Hej, vi har just köpt ett nybyggt hus från Älvsbyhus. Det är en entreprenör som köpt huset och sedan sålt det till oss, så vi har inte haft något med Älvsbyhus att göra.
Entreprenören har även isolerat övervåningen men det verkar inte vara rätt utfört, men jag är för okunnig för att kunna helt avgöra detta. Så jag undrar om någon kunde hjälpa oss?

Enligt Älvbyhus ska det vara ca 300mm isolering ovanför hanbjälklaget, i vårt hus verkar det enbart vara 95+95mm. Enligt Älvsbyhus ska det också vara 300mm i snedtaket, i vårt hus är det 45+95mm. Enligt Älvsbyhus så ska det vara 200mm i stödbväggarna, i vårt hus är det 45+95mm.
Skulle ni acceptera den mängden isolering eller skulle ni öka på den?
För att lägga in mer måste vi riva ner ångspärr och gles och lägga på mer underifrån, vilket givetvis är mycket arbete.

Enligt Älvsbyhus ska finnas något som de kallar en spånlåda. Jag tolkar det som att det ska vara en utsågning i spångolvet under stödväggarna för att förhindra att golvet blir en köldbrygga. Någon sådan verkar inte finnas på vårt hus (vet dock inte riktigt hur det ska se ut)
Bild på golvet vid stödväggen vid en inspektionslucka in till kattvinden:
Isolering vid stödvägg och golvet intill inspektionsluckan uppvisar synlig isoleringsbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entreprenören har valt att isolera ända upp till nock på delar av övervåningen. På den sidan så har entreprenören blockerat de två ventilerna som sitter på ytterväggen på gaveln.
Bild på isolering upp till nock:
Interiörbild av en takkonstruktion i en övervåning med synliga isoleringsskikt, träreglar och ett takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag förstår så finns det då ingen frånluft för luftspalten under yttertaket, blir inte detta ett problem med fukt?

I beskrivningen från Älvsbyhus ska det ligga en masonitskiva som första lager under luftspalten. I vårt fall verkar det ligga någon hård form av isolering, syns på bilden under:
Isolering intill en trästödvägg med synlig ångspärr och vindskyddsväv i ett nybyggt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gula smala är alltså skivan som verkar ligga först under vindskyddsväven.

Jag bifogar även några fler bilder, ser ni andra saker att anmärka på?
Isolering vid takstol i nybyggt hus med synlig vindskyddsväv och undermålig isolertjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av en vind med synlig isolering och svart ångspärr längs en träregel, intill en inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning med isolerat snedtak och synliga träbjälkar ovanför fönster, ångspärr och isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och vindskydd vid nock i ett hus, synlig isoleringsmaterial och vindskyddsväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter onekligen som för lite isolering. Är inte rätt person att bedöma vilken tjocklek som behövs men leverantörens rekommendationer känns ju rimliga. Har nyss isolerat en övervåning på en SMV Kalmar och vi satte 295mm i snedtak och 525mm i hanbjälklaget.
Klarar huset av energikraven för nyproduktion med den isoleringen?
 
Kollade ni inte detta innan ni köpte?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Du har inte köpt ett nytt hus enligt en viss spec av älvsbyhus . Du har köpt ett "begagnat" hus där föregående ägare har valt att isolera övervåningen med X cm isolering. Vad säger energideklaration? Vad älvsbyhus rekommenderar är ju inte intressant
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Självklart måste du öka på isoleringstjockleken i väggar och tak om du ska ha det som boyta. Nu är det väl knappt 70-talsstandard.
Vad är det för "entreprenör" som gjort detta?
 
L LarsAgerstrand skrev:
Hej, vi har just köpt ett nybyggt hus från Älvsbyhus. Det är en entreprenör som köpt huset och sedan sålt det till oss, så vi har inte haft något med Älvsbyhus att göra.
Entreprenören har även isolerat övervåningen men det verkar inte vara rätt utfört, men jag är för okunnig för att kunna helt avgöra detta. Så jag undrar om någon kunde hjälpa oss?

Enligt Älvbyhus ska det vara ca 300mm isolering ovanför hanbjälklaget, i vårt hus verkar det enbart vara 95+95mm. Enligt Älvsbyhus ska det också vara 300mm i snedtaket, i vårt hus är det 45+95mm. Enligt Älvsbyhus så ska det vara 200mm i stödbväggarna, i vårt hus är det 45+95mm.
Skulle ni acceptera den mängden isolering eller skulle ni öka på den?
För att lägga in mer måste vi riva ner ångspärr och gles och lägga på mer underifrån, vilket givetvis är mycket arbete.

Enligt Älvsbyhus ska finnas något som de kallar en spånlåda. Jag tolkar det som att det ska vara en utsågning i spångolvet under stödväggarna för att förhindra att golvet blir en köldbrygga. Någon sådan verkar inte finnas på vårt hus (vet dock inte riktigt hur det ska se ut)
Bild på golvet vid stödväggen vid en inspektionslucka in till kattvinden:
[bild]

Entreprenören har valt att isolera ända upp till nock på delar av övervåningen. På den sidan så har entreprenören blockerat de två ventilerna som sitter på ytterväggen på gaveln.
Bild på isolering upp till nock:
[bild]
Vad jag förstår så finns det då ingen frånluft för luftspalten under yttertaket, blir inte detta ett problem med fukt?

I beskrivningen från Älvsbyhus ska det ligga en masonitskiva som första lager under luftspalten. I vårt fall verkar det ligga någon hård form av isolering, syns på bilden under:
[bild]
Den gula smala är alltså skivan som verkar ligga först under vindskyddsväven.

Jag bifogar även några fler bilder, ser ni andra saker att anmärka på?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
vad är det för låda i taket på bild två
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.