Hej, Det börjar bli dags att planera årets projekt och ett av dem är ommålning av ett staket. Det är vitt och överlag i bra skick. På en del av staketet är det dock genomslag av rost från spikhuvuden som ju syns väl eftersom staketet är och ska vara vitt. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att minska/ta bort detta fenomen. Går det att försegla med något medel eller försänka lätt och spackla? Alla ideér, erfarenheter och tips mottages tacksamt.

Må väl/Erik
 
Mikael_L
Byta spiken mot galvad spik eller skruv, tror jag är det som gäller.

Rosten kommer nog alltid att slå genom, förr eller senare.
 
Det är vanskligt. Om du försänker dom finns risk att dom eller träet går sönder helt. Att dra ut och ersätta med rostfria vore det bästa men överlever staketet detta?
Jag skulle försökt att kleta över med tjock vit oljefärg bara på spikhuvudena, innan du måla på slutfärgen av valfri sort.
Alternativ: Sätt ett tvärslå över spikraden.
 
Mikael_L
Vad är det för färgtyp på staketet idag?
 
Jag brukar gå över spikskallar och dylikt med en liten pensel och rostskyddsfärg när jag målar om gamla saker som inte är spikat med galvad spik. Samma med skruvar, gångjärn osv. Lös, gammal färg och det mesta av rosten ska givetvis bort först, men det ska det ju oavsett.

Biltemas rostskyddsfärg är mellangrå och lätt att måla över.
 
  • Gilla
irihenke och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Stort tack till alla för era svar. Staketet ska bytas helt om sisådär fyra fem år så ljusgrå rostskyddsfärg på spikhuvudena låter som något att testa.
 
Tänk bara på att du måste ta bort färgen från varenda spik innan målning, det går inte kladda på den utanpå den gamla färgen bara.
 
Då skulle jag inte finna det värt mödan att särbehandla spikarna på något sätt. Måla på bara.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Hade också målat på och levt med det ett tag sen bytt ut allt.
 
Prova att använda kvistlack över rostrenomslagen i ett par lager innan målning.
 
Hammarlack. Måla direkt på rosten.
 
Hamnarlack är normalt sett inte övermålningsbar då den innehåller silikon. Kan vara värt att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.