Hejsan!
Ny medlem här på byggahus.Ber om ursäk om liknade tråd redan finns. Håller på med projektering av mitt hus. Det här med ytterväggskonstruktion . Vad tror ni som är erfarna husbyggare eller har allmänn koll om denna vägglösning. I detta fall hade jag tänkt att 170 reglarna skulle placeras längsmed utkanten av plattan.

22x120 Liggande panel
45x34 Stående spikläkt (luftspalt)
Vindpapp
45x170 Stående regelstommer+ 170isolering
45x45 Stående påsalningsreglar +45 isolering
45x45 Liggande sekundärreglar +45 isolering
Diffusionsspärr
Stående vägg gles som installationsutrymme för att slippa slang i isoleringen
OSB+Gips

Mvh Viktor
 
Jag hade skippat sista glesen och flyttat in diffspärren till mellan 45orna som brukligt.
Du tappar en kvadratmeter boyta annars och priset per kvm boyta brukar väl vara 20-25 tusen.
 
Vore det inte bättre sätta första 45-reglarna liggande? sen det andra stående?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Någon som vet anledningen/skillnaden varför det byggs 45+170+45 istället för 170+45+45. Det vanligaste verkar vara det första medans tex fiskarhedenvillan väljer det andra. För mig känns det helt enkelt som en 215+45 då den innersta 45 är vågrätt i båda fallen.
 
Tomture61
Man vill till största möjliga mån undvika att trä/stomme ska förmedla kyla från utsidan.
 
Den bärande stommen ska skyddas från fukt därav man väljer ett till isoleringsskikt på utsidan. Om det inte är krav så kommer jag bygga som para säger. Fuktkvoten ska konstruktionen klara.
 
K
Jag körde med västkustskivan på utsidan så: 80+170+45. Känns bra. Håller stommen lite varmare och jag får en heltäckande isolering utan köldbryggor
 
V Viktor.Johansson skrev:
Hejsan!
Ny medlem här på byggahus.Ber om ursäk om liknade tråd redan finns. Håller på med projektering av mitt hus. Det här med ytterväggskonstruktion . Vad tror ni som är erfarna husbyggare eller har allmänn koll om denna vägglösning. I detta fall hade jag tänkt att 170 reglarna skulle placeras längsmed utkanten av plattan.

22x120 Liggande panel
45x34 Stående spikläkt (luftspalt)
Vindpapp
45x170 Stående regelstommer+ 170isolering
45x45 Stående påsalningsreglar +45 isolering
45x45 Liggande sekundärreglar +45 isolering
Diffusionsspärr
Stående vägg gles som installationsutrymme för att slippa slang i isoleringen
OSB+Gips

Mvh Viktor
Jag håller på och ska precis börja bygga nu, och jag har valt 195 regel + 45 regel innanför. 45 regeln använder jag sedan som installationsutrymme. Visst, du tappar lite isolering, men 45 mm är perfekt för att passa in alla eldosor och gör installationerna mycket smidigare. Dessutom spar du massor av arbete mot att regla tre gånger + läkt.
 
När du säger det så varför krångla till det. Kör du 45 liggande? Hur gör du med skivmaterialen sen?
 
Jag gillar idén med klimatskiva/västkustskiva. Man får ett obrutet isolerat skikt samt att lasten från konstruktionen hamnar direkt på plattan istf på ev L-stöd.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
V Viktor.Johansson skrev:
När du säger det så varför krångla till det. Kör du 45 liggande? Hur gör du med skivmaterialen sen?
Det har jag också undrat men aldrig fått svar. Sätter man osb liggande och skruvar i de liggande reglarna? Och sen stående gips enbart skruvat i osb:n?
 
Förslag
22x120 Liggande panel
28x70 Stående spikläkt (28 luftspalt)
Västkustskiva 50 mm papp inåt
45x170 Stående regelstommer+ 170isolering
Diffusionsspärr
45x45 Liggande sekundärreglar ,45 isolering, eldragning.
Osb liggande eller stående, gips med förskjutna skarvar gentemot osb
Total väggtjocklek 340 mm. U-värde 0.15.
 
Tomture61
J Joh_81 skrev:
Det har jag också undrat men aldrig fått svar. Sätter man osb liggande och skruvar i de liggande reglarna? Och sen stående gips enbart skruvat i osb:n?
Yes :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.