Lödning klar. Jag ger mig själv godkänt:cool:
Men polaren får underkänt, eftersom han inte skickade med drivrem:crysmile:

Försökte lägga upp en liten video som visade att drivningen fungerade men filmen kunde inte visas. Sak samma, den har fått ström och nu är bara att jaga drivrem, nej, behöver inte jaga för jag vet var det finns.
 
  • Närbild på utförd lödning på en komponent med blank metall och svart isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hm, frågan är nu vad som blev fel. Provspelat första skivan och, ja, den hörs men det brummar i högtalarna också? Är det jord som saknas? Finns på förstärkaren men kan inte se någon på skivspelaren. Eller kan det ha blivit något fel på lödningen?
 
hsd
Prova en kanal i taget
Har Du en sparat phonoförstärare,riaa ,
Vad är det för nätdel Du använder
 
Vet inte riktig om jag förstår, prova en kanal? Balansen vä-hö?
Ingen separat förstärkare. Denna skivspelare har ingått i ett äldre stereopaket och fått sin strömförsörjning från förstärkaren.
Jag har en Clas Ohlsson trafo, ställbar, 12V och 1,4A
 
hsd
Du har väl två kontakter som Du kopplar till förstärkaren, vä-hö,
 
Ja, så klart! :sweat:
Ska testa det senare.
 
Vinylsvarvar brukar vilja ha en jordning för att må bra. Men om det inte finns på denna så kolla först och främst att allting sitter i som det ska.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vinylsvarvar brukar vilja ha en jordning för att må bra...
Inte min audio-technica discjockey-svarv i alla fall. Den har en vanlig enkel Eurokontakt.
 
hsd
Här menas inte nätjord-skyddsjord, det är fråga om chassiejord förutom signaljordning som fås i phonokontakterna
Dock kan dessa olika jordningar ge brum via så kallad jordslinga
 
hsd hsd skrev:
Här menas inte nätjord-skyddsjord, det är fråga om chassiejord förutom signaljordning som fås i phonokontakterna
Dock kan dessa olika jordningar ge brum via så kallad jordslinga
Precis.
 
Det brummar från båda kanalerna. Ljudet ökar när volymen vrids på. Spelar upp skivan och då hörs inte brummet genom musiken. Provade att koppla skivspelaren till AUX och då hörs inget brum. Ljudet däremot blir svagare så jag antar att det ligger nån förförstärkare i Phono-ingången?
 
Du har inte en ren likspänning !!
Prova med ett batteri t.ex. 9V knappcell. Ingen normal nätadapter ger perfekt likspänning som duger till en skivspelares elektronik.
För att filtrera bort brum får man använda kondensatorer för att få perfekt spänning .
Jordning av hölje är viktigt.
 
Ok Leif, då var idén dödfödd från början. Pioner-spelaren ingick från början i ett paket och då fick den sin perfekta spänning från originalförstärkaren.
Blir till att få tag på en annan spelare nu då. Jaja, den här var ju gratis
 
hsd
Prova att dra en kabel från skivspelaren chassi till förstärkarens jordanslutning
 
hsd hsd skrev:
Prova att dra en kabel från skivspelaren chassi till förstärkarens jordanslutning
Det ska jag försöka förstås, men det mesta är ju plast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.