S
Har en gammal IFÖ toalett som det inte kommer något vatten i.

Stängde av vattnet in till huset i 1-2 timmar för lite jobb i pannrummet. Efter att vattnet sedan sattes på, som kommer det inget vatten i toaletten. Har haft isär och tagit ut flottören och flottörventilen, men det kommer inget vatten ändå. Det finns vatten fram till den lilla kranen på toaletten. Så något måste vara fel däremellan.

Några tips på vad som hänt, eller hur man får loss den delen inne i toaletten som flottören sitter i toppen på.

Väldigt trångt där toan står, så kommer inte åt att skruva bakom toan med mindre än att ta loss hela toaletten.
 
Krilleman
Det låter som att du har ett filternät i inkommande vatten vid ventilen som har satt igen sig.

Kommer du åt att kika på det?
 
S
Inte utan att ta loss hela toastolen, om det är vid ventilen där bak. Men varför skulle det sätta igen sig helt och totalt så inte en droppe kommer igenom, bara för att jag stängde av vattnet en timme.
.
 
S
Visste väl att jag skulle komma på en enkel lösning på problemet om jag bara lät saken gro lite bak i huvudet ett par dagar.

Så idag kom snilleblixten. Jag stängde av vattnet till huset. Öppnade kranen i handfatet, tog loss locket på toaletten och plockade isär flottörventilen. Plockade fram kompressorn och blåste baklänges ner genom flottörventilen, det kom fint med vatten genom kranen i handfatet.
Så nu funkar toan igen hur fint som helst.

Den kommer snart att bytas ut helt, men då mot en annan typ av toastol, då vi ska göra en liten uppfräschning av toa/duschutrymmet så snart pannrummet är klart.

Jaja, där ett litet tips om någon annan skulle stöta på liknande problem. Tryckluft bakvägen rensar fint :) Se bara till att vattnet/luften har någonstans att ta vägen, annars händer inte så mycket. Därav vikten att ha kranen i handfatet öppen.
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Krilleman
Men då får du ju inte med säkerhet ut all smuts som satt sig i WC:n... :thinking:
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
S
Krilleman Krilleman skrev:
Men då får du ju inte med säkerhet ut all smuts som satt sig i WC:n... :thinking:
Helt riktigt, snarare får jag med säkerhet inte ut smutsen, så risken att det sätter sig igen finns. Men som sagt, det ska snart bytas ut, så jag var tacksam att jag slapp plocka isär och fixa med skiten nu och bara för att göra om allt snart. Nu funkar det säkert till det är dags för ny mugg m.m. :)

Det var ju en enkel lösning, så skulle det hända igen så får jag väl göra om den. Men det kom väldigt rostfärgat vatten efteråt, så jag tänker att mycket av smutsen blev finfördelad och kom med igenom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.