Hej! Vi har problem med att snön smälter på taket. Huset är byggt 1929 och har förmodligen inrets i olika etapper. Övervåningen har nog inte varit inredd från första början utan gjorts senare.

Jag har skissat lite i paint på mitt bekymmer. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få bukt med detta. Har haft ute en firma som håller på med isolering och dom sa att isoleringen var bra så det skulle jag tydligen inte fylla på med mer. Men jag fattar inte varför snön smälter.. jag har nyligen bytt ut en såndär gammal avloppsventil med frigolithatt som gjorde att avloppsluften gick rätt ut på vinden. Har satt ett rör med skorsten på taket nu så den leder ut den luften istället. Men bekymret kvarstår.

Är det någon som har en idé på vad man kan göra?

Mvh Emil
 
  • Enkel skiss i Paint som visar ett tvärsnitt av ett hus tak med isolering och luftrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vindutrymme med en synlig svart ventilationsrör leder genom takbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus från 1929 med delvis smält snötäckt tak, ny skorstensrör, i vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäla ventilationsöppningar på gavelspetsarna brukar avhjälpa sådana här problem.
 
Du har helt klart ett värmeläckage. På fasadbilden ser man tydligt var det är, eftersom snön smälter där.
 
I Itaka skrev:
Rejäla ventilationsöppningar på gavelspetsarna brukar avhjälpa sådana här problem.
Det sitter 1st 110 hål på vardera gavel.. vet inte om man ska behöva göra mer?
 
Immobil Immobil skrev:
Du har helt klart ett värmeläckage. På fasadbilden ser man tydligt var det är, eftersom snön smälter där.
Mjo, problemet här är att där det ser ut att smälta som mest är ett ställe som blir lite knepigt att komma åt. För i det rummet som man ser är på gaveln i bilden har inget snedtak. Vinden slutar lixom i höjd med läckaget till och med lite över. Innanför ränndalen har vi ett badrum kan man säga. Skitsvårt att exakt avgöra vart man befinner sig när man är inne kontra ute
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Värmekabel i hängrännorna kan ju lösa problemet med istappar.
 
Den röda pricken visar vart det svarta röret går ut, och man är nästan så långt ut på vinden man kan komma där. Så enligt bilden så är det ju rätt ut genom innertaket typ :S... har gjort ett hål fast på andra sidan av taket för att se hur tjock isleringen är ut i snedtak, det är en tjock rockwollskiva där iaf.
 
  • Hus med snötäckt tak och en röd cirkel markerar var ett svart rör går ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Värmekabel i hängrännorna kan ju lösa problemet med istappar.
Har också tänkt den tanken, men det löser ju inte själva felorsaken :)
 
Ligger isoleringen I snedtak i direkt kontakt med råspont under yttertak och mot gips eller vad ni nu har I innertak?
 
N Noseone skrev:
Ligger isoleringen I snedtak i direkt kontakt med råspont under yttertak och mot gips eller vad ni nu har I innertak?
Isoleringen ligger med en liten luftspalt mellan yttertak. Mot innertak så ligger det en tunn pappersmatta typ.
 
Finns det luft in under takfoten?
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Jag tycker man ser ganska tydligt att värmeläckaget är koncentrerat till "snedtaksdelen". När huset byggdes 1929 var sågspån det absolut vanligaste materialet till isolering av snedtak. Luftspalter eller diffusionsspärrar förekom inte. Sågspånen tenderar att packas och då kan vissa delar bli utan isolering. Fuktläckage kan sätta ner funktionen också. Finns det ett badrum alldeles innaför kan det vara en bidragande orsak.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker man ser ganska tydligt att värmeläckaget är koncentrerat till "snedtaksdelen". När huset byggdes 1929 var sågspån det absolut vanligaste materialet till isolering av snedtak. Luftspalter eller diffusionsspärrar förekom inte. Sågspånen tenderar att packas och då kan vissa delar bli utan isolering. Fuktläckage kan sätta ner funktionen också. Finns det ett badrum alldeles innaför kan det vara en bidragande orsak.
Okey! Ja det är ett badrum precis under där det läcker. Jag har gjort ett litet hål i innertaket fast på motsatt sida av huset. Där är det inget spån, men det kan säkert vara spån vid toan, har inte gjort ett hål där. Har dock sett lite spån uppe på vinden där. Får ta mig ett kik där med helt enkelt. Tack för tipset!
 
N Noseone skrev:
Finns det luft in under takfoten?
Om du menar vanliga ventiler? Ja det finns en ventil i vardera gavel. Totalt 3st
 
Kan du inte lista ut var det läcker så hyr en värmekamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.