Hej!

I vår villa har tidigare ägare installerat trådbundet Securitaslarm. Ägaren därefter har dock lyckats slänga all dokumentation kring huset (inklusive ritningar...) vilket gör att vi inte har någon dokumentation kvar kring larmsystemet. Det vi har är av- och pålarmningskoder.

Mina funderingar är följande:

1. Någon som vet vad detta larm heter och/eller har instruktionsbok? Och ännu bättre, kanske även instruktioner om hur det programmeras, utökas etc?

2. Någon som vet hur man kan koppla så att larmet går till annat nummer?

3. Någon som vet hur det utökas? Securitas idag är mer intresserade av att sälja in trådlösa larm. Vilket innebär en rejäl nyinstallation.

Med vänlig hälsning,

Martin
 
  • Larmpanel från Securitas Direct med tangentbord och statuslampor för skalskydd och olika sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
martinjarstal martinjarstal skrev:
Hej!

I vår villa har tidigare ägare installerat trådbundet Securitaslarm. Ägaren därefter har dock lyckats slänga all dokumentation kring huset (inklusive ritningar...) vilket gör att vi inte har någon dokumentation kvar kring larmsystemet. Det vi har är av- och pålarmningskoder.

Mina funderingar är följande:

1. Någon som vet vad detta larm heter och/eller har instruktionsbok? Och ännu bättre, kanske även instruktioner om hur det programmeras, utökas etc?

2. Någon som vet hur man kan koppla så att larmet går till annat nummer?

3. Någon som vet hur det utökas? Securitas idag är mer intresserade av att sälja in trådlösa larm. Vilket innebär en rejäl nyinstallation.

Med vänlig hälsning,

Martin
Skulle inte lägga så mycket energi på det gamla systemet. Använd istället det befintliga kablaget så har du goda förutsättningar för att få ett riktigt bra trådbundet system till en vettig peng.
 
Tack! Har du några förslag på lämpliga ersättningssystem?
 
T
Vanderbilt SPC är ett väldigt kompetent larm, det skulle jag köra på.
 
  • Gilla
martinjarstal och 1 till
  • Laddar…
Vanderbilt SPC,
Ett grymt mångsidigt system. Kan vara lite bökigt att driftsätta för den som är ovan, men finns väldigt mycket support här på forumet.

DSC Neo,
Inte lika mångsidigt som SPC och lite simplare uppbyggt.
Tänkte du bygga ut med trådlöst och köra ett hybridlarm framöver har denna ett riktigt bra protokoll för det trådlösa och bland de bästa räckvidderna.
 
  • Gilla
martinjarstal
  • Laddar…
Tack än en gång! Då antar jag att det gäller att utnyttja befintlig kabeldragning och nyanskaffa övrig utrustning?
 
Möjligen kan du spara befintliga ir -deckare och magnetkontakter om de är ok. Kanske byta motstånd till rätt värde beroende på larmsystem.

Även jag rekommenderar DSC, kanske pc1616 och en Map med 868mhz för trådlöst
 
  • Gilla
martinjarstal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.