Would’ve should’ve could’ve. Om inte ts säger mer kommer vi nog inte så mycket längre ..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Helt klart är det så på den typen av lotteri men tror inte bingolotto och Sverige lotten låter föräldrarna tigga ihop vinster. För övrigt anser jag det är stor skillnad på att gynna nån och att sponsra nån.
För varje såld Bingolott får föreningen 15-18 Kr och det är ju ofta föräldrar, mor- och farföräldrar mm som köper dessa lotter för att sponsra föreningen som barn/barnbernet är aktivt i...
 
Jag köper också bingolotter och det gynnar föreningen men jag anser inte att jag är sponsor till föreningen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Men det är tyvärr så vårt samhälle har blivit den starke roffar åt sig så mycket som möjligt på den svages bekostnad!
Ja, det måste ju vara något nytt, så var det ju inte förr... Om man vänder på det så har ju föreningen faktiskt fått använda marken mer eller mindre gratis i 40 år.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Som jag har förstått det: Om man arrenderar ut mark till en viss summa så kan höjningar i förhållande till den utsprungliga summan anses oskäliga. Jag har hört talas om exempel där markägaren i det avtal som gjorts på sextiotalet inte skrivit in en indexreglering. Vilket innebär att man idag nästan går minus.

Men man kan fundera på om det muntliga avtal som finns idag är att betrakta som ett arrende?
Och så fall vilken typ av arrende? Och om man isådana fall inte via arrendenämnden borde kräva en rimligare höjning av avgiften. Om markägaren istället för att chockhöja hyran skulle välja att säga upp arrendet så tror jag att hen är betalningsskyldig för vägen.
Läs gärna mer här: http://www.arrendenamnden.se/Allmant-om-arrende-/Vilken-arrendetyp/
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Att föreningens ställning är mycket svag i det här och att markägaren har rätt att förändra förutsättningarna är nog ett accepterat faktum och inget som föreningen säger emot. Tidigare har markägaren uppskattat föreningens närvaro och föreningen har lagt ca 10 000:-/år på skötsel plus ideella insatser ett antal dagar per år för att få använda ytorna. Med den nya prislistan och fortsatt aktivitet på samma nivå skulle föreningen betala ca 150-200 000:-/år.
Så frågan är inte hur föreningen ska kunna vara kvar utan vad den här för skyldigheter att återställa och inom vilken tid?
 
Är det stor areal det handlar om eftersom summan är så hög ?
 
Hemmakatten
Finns det verkligen lagkrav på att föreningen måste återställa marken?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Krav på återställning originalskick kan jag aldrig tänka mig, men om det finns installationer, så kanske. Typ stora betongklumpar osv.

Jag läste nyligen om risken med att få ett vindkraftverk på sin skogsmark, tydligen kan det bli markägaren som i framtiden kan tvingas stå för rivning av kraftverket. Att riva en 100 meter hög anläggning kommer att kunna kosta miljonbelopp.
 
H hempularen skrev:
Krav på återställning originalskick kan jag aldrig tänka mig, men om det finns installationer, så kanske. Typ stora betongklumpar osv.

Jag läste nyligen om risken med att få ett vindkraftverk på sin skogsmark, tydligen kan det bli markägaren som i framtiden kan tvingas stå för rivning av kraftverket. Att riva en 100 meter hög anläggning kommer att kunna kosta miljonbelopp.
Ja fy katten. Tänk om firman går i kk för att man tex räknat för dåligt på vind. Man får då iaf hoppas att själva stålet i skrot täcker kostnaderna ..
 
C
P popp skrev:
En ideell idrottsförening har haft ett muntligt avtal
F freter skrev:
Men man kan fundera på om det muntliga avtal som finns idag är att betrakta som ett arrende? Och så fall vilken typ av arrende?
Kan i så fall inte vara någon annan typ än lägenhetsarrende enligt din länk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.