Har 15m2 solfångare på taket. Dessa är kopplade till 2st seriekopplade acktankar med en slinga i varje. Tyvärr är styrningen lite korkad på så vis att den alltid försöker värma den prioriterade tanken oavsett vilken temperatur det är i tanken. Detta gör att det ofta blir alldeles för varmt i den tanken.

Jag skulle vilja ha så att det värmer den prioriterade tanken till en viss temperatur ex 90grader. När den har nått den temperaturen så ska den andra tanken börja värmas i stället.

Hur fungerar era styrningar i de fall ni har olika värmelager?
 
S
Har du solslinga i den ena tanken så blir det lite knepigare
Gör en enkel skiss hur det är nu , så blir det lättare att se om det går att få till det
 
Schematisk bild av en värmesysteminstallation med en motorstyrd tre-vägsventil och två lagringstankar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter alltså en motorstyrd tre-vägsventil som växlar till vilken tank som laddningen ska ske.
 
S
Vilken av dom laddas först vänster eller höger på ritningen ,
Det blir ett litet moment 22 då returtanken ger kallar vatten till framtankens botten , sitter då givaren i botten så kommer den nästan alltid att ladda bara den
Endast då du inte tar ut värme kommer returtanken att laddas , går det att ställa ner tempen på
regleringen något så kan det bli bättre , men inte helt bra , bara nästan .
En givarplacering strax under mitten på framtanken gör att det skiftar över och laddar returtanken som blir varm uppe och ger värme till botten på framtanken
Fler frågor ??
 
Tror du missförstår mitt problem...

Jag vill ha följande funktion på styrningen till solvärmen:
Den högra tanken ska laddas med solvärme tills dess att hela tanken är ex 80grader sedan skall den andra tanken börja laddas.

Idag fortsätter styrningen att ladda den högra tanken tills dess inte temperaturen i solfångarna orkar höja tempen mer. Då börjar den ladda andra tanken.
Det medför att jag kan ha upp till 120grader i den högra och 40grader i den vänstra. Jag vill i stället ha två tankar med 80-90grader i.
 
S
Har det fungerat
Det är något som inte stämmer här , när du säger 110C det är fel någonstans
fungerar motoroventilen som den ska , ta ut givaren som sitter i högra tanken och värm den
med ljus eller tändare , börjar den arbeta då
Titta på sidorna på ventilen , det brukar var pilar eller annan markering åt vilket håll vattnet ska gå , den kan vara felvänd , har hänt förr
Börja med att kolla upp enligt ovan och kom tillbaka
 
Det är inget fel på grejerna. Programmeringen är gjord sådan att tanken till höger alltid ska laddas om temperaturen i solfångarna klarar det.

Det jag efterlyser är en smartare styrning.
 
S
Det var bara en tanke i det stora hela när man sitter på distans
Vad är det för temp inställd som ska skifta mellan tankarna .
Sitter givaren i botten på högra tanken så kan den få kallt från vänstra och fortsätta ladda högra
om inte tempen har uppnått värde i botten
Du har inte provat att flytta upp den givaren till strax under mitten på högra tanken
Det blir då att när den är Ex 90C på mitten och ca 70C i botten så kopplar det över till vänstra
tanken , men behåller 90C ett tag

Det med smartare måste jag kolla upp om det finns till rimligt pris och funktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.