Hej!

Har till min fasa upptäckt att jag har lättbetong i källaren i mitt nyinköpta hus.

Vid själva husköpet uppvisades en radonmätning (långtidsmätning med spårfilm) där årsmedelvärdet angavs som lägre än 50 bq/m3. Båda mätplatserna hade lägre än 50 bq/m3 ska tilläggas. Mot denna bakgrund trodde jag dumt nog att det inte fanns lättbetong i huset.

Till saken hör att FTX finns installerat i huset.

Finns det någon som har erfarenhet av att man kan få så pass bra mätvärden efter en FTX-installation? De mätningar vi har sett där FTX har installerats har varit högre, om än under 200 bq/m3.
 
Har man installerat FTX för att sänka radonet, eller för att förbättra ventilationen i övrigt? Det senare syftet kan ju vara fullgott .. :)
 
  • Gilla
Viqtory
  • Laddar…
Vad du får för värde efter en FTX installation bör utgå ifrån vilket värde man har innan själva installationen. Är värdet 1000bq/m3 eller 400bq/m3 innan, så får de ganska stor skillnad på mängden luft som måste bytas ut för att nå ett värde under 200bq/m3.
Så de är nog fullt möjligt att nå ett värde under 50bq/m3.

Men bara för att du har lättbetong betyder de inte att du har blåbetong i huset. När är de byggt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har man installerat FTX för att sänka radonet, eller för att förbättra ventilationen i övrigt? Det senare syftet kan ju vara fullgott .. :)
Det var för god ventilation enligt vad jag fick höra. Börjar undra om den där mätningen verkligen gjordes korrekt.
 
T tobben87 skrev:
Vad du får för värde efter en FTX installation bör utgå ifrån vilket värde man har innan själva installationen. Är värdet 1000bq/m3 eller 400bq/m3 innan, så får de ganska stor skillnad på mängden luft som måste bytas ut för att nå ett värde under 200bq/m3.
Så de är nog fullt möjligt att nå ett värde under 50bq/m3.

Men bara för att du har lättbetong betyder de inte att du har blåbetong i huset. När är de byggt?
Huset är byggt år 1967 så blåbetong är fullt möjligt. Många hus i kommunen har det dessvärre.
 
Jag hade radonvärden på 450bq/m2. Markradon ifrån sprickor i platta på mark. Konverterade till FTXventilation från F-vent. Fick ner årsmedelvärdet till 50bq/m2 genom att få bort mycket av undertrycket.
 
  • Gilla
Sextiosjuhus
  • Laddar…
Vi hade 680 innan vi lade in mer tilluftsventiler. Det fanns FTX sedan tidigare men när vi bytte fönster lade jag till ett tilluft per rum (ej kök badrum förstås) eller två i de största rummen (+35kvm). Efter mer tilluft hade vi 120Bq i medlevärde på fyra mätpunkter (högsta 240).
Ventilation gör en stor skillnad.

För blåbetong (som vi har) så räcker det med microlit och målfärg på väggarna för att stänga inne ev. radongas som kan komma ut annars.
Det går att beställa mätare för byggnadsmaterial. Jag gjorde det och mätte ren blåbetong, putsad blåbetong och målad microlit. Endast mätpunkten med ren blåbetong visade något värde och då i nedre gränsen för "lågstrålande". De andra mätpunkterna visade inget alls.
Det finns dock stora variationer i blåbetong så mät i ditt hus om du är orolig, det kostar inte många hundralappar... Byggnadsmaterial kan du mäta närsomhelst under året.

50Bq är ju ett mycket bra värde så varför oroar du dig?
 
  • Gilla
Dominik Pietak och 1 till
  • Laddar…
Efter radonbesiktning med en expert på området kan jag tillägga följande ifall någon skulle läsa tråden i framtiden. Man kan ha sådana här resultat enbart p.g.a. FTX även om man har blåbetong. Just i mitt hus fanns det ingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.