Vi håller på att planera hur vi ska bygga på tomten vi köpt. Många tankar fram och tillbaka men vi tycker att det är viktigt att tänka igenom hur vi vill ha det från början.
Planlösningen har vi kommit ganska långt med och vi vet nu även hur våra grannars bygglov ser ut i detta nya område. Utifrån det så har vi två förslag på hur vi kan placera hus och garage där vi har försökt att lista alla för och nackdelar.

Lite fakta om tomten: 822kvm och får bebyggas 20% (=164,4kvm BYA) med en taknock på 7,6m.
Huvudbyggnaden får placeras 4m från tomtgräns och komplementbyggnad 1m från tomtgräns. Garageport ska placeras minst 6m från gatan.


Observera att det är placeringen jag vill ha åsikter om, fönster storlek/typ mm är inte bestämt ännu. Vi skulle vilja ha några större fönster men det hänger ihop med placeringen av huset.

Även öppen för helt nya förslag eller förbättringar då man lätt låser sig vid sitt förslag :)


Bild översikt alternativ:
3D-planeringsskisser över två husplaceringar på en tomt med mått och biluppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D bilder Alternativ 1:
3D-visualisering av tomt med planerat hus och garage, inklusive avstånd till gator och gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-visualisering av planerat hus och garage på en grön tomtyta med ett häckomslutet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


360 panorama bilder inifrån fönster på båda våningarna (Vad man kommer att se från fönsterna):
https://goo.gl/maps/jNTXrqvwspu
https://goo.gl/maps/u1rkqJwKzT72


Alt. 1.
Fördelar: Större baksida
Entre + Groventre i anslutning till tänk uppfart
Nackdelar: Närmare grannar i söder (ca 5,5m på närmaste hörnet)
Längre kulvert om jag väljer att sätta värmepump i garaget (ca 20m)
L-stöd kommer behövas på garageuppfart + garage mot granne i norr, ca 60-80cm höjdskillnad
Lång garageuppfart, antingen backa in eller backa ut under vintertid då man säkert använder det mest.
Garageuppfarten känns som den kan bli trång med två bilar i bredd + entre (kanske aldrig händer)


3D bilder Alternativ 2:
3D-översiktsbild som visar två olika förslag på placering av hus och garage på en grönområdetomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-översiktsbild av tomt med planerad placering av hus och garage, med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


360 panorama bilder inifrån fönster på båda våningarna (Vad man kommer att se från fönsterna):
https://goo.gl/maps/1zKe8iijTKR2
https://goo.gl/maps/6pe8h7GJgSR2



Alt. 2.
Fördelar: Längre avstånd till grannar i söder (ca 9,8m på närmaste hörnet)
Kortare kulvert om jag väljar att sätta värmepump i garaget (ca 10m)
Slipper L-stöd på garageuppfart mot granne i norr, ca 60-80cm höjdskillnad
Slipper ordna lång garageuppfart
Nackdelar: Hus längre in på tomten (=mindre baksida)
Entre + Groventre får göras om så de passar bättre
Framsida får tänkas igenom hur den ska göras på ett bra sätt.


Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Kristian
 
Redigerat:
Väderstrecken! Är norr uppåt på situationsplanerna?
 
Precis norr är uppåt, fick inte med det.
 
Jag är nog lite miljöskadad, men för mig är väderstrecken viktigast. Mot den bakgrunden tycker jag att alternativ 1 är bäst. Det ger uteplats i väster, men även hygglig sol mitt på dagen, när ni lägger huset så nära andra änden av tomten. Ni utnyttjar tomten bättre när ni kan lägga garaget så nära tomtgränsen i en mindre intressant riktning.
 
  • Gilla
artesuave och 1 till
  • Laddar…
Precis som du säger känns det som att i Alt. 1 utnyttjas hela tomten bättre. I Alt. 2 känns det som att blir en ganska stor oanvänd yta framför huset.

Ingen annan som har synpunkter? :)
 
Jag tycker inget av förslagen är riktigt bra.
I 1) kommer garaget att skymma solen sena sommarkvällar när solen står i NV.
I 2) blir tomten uppdelad i bara smådelar.

Så min fundering är: Utgående från förslag 2, kan man dra huset mot öster, kanske delvis hopbyggt med garaget, så ni får en större öppen tomtyta mot syd, väst och nord?
Det beror ju naturligtvis på om ni får bygga så.
 
Redigerat:
Alt 2 men!

Vrid huset 90 grader och knö in det mot vägen, garaget byggs ihop med huset och på den lilla strimman som blir kvar placerar du en fristående carport.

Målet är ju att maximera tomten på baksidan?

Jag menar alltså att man har övervåning på garagetaket också och låter nedervåningen vara lite mindre?
 
Alternativ 1, men vrid huset lite så det ligger i samma linje som garaget, då får du mer ljus och mer plats för passage vid husknuten.
 
Tack för alla synpunkter!

Det går inte att bygga på allt för många sätt om man ska följa detaljplanen. Huvudbyggnaden ska placeras 4m från tomtgräns och garage 1m (garageport 6m från gata). Bygger man ihop garaget med huset så är det 4m som gäller.

Min tanke är att bygga garaget själv först och sedan huset för att kunna underlätta husbygget och all logistik kring detta. Känns även skönt att ha ett fristående garage när man ska använda det så man inte stör resten av familjen i huset.


KnockOnWood:

Jag har testat hur solen skuggar huset i alt 1. under den ljusaste sommardagen.

20.30 ser det inte så illa ut:
3D-modell av ett tvåvåningshus med fristående garage, solskuggning på tomten vid 21.45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.45 ser det sämre ut:
3D-skiss av ett hus med två våningar och ett separat enplansgarage, placerade på en grön tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men efter 22.00 skuggas hela tomten av ett berg i NV: (bilden är kl 21.45):
3D-skiss av tomt med fristående garage och hus i skymning med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över bostadsområde med markerad tomt och omgivande berg som skuggar tomten på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så detta alternativ kanske inte är så "dåligt" trots allt eller vad tycker ni med tanke ?

Det går säkert även att fin justera läget lite bättre och i slutänden kanske mitt garage får bantas ner lite för att inte huset ska bli lidande :)

Testade sätta ihop garaget delvis med huset och det blev så här:

3D-visualisering av tomt med fristående garage och tvåvåningshus intill en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus och ett fristående garage på en tomt med gräsmatta och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett fristående garage och hus som visar placering på en tomt med omgivande träd och vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Johannes Carlsson:

Jag förstår hur du menar men det känns som bottenvåningen blir väldigt liten och övervåningen blir väldigt stor. I vår just nu tilltänkta planlösning har vi kök+matplats+vardagsrum i en sammanhängande större yta. Det går säkert att få till om man bygger ihop allt men det är inget jag lyckats med just nu...

Gjorde några snabba skisser som inte gav så mycket.
Schematisk planritning som visar placering av fristående garage och huvudbyggnad på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig skiss av en tomtritning med hus och fristående garage med angivna mått för placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av tomt med potentiell placering av fristående garage och huvudbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



erikjakan:

Det är lite så tankarna går nu, vrida och finjustera. Kanske blir tvungen att banta garaget lite för att få det optimalt.
 
A artesuave skrev:
Kanske blir tvungen att banta garaget lite för att få det optimalt.
Det räcker kanske med ett enkelgarage?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det räcker kanske med ett enkelgarage?
:crysmile:
Enkelgarage? Det går ju inte
 
Tycker rent krasst att alternativ 2 är bäst.

  • Du slipper ha en 7 kilometer lång infart, denne tar också yta från trädgården även om det är bra med många bilplatser
  • Du tappar morgonsolen, men bibehåller kvällssol och sol under dagen. Påverkas dessutom mindre av grannens hus. Morgonsolen hade du tappat lite ändå tack vare grannens garage.
  • Du slipper stirra in i grannens garage.
  • Du får möjlighet till en större uteplats i söderläge.
  • Du får mindre tomt i norrläge.
  • Du kommer längre från grannen som ser ut att ha många rum som vetter mot er.
  • Känns mer naturligt.
Utöver det så hade jag funderat på taket på garaget. Du ska ha sadeltak på huset? Då tycker jag även du ska ha det på garaget. Detta gör att du kan ha samma taklutning som med pulpettaket men få en lägre nockhöjd och den nockhöjden kommer vid ett skede om dagen se till att du får sol tidigare på baksidan.
 
  • Gilla
valpenius
  • Laddar…
Fristående garage men lämna minimalt med utrymme mellan?
 
engs
Vad händer om du tar Alt. 1 och spegelvänder det, dvs garaget indragit men på södra gränsen, blir det allt för skuggigt morgon och förmiddag? Samt som Johannes säger ovan, lämnar minimalt med utrymme (som kan byggas igen med plank eller så, när kommunens tjänstemän på byggsidan inte besöker området så frekvent längre).

Tänker mig att man då har uteplatsen mot garagets norrsida och husets västa sida, ett hörn för sena middagar i kvällssolen. Dra upp uteplatsen såpass åt norr att man kan lapa sol där under dagen för de som är lagda åt det hållet. Sen en liten extra uteplats på lämpligt ställe där man kan ta morgonkaffet / frukost i morgonsolen.

Är väl då främst för sådana som mig som prioriterar middag i kvällssolen före mitt-på-dagen-sol som jag för det mesta undviker ändå. Samt att morgonkaffet kan man enkelt bära med sig en bit, middagsplatsen bör vara nära huset för dukning etc.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det räcker kanske med ett enkelgarage?
Helst inte :( Det jag har ritat upp är 54kvm, skulle absolut inte vilja gå under 40kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.