycket frihet så att säga.

Det enda som inte är 100% bestämt är hur jag ska göra med skåpen längst bort till vänster. Det kan bli tajt med nuvarande lösning, så jag får kanske ta bort 1 rad med 20cm skåp
 
Då är jag med, återigen sånt där man inte ser och lätt kommenterar :rofl:

Ja isåfall tycker jag du har lyckats gott med planeringen, 100cm mellan häll och ho är ju fullt tillräckligt :)
 
J Jarlsgård skrev:
Då är jag med, återigen sånt där man inte ser och lätt kommenterar :rofl:

Ja isåfall tycker jag du har lyckats gott med planeringen, 100cm mellan häll och ho är ju fullt tillräckligt :)
Men inte mindre tycker jag. Men målet var att ha 120 från början. Hade varit gött :)
 
Var uppe i lägenheten idag för att kolla hur det gått för målaren. Tyvärr hade han inte börjat med grundmålningen än, men allt var spacklat och det såg bra ut. Tror att det blir en del slipning för honom för att jämna till alla ojämnheter som jag såg. Sedan blir det nog grundmålning och en snabb kontroll till innan den riktiga målningen av taket görs. Lägger upp lite bilder jag tog:

Spacklat tak med synliga remsor i en lägenhet, redo för slipning och grundmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spacklat tak i förberedelse för målning med synliga ojämnheter och infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spacklad takyta med synliga bredbandssladdar och infällda spotlights innan grundmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad lägenhetstak med spacklad yta redo för slipning, ej målat, spotlights och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spacklat tak före grundmålning med synliga ojämnheter och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen till helgen är nog att fixa iordning bredbandsuttagen och förbereda för målningen av väggarna. Är en del ojämnheter och hål som måste fixas innan jag kan börja måla på riktigt. Fokus kommer vara på att få köket/hallen klart så att jag kan lägga golvet där och beställa hem och få upp köket.
 
Vad har du tänkt dig för kökstillverkare? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vad har du tänkt dig för kökstillverkare? :)
Alla skåp och luckor kommer köpas på ikea, bänkskivan på bauhaus och vitvarorna från elgiganten (dessa kommer på måndag). Har fortfarande inte bestämt mig vad för kakel jag ska köra på. Har heller inte kollat för mycket på det. Men är ute efter något grått i olika nyanser och hyffsat billigt (inte 1000kr/m^2)
 
Du har inte kollat på hth?

Nu vet jag iofs inte hur mkt fritt du har vid röret och 20+20 skåpen men de har skåp i både 30 och 50cms bredd.

Kakel är minst sagt en djungel!
 
J Jarlsgård skrev:
Du har inte kollat på hth?

Nu vet jag iofs inte hur mkt fritt du har vid röret och 20+20 skåpen men de har skåp i både 30 och 50cms bredd.

Kakel är minst sagt en djungel!
Ja och nej. Har kollat in olika kökstillverkare, men då det inte var speciellt lätt att navigera sig bland deras olika skåpsstommar/mått och lätt testa olika alternativ, så valde jag att köra med ikeas kök. Finns många tillbehör och blir lätt att lägga till/ta bort saker. Har ingen aning om pris, men Ikea verkar relativt billigt också jämfört med många andra
 
I see! Ja hths ritprogram är lite klurigt innan man lär sig det.

Rent prismässigt skulle jag säga att det är samma ibland är hth lite billigare, ibland inte :)
 
J Jarlsgård skrev:
I see! Ja hths ritprogram är lite klurigt innan man lär sig det.

Rent prismässigt skulle jag säga att det är samma ibland är hth lite billigare, ibland inte :)
Kanske är så. Helt ärligt så var jag inställd på ikea från början så fick bara bli det. Är uppvuxen med ikea och "van" att arbeta med deras kök och övriga produkter.

Vill kunna navigera bland produkterna lätt, se tillbehör etc utan att behöva kolla i en katalog
 
Börjar närma sig att välja lampknappar snart. I stora sovrummet och vardagsrummet kommer det sitta båda spotlights och en taklampa, så där ska det finnas 2 knappar på samma strömbrytare och båda ska vara dimmerbara. I kök,lilla sovrummet och hallen så är det bara en lampknapp per utrymme.

Så nu behöver jag lite hjälp om jag uppfattat det rätt. Till vardagsrummet köper jag tex en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-primo-stromstallare-komplett-2
(kron varianten)
tillsammans med 2 st fjädrar för varje strömbrytare (totalt 4 stycken för båda rummen):
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-impulsfjader
och en sån här för varje strömbrytare:
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-ld200kron

För resterande rum är det valet mellan att ha en dimmer med knapp (trapp) eller med "hjul".
Kör jag med trapp så är det samma som i länken ovan, där jag också måste köpa fjädrar och en sen här:
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-dosdimmer-ld-220-1-200w?category_id=694

alternativt så väljer jag bara en sån här för varje utrymme:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-primo-315w-komplett-vit

Har jag fattat det rätt då? Är det något jag missat eller valt fel?

Sen när det gäller eluttagen så tänker jag mig en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-2-vags?category_id=15237
och om jag behöver ha utanpåliggande så är det en sån här jag köper extra
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v?category_id=15230
Är jag på rätt spår då?

Saken är den att man tidigare i lägenheten hade lagt en del utanpåliggande el. Jag beslutade att inte göra något åt detta då det skulle bli för mycket jobb/dyrt. Så frågan är om jag har ett fast uttag, som jag sedan vill koppla vidare till ett utanpåliggande uttag längre bort i rummet, borde sätta en sån här vid det fast uttaget också? https://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v?category_id=15230
För hur annars kan jag koppla en kabel vidare från uttaget?

Insåg att jag kan komma väldigt mycket billigare undan om jag beställer allt på nätet istället för att köpa i butik hos Bauhaus.
 
Allt verkar helt korrekt tycker jag.

För resterande rum är det valet mellan att ha en dimmer med knapp (trapp) eller med "hjul".

Trapp är en funktion, att man kan tända och släcka samma lampa från 2 brytare t.ex. i en korridor.
Det du menar är tryckdimmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.