Hej
Vi har ett stenhus byggt 1937 som vi håller på att renovera, huset är ett håltegelhus, så det är en luftspalt mellan två tegelmurar som huset har som ytterväggar, ingen isolering. Vi har valt att isolera invändigt med 45mm stenullsisolering. 45mm är tillräckligt för att ge ett varmare inneklimat och hålla värmen kvar. Samt blir det lättare för oss att sätta upp elinstallationer som saknas helt i huset idag. Isolera utvändigt är inget alternativ på grund av husets kulturvärde utifrån. För att hålla uppe isoleringen tänkte vi sätta upp stålreglar och sedan sätta upp Fermacell gips, på så sätt har vi en helt oorganiskt skikt. Fermacell gipsen kan bära mer än normal gips så vi får styrka, men är det värt det?
Fråga 1) Väggen är putsad med någon form av sandputs som släpper ganska lätt, vi har rivit bort all puts och har nu en bar insida av ytterväggen. Ska vi prima eller göra någon form av tunngrundningen innan vi reglar upp tilläggsisoleringen? Vi har även fått olika svar om vi ska göra en luftspalt eller inte mellan väggen och tilläggsisoleringen, samt om vi vågar att sätta upp ytterligare 20 mm av väggboard (stenull) (20mm + 45 mm mellan stålreglarna), så vi får totalt 65mm isolering.
Fråga 2) Vid innerväggarna behåller vi putsen, den har klarat sig mycket bättre, i ett av rummen ska vi bygga om badrumet, de tidigare ägarna hade på 70 talet satt upp MDF skivor mot väggarna som de sedan fäst plastmattor på. På några ställen av väggarna har de limmat plastmattorna direkt på väggen, hur noggrant är det att bitarna går bort? Bör vi knacka bort putsen? (Ser ut att sitta lite tapet under den tidigare plastmattan). Vi har tagit bort MDF-skivorna och undrar om man kan sätta tätskikt direkt på denna puts efter vi har reparerat putsen? De nya väggarna runt om blir 70mm stålreglar med fermacell men frågan är hur man kan göra med de befintliga väggarna, hade varit skönt att slippa att sätta fermacellen direkt mot tegelinnerväggarna.
Har sökt men inte riktigt hittat det vi letat efter.
Bild 1 - Närbild på putsen i det nya badrummet. Limmet går inte helt bort.
Bild 2 - Bild på insidan av ytterväggen vi ska isolera
Bild 3 - Närbild på bit av tapeten av badrummet som inte vi påbörjat att riva bort.
Vi har ett stenhus byggt 1937 som vi håller på att renovera, huset är ett håltegelhus, så det är en luftspalt mellan två tegelmurar som huset har som ytterväggar, ingen isolering. Vi har valt att isolera invändigt med 45mm stenullsisolering. 45mm är tillräckligt för att ge ett varmare inneklimat och hålla värmen kvar. Samt blir det lättare för oss att sätta upp elinstallationer som saknas helt i huset idag. Isolera utvändigt är inget alternativ på grund av husets kulturvärde utifrån. För att hålla uppe isoleringen tänkte vi sätta upp stålreglar och sedan sätta upp Fermacell gips, på så sätt har vi en helt oorganiskt skikt. Fermacell gipsen kan bära mer än normal gips så vi får styrka, men är det värt det?
Fråga 1) Väggen är putsad med någon form av sandputs som släpper ganska lätt, vi har rivit bort all puts och har nu en bar insida av ytterväggen. Ska vi prima eller göra någon form av tunngrundningen innan vi reglar upp tilläggsisoleringen? Vi har även fått olika svar om vi ska göra en luftspalt eller inte mellan väggen och tilläggsisoleringen, samt om vi vågar att sätta upp ytterligare 20 mm av väggboard (stenull) (20mm + 45 mm mellan stålreglarna), så vi får totalt 65mm isolering.
Fråga 2) Vid innerväggarna behåller vi putsen, den har klarat sig mycket bättre, i ett av rummen ska vi bygga om badrumet, de tidigare ägarna hade på 70 talet satt upp MDF skivor mot väggarna som de sedan fäst plastmattor på. På några ställen av väggarna har de limmat plastmattorna direkt på väggen, hur noggrant är det att bitarna går bort? Bör vi knacka bort putsen? (Ser ut att sitta lite tapet under den tidigare plastmattan). Vi har tagit bort MDF-skivorna och undrar om man kan sätta tätskikt direkt på denna puts efter vi har reparerat putsen? De nya väggarna runt om blir 70mm stålreglar med fermacell men frågan är hur man kan göra med de befintliga väggarna, hade varit skönt att slippa att sätta fermacellen direkt mot tegelinnerväggarna.
Har sökt men inte riktigt hittat det vi letat efter.
Bild 1 - Närbild på putsen i det nya badrummet. Limmet går inte helt bort.
Bild 2 - Bild på insidan av ytterväggen vi ska isolera
Bild 3 - Närbild på bit av tapeten av badrummet som inte vi påbörjat att riva bort.
![Närbild på en skadad putsad vägg med synligt hål och rester av gult lim, under renovering.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/238/238990-cff6f53d89a74783a82517f9dfca3391.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Närbild på en ojämnt putsad tegelvägg med gamla putsrester och sporadiska fläckar av lim eller tapet.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/238/238991-98e74af512d6db561764f28abd4118b6.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Närbild på gammal putsad vägg med borttaget lim, delvis avskalad tapet och anteckningar.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/238/238992-e10311d743d74786bdd22fe0498eaa4c.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle vilja kalla era ytterväggar för hålmurar. Håltegel är lite missvisande eftersom mycket murtegel är just håltegel. Hur tjocka är tegelmurarna? Den inre muren är antagligen en helstensvägg om man skall gå efter bilden, men hurdan är den yttre muren? Detta har ju lite betydelse när man skall resonera om isoleringsbehovet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Er murade vägg har en värmeisolerande förmåga som motsvarar ca 30 mm mineralull. Det är svårt att beräkna exakt utan att veta vilken typ av tegel som använts. Med hänsyn till det är 65 mm tilläggsisolering betydligt bättre än 45 mm. Sedan har tegelväggen en del andra egenskaper, framför allt värmelagringsförmåga, som kan kompensera för dåigt isoleringsvärde. En tegelmur bör vara putsad på insidan för att betraktas som tät. Stålreglar är bättre än träreglar i detta sammanhang. Använd inte ångspärr på väggens insida.