Jag har upptäckt en del svartmögel på mitt nybyggda verandatak. Taket lades under senhösten förra året, och ganska kort därpå var det en del mögelpåväxt. Jag trodde att det skulle vara lugnt att lämna det obehandlat ett tag, då det borde vara torrt och väl ventilerat. Fukten i luften verkar dock ha räckt till för att få möglet att gro..

Hur får jag nu bort möglet? Är det bara att tvätta med anti-mögel-medel, och därefter måla, eller behöver jag göra ytterligare åtgärder?

Se nedan för ett par bilder på hur det ser ut.

Svartmögel på undersidan av ett nybyggt ljusfärgat verandatak i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätak med bjälkar och svartmögel på nybyggd veranda, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
ni som är duktiga på detta för att undvika möglet från första början vad skulle TS göra, måla?
 
Har fått lika jag åxå på mitt nylagda altantak som lades i september i år. Trodde de borde lufta bra underifrån men... ska senare isolera under råsponten och montera innertak. Bör man behandla fläckarna med nått tro? Kommer ju bara ha det uppvärmt nån gång då o då. Behövs luftspalt mellan råspont och isoleringen?
 
Det beror sannolikt på dålig hantering av råsponten. Den har förmodligen fått smuts på sig som gett grogrund (näring) till svartmöglet, (som finns i luften överallt). Förmodligen har de drabbade brädorna också varit för fuktiga. (Fukt och näring är båda nödvändiga förutsättningar för all levande materia.)
När brädorna torkat så slutar tillväxten.

Att det inte är uteluft/luftfuktighet i sig som är boven visas av att det endast är enstaka spridda brädor som är drabbade.

Iom att brädorna sannolikt varit för fuktiga vid uppsättandet, (antar att de inte var svartprickiga redan då de sattes upp?), så hade inte målning fungerat. (Ingenting fungerar om man får dåligt mtrl...)

Om inte extra fuktig luft tillförs, eller vattenläckage/inträngning uppifrån sker så händer inget mer. Ska man sätta innertak så behöver man inte göra ngt åt det som är, men om det känns bättre eller ngn i familjen är konstaterat överkänslig så går det att tvätta/skrubba med vatten och såpa. Tar bort det värsta. Vill man säkra ännu mer så är det väl Borakol el likn som kan användas.

Luftspalt är att rekommendera. Är bara om det sitter en takpapp som "andas" som den våghalsige kan ge sig på att skippa luftspalt.
 
  • Gilla
GustafWesterholm
  • Laddar…
Ok tack för svaret. Har
Underlagspapp YEP 500 som takpapp och sen plåt. Ingen aning om den andas. Kanske får plats med 2cm luftspalt men de kanske är i minsta laget?
 
YEP 500 andas inte.
2 cm luftspalt är helt ok.
Nockluftning i varje fack kan övervägas. Om ni bor blåsigt spelar det mindre roll.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det beror sannolikt på dålig hantering av råsponten. Den har förmodligen fått smuts på sig som gett grogrund (näring) till svartmöglet, (som finns i luften överallt). Förmodligen har de drabbade brädorna också varit för fuktiga. (Fukt och näring är båda nödvändiga förutsättningar för all levande materia.)
När brädorna torkat så slutar tillväxten.

Att det inte är uteluft/luftfuktighet i sig som är boven visas av att det endast är enstaka spridda brädor som är drabbade.

Iom att brädorna sannolikt varit för fuktiga vid uppsättandet, (antar att de inte var svartprickiga redan då de sattes upp?), så hade inte målning fungerat. (Ingenting fungerar om man får dåligt mtrl...)

Om inte extra fuktig luft tillförs, eller vattenläckage/inträngning uppifrån sker så händer inget mer. Ska man sätta innertak så behöver man inte göra ngt åt det som är, men om det känns bättre eller ngn i familjen är konstaterat överkänslig så går det att tvätta/skrubba med vatten och såpa. Tar bort det värsta. Vill man säkra ännu mer så är det väl Borakol el likn som kan användas.

Luftspalt är att rekommendera. Är bara om det sitter en takpapp som "andas" som den våghalsige kan ge sig på att skippa luftspalt.
Gammal tråd men liknande problem.

Haft inne en takläggare för att byta ut plåttaket på förrådet mot pappad råspont.
Mellan husfasad och förrådsfasad ska jag bygga en isolerad farstu.
6 månader efter takbytet har jag nu fläckvis med mögel på sponten där farstun ska byggas.
Farstun är inte byggd så det är helt öppet.
Simslådan har fläckvis mögel överallt.
Rimligtvis är det samma visa på sponten som ligger ovan förrådet med.

Dåligt material?
Läst att snabbtorkat virke tappar allt sitt naturliga skydd, därav denna snabba påväxt?

Om så är fallet, takläggarens ansvar?
Lösning, riv ner hela taket och lägg nytt?
 
Redigerat:
Tycker inte att det spelar ngn roll i ett luftigt/välventilerat förråd (ouppvärmt).

Ska det vara ngn form av lufttätt mtrl såsom ångspärr/broms så har lite mögel på undersidan av yttertakets råspont knappast ngn betydelse då det inte kommer in.

Annars är det tvätt med såpvatten och ev uppföljning med ngt spordödande medel om man är bekymrad över att möglet ev kan komma in.

Ser ingen anledning till andra åtgärder.
 
Tack för svar
Förrådet är isolerat men har plockat bort värmen.
Mitt förråd är en fristående byggnad där taket sträcker sig från husfasaden och över hela förrådet.
Utrymmet mellan hus och förråd skall nu byggas igen till en isolerad/uppvärmd farstu.
Då skulle det räcka med att göra rent och behandla trät i detta utrymmet innan isoleringen sätts?

Känns ju sisådär att man lägger ett helt nytt tak och att det blir blir mögelangrepp under dom 6 första månaderna, hur ser det ut om 5 år tänker man då.
Finns ju ingen möjlighet att behandla trät ovan förrådet.
 
"Då skulle det räcka med att göra rent och behandla trät i detta utrymmet innan isoleringen sätts?"
Ja.

"Känns ju sisådär att man lägger ett helt nytt tak och att det blir blir mögelangrepp under dom 6 första månaderna, hur ser det ut om 5 år tänker man då."
Som tidigare nämnt så tycks det vara relaterat till hanteringen av virke, vilket betyder att man normalt inte har ngn möjlighet att veta då t ex torkmetoder och ev exponering för damm/smuts etc inte syns eller framgår på annat sätt. Är nog bara om man själv sågar upp sitt eget virke från rot, el ngn liten bondsåg som man har god kontakt med som det skulle gå att undvika att få skräpvirke av undermålig kvalitet.

Å andra sidan är det mest ett estetiskt problem då det är övergående. Det är ju bara om fukt kontinuerligt tillförs som det fortsätter att förvärras.

Normalt är ju bostadsutrymmen helt täta idag, och då kommer ingen extra fukt ut, och inte heller kommer ev mögelsporer in, (utöver de som alltid finns naturligt i utomhusluften).
 
Ingen som svarat på frågan….otroligt. Man sprutar på nån produkt? Skiter i det och målar över?
 
B Badger67 skrev:
Ingen som svarat på frågan….otroligt. Man sprutar på nån produkt? Skiter i det och målar över?
I vårt fall slutade det med att vi tvättade av det med någon mögeltvätt och sedan målade över det. Har inte varit något mer sedan dess.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.