Jag förmodar att alla här inte har en kontantinsats på cirka 10 % eller? Till min fråga då vi också funderar på att bygga... hur har ni råd? Tjänar ni mycket bra, har ni pengar sparat eller hur gör ni? Har ni lagt upp bra lån? Hur gör man om man inte vill lämna någon kontantinsats, fungerar det? Förklara för jag är ny på det här! Tack! :-?
 
För vår del HADE vi råd att bygga när vi satte igång. Men med alla räntehöjningar och alla extrautgifter som tillkommer så är det verkligen på gränsen... Problemet med nybygge är ju att det tar så jäkla lång tid från att man startar projektet tills det faktist är klart....
När det gäller kontantinsatsen så hade vi för vår del gjort en vinst på vårt tidigare boende. Det finns dock andra vägar. Man kan ju, om man har snälla släktingar, be att få låna motsvarande den 10%:iga insatsen i deras fastighet, och sedan bara betala dem motsvarande månadsavgift. Dock brukar man ju säga att man bör akta sig för att ha affärer med sina anhöriga, om man vill fortsätta att vara sams.
 
Det är oerhört viktigt att ha marginal i sin ekonomi om man ska ge sig in på att bygga ett hus. Det kostar mer än man tror och det dyker nästan alltid upp extrakostnader som man måste kunna hantera.

Det är inte livsviktigt med en kontantinsats, men ni bör vara mycket medvetna om vad ett till 100 % belånat hus kostar när räntan stiger, elen blir dyrare och fastighetsskatten tillkommer. En viktig fördel med att inte ha ett hus belånat till 100 % är att man inte blir lika känslig för eventuella prissvängningar på marknaden. Det är inte kul att sitta med hus med undervärde...

Vi har personligen 15 % som kontantinsats och ytterliggare en slant kvar som buffert när bygget är klart. Vi jobbar båda heltid och har medel plus löner.

Om man inte har en kontantinsats så skulle jag personligen se till att bygga ett billigt första hus. Då spelar det inte en lika stor roll om man belånar det till fullo. De översta procenten(5-15 ber på bolåneinstitut) av ert lån hamnar i ett sk topplån, som ni med fördel amorterar av på en så kort tid som möjligt.
 
Det blir alltid dyrare än vad man tror att bygga. Vi hade nog aldrig byggt eget om vi inte hade haft kontantinsatsen. Som jag ser det beror allt på slutbelåningen. Hamnar man på lån uppåt 2,3 -4 miljoner anser vi det är för mycket för vår ekonomi. Mycket handlar det också om hur mycket man är beredd att betala för sitt boende varje månad.
 
Vi sitter på medellöner ( tillsammans c:a 550'/år) och har med hjälp av eget sparande samt stigande värde på nuvarande BR kunnat få fram 10% på en kostnadskalkyl på 3,5milj.

Sedan hjälper det till att Banken förhandvärderat huset till minst 4milj. också.

Men utan insats samt läget (värdet) på tomten så hade det inte gått. Det gör mycket att komma undan topplånet när man kommer upp i dessa summor.
 
Man bör ha en kontantinsats för annars får man topplån och de har hög ränta

Själva kommer vi att ca 20% i kontantinsats och det känns bra
 
anno2069 skrev:
Man bör ha en kontantinsats för annars får man topplån och de har hög ränta

Själva kommer vi att ca 20% i kontantinsats och det känns bra
Inte nödvändigtvis. Fick ner min topplåneränta till att vara 0,22 högre än min bolåneränta. Dvs är min ränta på topplånet lägre än den ränta som bankerna annonserar ut som rörlig ränta på sina bolån.

Har iofs bara ett litet topplån, men ändå :)
 
Vi säljer ett bostadsrättsradhus och gick med 400 000 i vinst. Vi betalar in 270 000 som kontantinsats (10%), 20 000 mäklararvode och resten, 110 000 har vi sen kvar. Vad jag vet kräver alla bankerkontantinsats och vanligtvis 10%. Vi kollade runt bland flera banker och fick lånelöfte på 2,1 på ett 70-talshus. Men hos den banken blev det nobben när vi skulle bygga nytt och dyrare. Men till slut hittade vi vår bank och vi fick lånelöfte på vårt nybygge utan problem. Vi var tvungen att ge oss i alla budgivningar vi var med i men att låna till ett nytt hus gick bra. Banken räknar också mycket olika på nyproduktion mot gamla villor. Ett nytt hus går inte sönder på en gång och har betydligt lägre uppvärminingskostnader.
 
anno2069 skrev:
Man bör ha en kontantinsats för annars får man topplån och de har hög ränta

Själva kommer vi att ca 20% i kontantinsats och det känns bra
Om man får topplån eller inte har ingenting med en eventuell kontantinsats att göra utan handlar helt och hållet om vad huset är värd kontra vad du har i lån på det. Du kan få ett topplån om du lägger så mycket som 50% i kontantinsats om det ändå visar sig att huset inte är värt vad du lånat på det.
 
Hej! Är precis på G och ska välja husleverantör till vår tomt, Det är väldigt svårt att veta hur mycket man bör ha kvar efter alla utgifter är dragna varje månad. Vi har en budget på hus o tomt om sammanlagt 3-3,2milj. Vi har till kontantinsats plus 5-10% extra men det känns som att totalkostndaden per månad blir tuff, vad är normalt att ha kvar när alla räkningar är väck. ( bankens kalkyl är inget att luta dig mot).

:-[
 
Hej! Är precis på G och ska välja husleverantör till vår tomt, Det är väldigt svårt att veta hur mycket man bör ha kvar efter alla utgifter är dragna varje månad. Vi har en budget på hus o tomt om sammanlagt 3-3,2milj. Vi har till kontantinsats plus 5-10% extra men det känns som att totalkostndaden per månad blir tuff, vad är normalt att ha kvar när alla räkningar är väck. ( bankens kalkyl är inget att luta dig mot).
Bankens kalkyl är säkert rätt ok om du vill veta vad månadskostnaden blir. Däremot är det helt värdelöst att titta på sista raden "kvar att leva på".

Det finns nämnligen inte något "normalt" i det fallet. Hur mycket man behöver ha kvar efter att alla boendekostnader är betalda är individuellt. Vissa klarar sig kanske gott på 10 000 kr medan andra behöver 30 000 kr för att klara av sin önskade levnadsstandard.  

Ett tips (som jag tror att jag lämnat tidigare vid någon liknande fråga) är att jämföra kostnaderna för boendet idag med kostnaderna för det nya huset. Om kostnaden ökar med 4 000 kr är det bara att titta i plånboken mot slutet av månaden och se om det finns tillräckligt med slantar kvar. Glöm inte att räkna med att räntan är på väg uppåt. Ni bör klara en räntehöjning på ytterligare 3 procentenheter för att sitta någorlunda säkert.

Lycka till!
 
Hej,
vår egen arbetsinsats är vår "kontantinsats", vi räknar med att ha gjort jobb för ca 300000kr när vi är färdiga, och med det ser det ut som att vi slipper topplån. Vi gjorde också en bra affär vid tomtköpet, säljarna var aldrig intresserade av budgivning, utan satte ett fast pris. Vi betalade 650000kr, tomterna i närheten har sålt s för 950000 och uppått. Det gör att vår tomt också får en högre värdering.
TyraMyra
 
Ja vi har fått tag på en kommunal tomt för 350000 130m från havet och vi räknar med en kontantinsats på ca 600-800000 men det blir tufft ändå, man undrar verkligen hur mycket andra som bygger får ihop det i slutändan, det blir ju 3 miljoner nästan hur man än vänder på det, Vårt hus blir ett sluttningshus vilket höjer kostnaderna för produktionen mot ett vanligt 1-1½plans.

Grattis till ert sjyssta tomtpris och lycka till! ;)
 
Det är ju väldigt mycket fokus på utgifter, i all sin rätt, men försök att även titta på möjligheten att öka intäkterna i hushållet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.