Hej!

Har precis insett vilken typ av hus vi faktiskt bor i och allt vad det innebär för en större renovering. Lite lätt matt får jag erkänna. Att det var ett elementhus har vi ju vetat hela tiden, men tyvärr kunnat mindre om dess grundkonstruktion.

Vi bor i ett 1 ½ plans suterränghus från -61. Vi har hittills smårenoverat en del och stött på kassetterna och spån i väggarna, och också kunnat konstatera att vi har det typiska ”elementgolvbjälklaget” med kassetter mellan bostadsplan och sutterrängplan. I suterrängplan, som också utgör källardel, finns sedvanlig hjärtvägg och några andra murar. Vi står på berg och har inga problem med fukt, sviktande, eller sjunkande golv (puh!).

Tyvärr finns inga originalhandlingar/ritningar att tillgå, men har utifrån all den fantastiska information som vänligt distribuerats främst på detta forum förstått i stora delar hur huset är uppbyggt. Stort tack för det! Jag har tack vare er andra hittat oerhört bra information kring fönsterbyten, badrumsrenovering och golvförstärkning med mera. Jag ämnar själv dela så mycket information som möjligt genom vår planerade storrenovering, men börjar försiktigt med ett par frågor som jag hoppas någon vänlig själ med kunskap om elementhus och byggnation vill och kan besvara.

1. Altanutmaningen
Vårt boendeplan ligger en våning upp från sydsidan, som utgör husets ena gavel. Vi har därför planer på att bygga en hög altan här med utgång från bostadsplanet. Originalplanen var att fästa bärlinan i väggen/golvbjälklaget mellan källare och boendeplan på sedvanligt sätt, men nu har jag ju insett att det inte finns något att fästa den i.
Det går inte heller att fästa bärlinan i sutterängplanets yttervägg/mur och låta bjälkarna för altanen vila på denna, eftersom hålen i muren för fönster och dörrar ligger an mot överkant av muren. Alltså skulle man då täcka över fönster och dörrar med en stor planka och det går ju inte.
Återstår då att använda något slags lodrät infästning mot muren, som stolpar typ, som går upp ovanför muren, som bärlinan sedan kan fästas i. Men då borde det bli en viss knäckverkan på toppen av stolpen, utåt från huset, vilket gör mig osäker på dimensionerna, antal stolpar och om denna plan överhuvudtaget är rimlig.

Någon som har tips/idéer? Se gärna bifogad skiss hur jag tänkt i princip.


2. Avväxling
En sak jag inte riktigt förstår, trots all info på forumet, är hur jag ska genomföra avväxling vid väggöppning. Vi har inte tänkt öppna så stort, största öppningen 2700 mm, men något slags avväxling behöver vi göra, och den måste ju vila på någonting – stolpar. I vårt fall räcker det alla gånger med två 45x95 som skruvas ihop till en stolpe, men vad ska de stå på? Kan de ställas på golvet, eller måste de ner på muren? Känns som det senare med tanke på huskonstruktionen. Om de ska ner på muren, gör jag ju ingrepp i "golvbjälklaget" som det är utformat, hur säkrar jag det bäst? Och kan jag ställa stolpen rakt ner på muren, eller behöver lasten bredas ut? Hur gör man då? Tar man upp bredare hål i golvet? Då ökar man ju försämringen av golvbjälklaget i övrigt… Hur balanserar men detta? Hur har ni andra gjort?

Se gärna bifogad skiss hur jag tänkt.

Stort tack på förhand till alla tappra och tålmodiga elementhusrenoverare!

/J
 
  • Skiss som visar två byggtekniska alternativ för infästning av stolpar vid en vägg, med frågeställningen "Håller detta?".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett 1 ½ plans suterränghus med potentiell altankonstruktion, inklusive stolpar fästa i källarmuren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
I och med att ni är lyckligt lottade med berg i grunden kan altanens bärning göras fristående från husets (stolpar + bjälkar) varvid det mesta blir mycket enklare. Ta ett foto av gaveln så underlättare det möjligheterna till förslag.

Lasterna på de stolpar som ska bära en avväxlingsbalk måste på något sätt föras ner till hjärtväggen. Stolparna måste inte nödvändigtvis stå på denna, men måste ha ett material under sig som tål lasten. Om detta material är en sidobalk i bjälklagskasetten, bör man nog kontrollera den sammanlagda tvärkraften på denna.
 
Utvecklar min fråga lite ytterligare angående punkt 2. Avväxling ovan och hoppas att någon vill svara...

Jag angav fel mått tidigare. Största öppningen är 2,1 m. Jag nämnde nog heller aldrig att det är oinredd kallvind vi har. Vill gärna ha så lite balk som möjligt i taket och funderar därför på om man inte kan förstärka på vinden istället? Kolla gärna på min skiss och säg vad ni tror? Är det helt galet? Hur lång planka tror ni jag skulle behöva på vinden/hur många takstolar behöver den ligga över/fästas i? Annan dimension?
Vänligen se skiss.

Tack igen! :)

/J
 
  • Skiss som visar förstärkningskonstruktion av tak med balkar och planka på en oinredd vind, mått angivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
I och med att ni är lyckligt lottade med berg i grunden kan altanens bärning göras fristående från husets (stolpar + bjälkar) varvid det mesta blir mycket enklare. Ta ett foto av gaveln så underlättare det möjligheterna till förslag.

Lasterna på de stolpar som ska bära en avväxlingsbalk måste på något sätt föras ner till hjärtväggen. Stolparna måste inte nödvändigtvis stå på denna, men måste ha ett material under sig som tål lasten. Om detta material är en sidobalk i bjälklagskasetten, bör man nog kontrollera den sammanlagda tvärkraften på denna.
Åh, tack! Kolla gärna min nya skiss (hann inte se ditt svar) och se hur jag tänkt med avväxlingen. :)
 
Känns lite tveksamt. Kan du inte rita upp hur takstolslösningen ser ut?
 
Kul med flera som äger en liten bit svenskt kulturarv precis som oss :)
 
Eller hur? :D
 
J justusandersson skrev:
Känns lite tveksamt. Kan du inte rita upp hur takstolslösningen ser ut?
Hmm, återkommer, Kommer inte åt det just nu. Det är ett Mockfjärds elementhus, så det är en sådan standardlösning (lyckas dock inte hitta ngn bild...) :)

Vet liksom inte hur jag ska räkna på detta, eftersom jag försöker ta en del av lasten på vinden. (om det nu går)
Moelven säger 90x270 limträ vid vanlig avväxling, men det känns som väldigt mycket. Osäker på lasten från vindsbjälklaget och om det räknas som lätt eller normalt. Lätt ger 90x225.

Det finns en befintlig öppning, original 1800mm, i väggen som jag vill växla av längre bort i huset och ovanför den öppningen har de bara spikat ihop några 45x95 och det är superstabilt.

Hursomhelst kommer här lite mått som jag har just nu.
Från yttervägg till bärande vägg, som står rakt över (följer) hjärtvägg/mur är det 3750mm.
Vinden är en oinredd kallvind med spån, taket 30 grader och klätt med betongtegel.
 
Redigerat:
Sammy_j Sammy_j skrev:
Kul med flera som äger en liten bit svenskt kulturarv precis som oss :)
Eller hur?! :D
Du råkar inte ha en bild/skiss på takstolslösningen? Antar att vi har samma...
 
Jag skall kolla om jag har har nog bara planritningar och en sektionsritning
 
  • Gilla
jesher
  • Laddar…
Titta vad jag hittat! Stadsbyggnadskontorets arkiv äger!!! Fler bilder kommer, förhoppningsvis har fler nytta av dessa rariteter.:D

Vi har visst 22 graders taklutning - inte 30. Bara se där vad man lär sig (...fast det borde jag ju vetat ändå...:p)
 
  • Arkitektritning av hustak med 22 graders lutning och specifikationer från 1950.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Så fina ritningar har jag inte lyckats hitta på mitt :)
 
Den takstolen är självbärande över hela husets bredd. Håltagningar i mellanväggar behöver inte avväxlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.