1 393 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
bindande avtal?
Hej!
Vi beställde i början av juni fönster, som skulle levereras 1:a veckan i september... vi har inte fått någon leverans ännu.
Vi har inte skrivit något avtal, utan bara pratat muntligt med affären. Vad gäller? Kan vi bryta vårt muntliga avtal. Hur länge ska man behöva vänta på leverans innan man bryter ett avtal?
Vi beställde i början av juni fönster, som skulle levereras 1:a veckan i september... vi har inte fått någon leverans ännu.
Vi har inte skrivit något avtal, utan bara pratat muntligt med affären. Vad gäller? Kan vi bryta vårt muntliga avtal. Hur länge ska man behöva vänta på leverans innan man bryter ett avtal?
Ni har ett bindande avtal med säljaren, måhända inte skriftligt. Jag förutsätter att ni är privatpersoner som beställt fönstren från ett företag.
Såvida inte dröjsmålet av säljaren är hänförlig till någon omständighet på er sida kan ni handla enligt följande.
Ni har rätt att kräva att säljaren levererar fönstren och kan hålla inne betalningen tills dess. Om leverans inte kan ske har ni möjlighet att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er.
Om fönstren är specialtillverkade särskilt efter era önskemål (dvs. unika fönster/ej "masstillverkade") gäller lite strängare krav för att få häva hela köpet.
Ni har också rätt till skadestånd till följd av dröjsmålet såvida inte förseningen ligger utanför säljarens kontroll och som han inte kunna förutse. (detta är ett mycket strängt krav på säljaren, måste i princip handla om saker så som branchstrejk, brist på komponenter i hela världen e.d)
Verkan av hävning är så att säga att "prestationerna går tillbaka", dvs. pengar/varor.
Såvida inte dröjsmålet av säljaren är hänförlig till någon omständighet på er sida kan ni handla enligt följande.
Ni har rätt att kräva att säljaren levererar fönstren och kan hålla inne betalningen tills dess. Om leverans inte kan ske har ni möjlighet att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er.
Om fönstren är specialtillverkade särskilt efter era önskemål (dvs. unika fönster/ej "masstillverkade") gäller lite strängare krav för att få häva hela köpet.
Ni har också rätt till skadestånd till följd av dröjsmålet såvida inte förseningen ligger utanför säljarens kontroll och som han inte kunna förutse. (detta är ett mycket strängt krav på säljaren, måste i princip handla om saker så som branchstrejk, brist på komponenter i hela världen e.d)
Verkan av hävning är så att säga att "prestationerna går tillbaka", dvs. pengar/varor.
Jo, vi är privatpersoner och har bestältl fönstren av en firma...
Fönstren skulle ha varit bytta vid det här laget. Och det är sex veckor försenat. Hur mkt försenat ska det vara innan man kan häva ett köp?
Fönstren skulle ha varit bytta vid det här laget. Och det är sex veckor försenat. Hur mkt försenat ska det vara innan man kan häva ett köp?
Ok - grejen är att vi tänkt byta för att höja värdet på huset och för att snygga till det, och kanske få lite mer vid en ev försäljning... Nu har vi hittat vårt drömhus, men fönstrena är ännu inte här... Inte heller är de ju installerade...
Hur sjutton gör man? Lämnar med fönstren till nästa ägare? Eller?
Hur sjutton gör man? Lämnar med fönstren till nästa ägare? Eller?
Konsumentköplagen gäller. http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...FREETEXT}=&BET=1990:932&RUB=&ORG=
Meddelan säljaren en sista frist för leverans (ex en vecka). Levereras de inte inom den tiden häver ni köpet och fundrar på om ni har drabbats av några kostnader som säljaren ska stå för.
Meddelan säljaren en sista frist för leverans (ex en vecka). Levereras de inte inom den tiden häver ni köpet och fundrar på om ni har drabbats av några kostnader som säljaren ska stå för.
Tack. Precis vad vi behövde. Ska ringa dem i morgon.