Hade sotaren ute för en provtryckning och det slutade med att han underkände rökkanalen till vedspisen, vilket inte alls var oväntat. Rekommendationen var att sätta in ett insatsrör för att få det bra.

Frågan är var jag går in i kanalen på bästa sätt för att sätta bottenkonan. Som man kan se på bilden så sitter spjället en bit upp på murstocken och ännu lite högre upp till höger så sitter det en imkanal(som ju har en egen kanal.

Nån som har förslag på var man lämpligtvis ska hugga sig in i murstocken, ett par stenar rakt över spjället?
 
  • Murad hörna av ett rum med en synlig rökkanal och ett spjäll ovanför en vedspis, fråga om renoveringsrådgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att ge råd utan att vara på plats. Men bäst är att sätta konan så nära eldstaden som det går. Inte alltid det är möjligt att komma riktigt nära dock.
Sedan undrar jag om sotaren har provision på försäljning av rör? Sotaren ska inte ha någon åsikt om vilken träningsmetod som används. Bara det uppfyller kraven på täthet och säkerhet.
Att montera rör är den sämsta lösningen för värmeekonomi och livslängd för murstocken.
Saxpy Saxpy skrev:
Hade sotaren ute för en provtryckning och det slutade med att han underkände rökkanalen till vedspisen, vilket inte alls var oväntat. Rekommendationen var att sätta in ett insatsrör för att få det bra.

Frågan är var jag går in i kanalen på bästa sätt för att sätta bottenkonan. Som man kan se på bilden så sitter spjället en bit upp på murstocken och ännu lite högre upp till höger så sitter det en imkanal(som ju har en egen kanal.

Nån som har förslag på var man lämpligtvis ska hugga sig in i murstocken, ett par stenar rakt över spjället?
 
tätningsmetod skulle det stå i föregående svar.
 
Nä, jag lär ju inte kunna komma förbi spjället.
 
Varför inte glidtäta kanalen med kalkbruk?
 
  • Gilla
tjugotal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.