Halloj,

Undrar hur ni har det på vintern när det gäller fläkthastigheten. Vet såklart att ventilerna är intrimmande med den fläkthastigheten som den står på nu, men undrar om ni ändrar nått just under vintern. Min står på max (230v) som jag kan tyda bilden nedan. Men om jag ex skulle sänka till 180v el 150v, vilken vit kabel skall man flytta ? Låter man den andra vita kabeln hänga löst då det krävs 2 kablar för 230v

Något negativt med detta ??

Tycker min pump går väldigt mkt på elpatron såhär när det är -10 och nästan alltid direkt efter man duschat. Har ställt upp tiden på 8.1.1 till 240min så kompressor, frånluft, bergvärme får tid på sig innan patronen går in.

Hur har ni andra ställt inställningar för elpatron ?
 
  • Elektriska anslutningar och transformator i värmepump inställd på 230v med vita kablar och inställningsdippar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressorn i IVT 495 ger bara 4 kW värme trots det är delvis berg/markvärme. Det innebär att el-patronen behövs ganska ofta på vintern i ett vanligt hus. Man kan sänka ventilationen något på vintern då luften är torr inomhus, årstidsanpassad ventilation. Det är viktigt att koppla upp fläkten igen på våren till minst inmätt normenligt ventilationsflöde annars blir det sämre luftkvalitet och kan t.o.m. ge skador i husets klimatskal i yttersta fall. Tror det är bäst att en elektriker hjälper dig i så fall och kan undersöka vilka ledningar som går vart i pumpen.
 
S
Det är 4 stift upptill och från vänster 2 stift är det fas 230 på ,,nr 3 blå är noll , fläkten går nu på 230
Det går inte att se vilken av dom vita som går till fläkten , den vita som går till fläkten kan flyttas till någon av de 4 stiften under
Den andra vita och blå ska sitta kvar , men måste kollas att rätt kabel flyttas annars brinner trafon upp
 
Det är ju bra att blå är nollan, generellt i maskinaggregat kan färgerna variera stort. I manualen för IVT 495 sidan 34 ser jag nu att det står att det är ledningen i mitten som ska flyttas och den kan vara ansluten till någon av 135-150-180-230 V beroende på fläktkapacitet. Det måste gå på något sätt att kontrollera att den ledningen också går till fläkten och inte till 230 V matningen.
 
S
Jepp enligt det schema som finns på trafon så är det nr 1 från vänster som ska flyttas
det är en bygel till nr 2 och syns inte om det är en tråd till trafon som går från 1 , men ser ut som att det är en från nr 2
Men varning är på plats , det kan även vara den som är till höger nr 2 , beror helt på vem som kopplat på stiften , för 230V på fläkten så har det ingen betydelse var dom vita hamnar
stift 1 eller 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.