Elektrikerna har åk till Thailand och jag vill inte vänta två veckor på att han ska komma tillbaka. Hjälp mig nu att koppla in elen i badrumsskåpet! Ut ur väggen har elektrikern dragit fyra kablar. Svart, orange, blå och gul/grön. Dvs fas/fas/neutral och jord. Svarta är kopplad till en strömbrytare och ska alltså kopplas till lampan i badrumsskåpet. Orange ska dras till uttaget i skåpet så det alltid är ström på där.
Så min tanke är att flytta den bruna ett steg till M1 och koppla orange till den. Koppla svart till L, jord till jord och blå till blå. Tänker jag rätt här?
 
  • Elanslutning med fyra kablar (svart, orange, blå, gul/grön) för ett badrumsskåp, inklusive terminalblock och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter lite underligt med de färgerna.
Är det verkligen en elektriker med kunskap som du har anlitat.
Jag hade dragit brun,svart,blå gulgrön istället.
Blå och gulgrön behöver jag inte förklara för dig.
Brun hade i så fall varit fast fas till uttaget och svart tändtråd till skåpsbelysning.
Är du säker på att svart är tändtråd och orange är fast fas så är ditt resonemang riktigt.
Men kolla så att du är säker
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
N är neutral ok
PE är " jord" ok
L är kopplad till både uttag och lampa(?).
M1 är inte kopplad.
Om du kopplar "bruten fas" ( tändtråd) till L, så får du ström i uttaget samtidigt med att lampan ( ? ) tänds.
Vill du alltid ha ström i uttaget, så måste trafons anslutning till L flyttas till M1 och samtidigt tändtråden till M 1 och obruten fas till L1.

Tänk dock på att om du har lampa+ uttag kopplat till tändtråd, så måste strömbrytaren klara 10 ( eller 16) A beroende på ledarens tjocklek.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Såg att jag skrivit lite fel och har nu uppdaterat mitt inlägg.
 
Det fvr som sagt ett märkligt färgval, hur säker är du på att det är kopplat som du skrev?
 
Har läst kommentarerna och tittat mer nogrannt på inkopplingen.
Förutsätter att uttaget är överst på bilden.
För att få fast fas till uttaget oavsett om skåpsbelysning är tänd eller inte är att koppla om på den högra sidan.
Då flyttar du den bruna på höger sida som går till drivern till M1.
Kopplar gulgrön mot gulgrön och blå mot blå.
Fast fas från väggen mot L, och tändtråd från SB mot M1.
Detta innebär med säkerhet att du måste byta ut den lilla kabelsnutten som går till drivern, men då blir det en korrekt installation enlig märkningen på kopplingsklämmorna.
Märkningen på klämmorna sitter inte mitt för anslutningarna så om vi räknar anslutningarna uppifrån och ner så är det:
På första skruven M1
andra skruven L
tredje skruven jord och
fjärde skruven nolla

Ska man göra en "fullösning", vilket jag tycker man ska undvika.Så flytta brun på höger sida till M1.
Koppla in fast fas från väggen på M1 på vänster sida.
Tändtråd från SB från väggen på L
och blå från väggen till N
och gulgrön mot gulgrön.

Det här fungerar men är inte korrekt enligt märkningen.

Är nyfiken på var du köpt skåpet och var det är tillverkat.
Finns tyvärr mycket att köpa som inte är så bra. Är det CE märkt?

Skulle också råda dig till att kolla upp din elektriker på Elsäkerhetsverket så att du vet att han/hon är registrerad för att få utföra den här typen av installationer.
Med anledning av färgvalet på ledarna har jag mina tvivel.

www.elsakerhetsverket.se

Kanske värt att kolla upp andra installationer han gjort hos dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarmolino
  • Laddar…
Det borde vara den Orange tråden som är tändtråd alltså bruten fas och då kommer från brytarens pil ut och den svarta fast fas kommer från brytarens pil-in.

Fråga är om man vill ha alltid ström i uttaget eller bara ström när ljuset är tänt.

Har man stora fönster så tänder man kanske inte på sommarn och då kan det vara bra att alltid ha spänning i uttaget till hårfön eller laddare till tandborsten, då måste den bruna flyttas upp till M1 och möta den tråd som alltid har spänning (normalt den svarta)
 
Orange var tändtråd och svart fas (alltid på). Jag mätte fel då jag kontrollerade kablarna igår. Så elektrikern verkar ha gjort ett bra jobb och allt är nu inkopplat och klart:)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.