A
Hej! Det är dags att köpa en tvättmaskin. Affären sa att jag ska se till att det är ordnat och förberett för tvättmaskin. Jag har eldosa, kran, men jag är inte säker på om mitt vattenlås stödjer tvättmaskin. Vattenlåset är ett sådant med flexibelt rör, den är installerad i en liten kommod, det installerades ett år sedan av ökända NBJ Bygg & Kakel (numera WeDo Badrum), och de är ju rätt kända för att fuska. Enligt dom ska badrummet vara helt förberett för tvättmaskin, men jag är osäker.

Vet någon om detta vattenlås kan ta tvättmaskinavlopp? Tack på förhand!
Hand som håller ett flexibelt vattenlås under en badrumskommod, med eldosor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibelt vattenlås under en kommod med en blindkåpa som möjlig anslutning för tvättmaskinavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibelt vattenlås som hålls av en hand, ovisshet om lämplighet för tvättmaskinsavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Krilleman
Absolut är vattenlåset förberett för tvättmaskin.

Kapa "hatten" upptill 2mm så locket försvinner. Montera dit utloppsslangen med en slangklämma.

Och glöm inte att fästa upp utloppsslangen i underkant på bänkskivan! såhär:

Illustration av vattenlås under diskbänk förberett för tvättmaskin med markerad utloppsslang och slangklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
A
Tack så mycket Krilleman! Och tack för bilden, jag hade ingen aning att avloppslangen skall monteras så.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Mikael_L
Ganska ofta tar man upp hålet mellan diskmaskin och diskbänksskåpet högt upp, nära bänkskivan för att uppnå denna effekt.

Det går ju att göra med tvättmaskin också. Men ibland är det inte ett skåp bredvid, eller så blir det fult med ett hål högt upp på en kommod, då får man göra enligt krillemans bild.

Anledningen är att maskinerna inte ska tömma ut sig av sig självt genom häverteffekten, man måste helt enkelt få upp avloppslangen i en hög båge innan avloppsanslutningen.
 
  • Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.