Hej,
Jag undrar är värkligen hjättevadshus så billiga när allt kommer om kring?
Med tanke på vad man får ... ::)
 
Vi tittade på ett Björken när vi shoppade hus. Det föll dock bort efter att vi anpassat huset efter våra önskemål, då det blev dyrare än det hus vi till slut valde med likvärdig utrustning.

Hjältevad är sammanfattningsvis ett bra och någorlunda rejält hus, förutsatt att man inte vill ändra allt för mycket på planlösning och standard då det blir ganska så dyrt.
 
odin skrev:
Hej,
Jag undrar är värkligen hjättevadshus så billiga när allt kommer om kring?
Med tanke på vad man får ... ::)
Nä!

Standard= dålig standard

och som tidigare svar, lägger man på tillval så blir det dyrt. Skulle inte välja dem igen.

Men jag gillar huset... ...men...
 
Beror väl på vilka man jämför med.
Lösvirke; tjänar nog mycket i jämförelse pga eget arbete/inhyrd snickare
Arkitekthus; talar för sig självt...

Annars tycker jag dom är mycket prisvärda. Hade inga som helst problem att ändra planlösning och väggar/rum!

Totalt 1.840.000 varav hus+tilval var 1.260.000
Himla dyrt... :-/ :cool:

Vilka jämför ni med?
 
I vårt fall en modell i Eksjöhus sortiment som liknar Björken.

I höstas kostade en Björken i standardutförande med inredd ovanvåning 1 580 000 kr. Därefter tillkom grundläggning och markarbete ca 200 000 kr. När vi sedan ändrade planlösningen en aning, lade till golvvärme i nedanvåning, en takkupa med balkong och ett burspråk så hade vi passerat Eksjös pris med råge. Och då var vi inte ens nära Eksjös standard! Kök, badrum, isolering, elstandard låg flera klasser under. Med likvärdig utrustning var Björken över 150 000 kr dyrare.... Dessutom var ett tillval som Braskamin betydligt dyrare. En contura 560T med skorsten skulle kosta 60 000 extra. Vi betalar 35000 hos Eksjö.

Därmed inte sagt att Hjältevad är ett dåligt val. Så länge man struntar i tillval som takkupa, balkong, burspråk och golvvärme.
 
Hej
Tack för svaret,
Vi jämnför med falu hus . Vet ni något om dom?
Med vänliga hälsningar
Carisma skrev:
Beror väl på vilka man jämför med.
Lösvirke; tjänar nog mycket i jämförelse pga eget arbete/inhyrd snickare
Arkitekthus; talar för sig självt...

Annars tycker jag dom är mycket prisvärda. Hade inga som helst problem att ändra planlösning och väggar/rum!

Totalt 1.840.000 varav hus+tilval var 1.260.000
Himla dyrt...  :-/ :cool:

Vilka jämför ni med?
 
Jag vet inte nåt direkt om faluhus, men jag stötte på dem på husexpo i stockholm. Där hade de 2 visningshus och säljaren var jättetrevlig (inte säljartrevlig, utan genuint intresserad av att man valde rätt hus etc) http://www.husexpo.se
 
Vårat Björken gick på 1.560.000:- ovan grund, med isolerad övervåning och mtrl. paket, golvvärme, kamin, lite spottar, ändringar i kök, kakel å klinker i wc/dusch, exkl vitvaror. 1 takkupa är standard så vi valde inte till någon.
Dyrt eller ej?? Vi tyckte det var prisvärt och smidigt. Hittills helnöjda.
 
Hjältevad är inte ett dåligt val, men i vårt fall så blev det betydligt dyrare om man valde ett NF hus på båda våningarna med hög standard.

Vill klargöra att jag inte är ute efter att sänka deras koncept och prisvärdhet utan påtala att det under vissa omständigheter finns bättre val.
 
Bor nu i vårt Enen, enplanshus. Vi ändrade planlösning, vilket kostade 0:-. huset kostdáde 1 299 000:- grund 190 000:-. Standarden är helt okej tycker jag, då vårt val stod mellan älvsbyhus och hjältevad, hade hjältevad det mesta som standard,men som älvsbyhus hade som tillval. SMAKEN ÄR SOM BAKEN-DELAD.
 
Vad tycker ni som byggt om standarden?
Saker och ting känns ibland som kulisser, det känns lite för ömtåligt.
Är det nån annan som upplevt det så?
Vi kan ju haft otur... enligt vad jag förstått så var vinterns kalla (och snöiga?) inte bra för huset iom låg luftfuktighet. Men ett hus måste väl klara olika väder?

Men (nu upprepar jag mej) hur tycker ni andra om kvaliteten på material etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.