ska bygga dubbelgarage med två portar så har köpt en brunn som jag ska placera mellan portarna ocj göra fall i betongen några meter runt om.
Jag undrar hur långt in man ska placera golvbrunnen ifrån ytterväggen där portarna ska vara?
 
Mitten på bilarna skulle jag sätta den.
 
Antar att plattan kommer att vara ca 6 m x 6m, det blir då enklast att lägga fall från väggarna om du placerar brunnen i centrum av plattan, använd inte SKB betong, då blit det svårt med fallet och du måste ha någon form av ytskikt för att klara saltpåkänning.
 
Varför vill du ha brunnen nära portarna? Är det inte smartast i mitten av plattan?
 
LinusW LinusW skrev:
Varför vill du ha brunnen nära portarna? Är det inte smartast i mitten av plattan?
Jag skrev aldrig att jag vill ha brunnen vid portarna utan jag skrev hur långt in ifrån portarna :)

Garaget är 9 meter djupt så men om man mäter att man kör in en halv meter sen mäter man så brunnen hamnar under motorhuven på en volvo 70 storlek. Kan det bli lagom?
Alltså en halv meter mellan portarna och bakände bil. Sen mäter man.hur lång en bil är från bakände till mitten av huven.
 
Varför under motorhuven? Är väl tänkt att ta snöslask från hela bilen. Blir svårt o göra så stort fall. Bättre att ha precis centrerat.
 
S
I garage får det inte finnas någon brunn om den inte innehåller oljeavskilljare , annars blir det att sätta igen den vid besiktningen , gör rätt från början
Angående brunn brukar framgå av bygglovet
 
S skutten11 skrev:
I garage får det inte finnas någon brunn om den inte innehåller oljeavskilljare , annars blir det att sätta igen den vid besiktningen , gör rätt från början
Angående brunn brukar framgå av bygglovet
Stämmer bra. Ska vara en avloppslös brunn som jag tömmer själv. Blir inga mängder vatten så svårt att motovera kostnaderna för olje avskiljning.
 
S
Då skulle jag göra en brunn ca 40 cm djup och ha en grövre fotskrapemodell som överliggare ,
dom har en metallram som gjuts in ,den håller för en bil och brunnen behöver inte tömmas så ofta
 
Det är från kommun till kommun! Jag ringde min o frågade och behövde EJ oljeavskiljare.
 
Jag byggde ut mitt garage så att det blev 6x8m, 48 kvm. Tanken var först att lägga en ränna i mitten som leder vattnet till brunnen men valde sen att bara sätta en brunn där det var planerat att ha bilen, ungefär mitt under. Idag ångrar jag mig.
Hade ja fått göra om det hade jag lagt rännan ja tänkt ifrån början och ja hade satt brunnen i mitten av garaget.
Det råkade komma en extra bil i garaget och plötsligt rann det vatten från flera håll.
Har också haft både fyrhjuling och snöslunga som också runnit av när snö smält och bäst hade det varit att vattnet runnit in mot mitten helt klart.
Det blir enorma mängder vatten en vinterdag med mycket snö och trots bra lut och klinker på golvet får jag även skrapa bort mycket vatten. Vattnet med salt och skit grisar dessutom ned mycket så det är en klar fördel att få undan vattnet så bra som möjligt, på kortast väg osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.