Har precis bilat upp min gamla golvbrunn.
Verkar vara ansluten med 75mm (tumstock o ögonmått).
Den är ju lite bredare längst ut.
Märket på befintliga röret är Wavin.

Tänkte köpa en purus golvbrunn och gjuta fast med eps-cement. (?)

Vad behöver jag för att ansluta nya brunnen?

Hur tar jag bort den gamla enklast?

Tacksam för hjälp!

Uppbilad betong kring en Wavin 75mm avloppsrörstos, synlig smuts och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Måtten på rören är lika , men den typen är väldigt spröd så ta det försiktigt , såga enligt skissen
innan du bilar vidare och tar bot brunnen
Sen får du försöka få bort den bit av röret som är kvar
 
  • Delvis sågat och skadat vitt rör i jord med anteckningar om försiktighet vid sågning och svårigheten att avlägsna krympt rörbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Bila lite mer åt vänster,
såga av röret efter muffen med ett bågfilsblad,
sen kan du installera lämpligt grått 75mm rör/muff som passar brunnen.
 
  • Gilla
freddan83 och 1 till
  • Laddar…
S
Som fraek säger kanske mer bilning till vänster , kan vara enklare att koppla med en muff där ,
än att få isär den som finns , börja med att få bort brunnen så har du mera plats
Du har ju klarat röret jättebra med din tidigare bilning , men var försiktigt , sköra grejer
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Hur hade ni satt nya brunnen?
En monteringsats eller dra några armeringsjärn?

Kör man eps hela vägen upp till resten av golvet eller vill man flytspackla det sista?
 
S
Monteringssats är väl lite överkurs , det är inget nytt bjälklag
Beror på vad du ska ha för golv , koppla ihop och rikta in och se hur det blir , ska ju stämma så det inte spänner , sen knuffa ner betong under och omkring så den sitter fast , inte ända upp
Sen är det bara att gjuta färdigt upp till golv
 
Ska lägga klinkers.
Så man kan lägga eps hela vägen upp?
 
S
Ska du flytspackla , källare , isolerad platta på mark ?
Nja du ska se till att du får den på rätt höjd i förhållande till färdigt golv , med lite fall mot brunnen , sen är det inte fel att ha ett lite lokalt fall ca 20 cm in mot brunnen , den sitter då lite djupare
än färdigt golv , men det står väl i montageanvisningen
 
S skutten11 skrev:
Ska du flytspackla , källare , isolerad platta på mark ?
Nja du ska se till att du får den på rätt höjd i förhållande till färdigt golv , med lite fall mot brunnen , sen är det inte fel att ha ett lite lokalt fall ca 20 cm in mot brunnen , den sitter då lite djupare
än färdigt golv , men det står väl i montageanvisningen
"Golvbrunnar skall vara stadigt monterade på en höjd som möjliggör att tätskiktets försegling mot brunnen kan ske på tätskiktets nivå. "
Tänker att den då ska ligga jämt med eps-cementen?
Källare oisolerad platta. tänkte inte flytspackla om jag inte behöver.
Kan jag gjuta fast brunnen med eps, hela vägen upp till befintlig golvnivå och lägga klinkers på eps'en?
 
Du ska inte använda eps utan vanlig grov- eller finbetong.

Montera brunnen med dubbla 45° så kan du justera höjden innan du gjuter fast den.
 
Krilleman
Krympmuffen som sitter på brunnen är inte alltid limmad i skarven mot 75mm muffen till vänster.

Så prova att frilägga brunnen helt och vrid/vicka försiktigt på denna. Du kan ha tur.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du ska inte använda eps utan vanlig grov- eller finbetong.

Montera brunnen med dubbla 45° så kan du justera höjden innan du gjuter fast den.
Okej, kan man lägga klinkers direkt på detta? Ska det brinna någon längre period innan man kan lägga klinkers?


Krilleman: kan jag inte såga av krympbiten nära gjutjärnet och vrida lite för att få loss den?
 
Ja det går bra att lägga klinker på det, och eftersom det är så liten yta så går det säkert bra efter en vecka.

Vill du vara säker så kan du använda tex weber snabbslipsats 318:
https://www.weber.se/golvavjamning/...lvbruk/weberfloor-318-snabbslipsats-grov.html
Men den kan vara lite jobbig att arbeta med.
Fast så liten yta går nog fin fint. Var noga med rätt vattenmängd bara.

Bila loss hela brunnen, du skapar bara bekymmer för dig annars.
 
Hela brunnen ska bort.
Är bara rädd att röret spricker om jag frilägger hela brunnen utan att såga av det först.
 
Dom är tåligare än ryktet gör gällande dom där rören..
Om det spricker så får du frilägga röret lite mer och köra med ny muff.
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.