Jag funderar på att bygga en altan till vårt hus. Huset har formen av ett T och altanen skall vara rektangulär i utrymmet mellan två ytterväggar. Se bilden! Altanen kommer att bli ca 5.8x4.5meter. Kan man fästa golvreglar i båda ytterväggarna eller kommer altanen röra på sig och förstöra huset? Hur många bärlinor (45x195), plintar och reglar bör man ha? Tacksam för förslag!
//
 
Du kan fästa altanen i väggrna eller ha den flytande. Om du gör ett bra underarbete så kommer den inte att röra på sig i vilket fall.

Vad har du för underlag? Med den dimensionen på bjälklag skulle jag sätta plintar ca cc 120 eller tätare. Bjälkarna sätter du cc 60.
/CC
 
ok!
Underlaget är lerig jord med gräsmatta ovanpå...
Plintar cc 120 låter bra men behöver jag inte bärlinor oxå eller är det de som skall sitta cc 120? Om bärlinar blir 4500mm behöver den väl två plinar på längden + att de sitter i fasaden eller? Behöver bjälkarna bara fästas i bärlinorna?

Tack!

 
Om det fungerar i höjdled hade jag satt tre till fyra bärlinor på plintar och ytterligare en skruvad i den ena husväggen. Därefter reglar ovanpå dessa cc60 och den innersta skruvad i den andra husväggen. Vilken husvägg du väljer att börja med beror på i vilken riktning du önskar trallen.
 
Tack dalle!

Plats på höjden finns det.
Vilka dimensioner rekommenderar du på bärlinor och reglar. Till golvet tänkte jag använda 28x95.

Trallen blir nog i samma riktning som den längre fasaden, blir inte det snyggast?

//

 
enmalm skrev:
Tack dalle!

Plats på höjden finns det.
Vilka dimensioner rekommenderar du på bärlinor och reglar. Till golvet tänkte jag använda 28x95.

Trallen blir nog i samma riktning som den längre fasaden, blir inte det snyggast?

//
Jag använde 45x195 till bärlinor resp 45x145 till reglar, borde fungera för dig med. Till vår altan (3,75 x 6,0) körde jag med tre bärlinor varav en skruvad i huset. Du bör nog ha fyra bärlinor (varav en mot huset).

Håller med om att det blir snyggast med trallen som du föreslår.
 
Ett par tips till ang bärlinan mot husgrunden.

Den kan vara av mindre dimension än de övriga bärlinorna, eftersom de skruvas fast på ett flertal ställen och inte vilar på några få plintar. Har sett exempel med 45x95, men jag skulle ändå välja 45x145 (fegis...)  :)

En variant som jag själv använde var att ha en likadan bärlina som de andra men sedan spikade och limmade jag fast en 45x45 regel längs med bärlinan frampå längst ned (blir som ett "L" i genomskärning). Mina tvärgående reglar kunde då vila på denna 45x45 och jag tjänade en del i höjd. Visst det funkar säkert med beslag också, men detta tror jag blev starkare.

Du skulle ev kunna låta bärlinorna (med plintarna) vila på en liknande konstruktion som då skruvas mot den andra husväggen. Bygger inget extra i höjd och du slipper några plintar. Regeln närmast huset vilar på bärlinorna (precis som de andra reglarna) och behöver bara en enkel infästning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.