Jag ska byta tvättställsblandare men är inte helt säker på vad som blir bäst vad gälller kopplingarna. Den nya blandaren har G3/8, den befintliga har 10mm kopparrör. Den befintliga blandaren är kopplad till vad som ser ut som en halvkoppling G1/2 10mm i t-förlåt inkommande vatten, samt andra blandarröret till en klämringskoppling som sitter på 12mm skarvat rör. Hur kopplar jag enklast på mig på dessa? Är det en övergångskoppling på båda ställena som är det bästa, enligt bilden?

Mässingsadapter G1/2 till 10mm för tvättställsblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-Ska jag fortsätta med halvkoppling där det sitter en sån? Kan jag veta innan jag kopplar loss om det verkligen är slät ända?
- Kan jag veta innan jag kopplar loss kopplingen om klämringskopplingen är 12-10 eller en 12-12 med förminskning Jag antar att jag inte kan byta klämringskopplingen till en med slätända R10 utan att behöva kapa röret lite?

Mycket frågor... Jag bifogar bilder på kopplingarna.

Halvkoppling G1/2 till blandarens 10mm.
Vattenkoppling med klämringskoppling och halvkoppling på ett kopparrör vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämringskoppling 12mm till blandarens 10mm.
Metallisk klämringskoppling på vattenrör nära vägg, möjlig övergång mellan 10mm och 12mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gör ett nytt försök, i hopp om svar:

Jag vill koppla in en ny tvättställsblandare, G3/8. Just nu ser det ut enligt bild nedan. Hur bör jag koppla, för att det ska bli bra och fackmannamässigt gjort?

Rörinstallation under tvättställ med märkta rörledningar och kopplingar för blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det går inte att se på utsidan , du måste stänga vattnet och lossa på kopplingarna för att se vad som är där .
Vatette 12-10 säker en kona , med förminskning 12-10 , den på vägg kan vara 15 - 10 och samma eller halvkoppling
 
S skutten11 skrev:
Det går inte att se på utsidan , du måste stänga vattnet och lossa på kopplingarna för att se vad som är där .
Vatette 12-10 säker en kona , med förminskning 12-10 , den på vägg kan vara 15 - 10 och samma eller halvkoppling
Tack för svar. Om det skulle vara förminskning på den övre som du säger, går det att byta koppling och återanvända mutter och klämring, utan att kapa röret? Jag har en ny klämringskoppling inköpt, vatette 12 till flat ände 10mm.
 
S
12 sidan på den nya du har är samma som den som sitter där ,
 
På 12x10 vatettekopplingen, muttern närmast blandaren.. är det både en r10 gänga som han plan ände, och en konisk del för klämring.
På T-röret så är det en r15 gänga och du behöver lina på en r15x10 rörnippel RSK: 1987049.
Detta gäller om du har lekande muttrar med packning på den nya blandaren.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
J Jovib skrev:
På 12x10 vatettekopplingen, muttern närmast blandaren.. är det både en r10 gänga som han plan ände, och en konisk del för klämring.
På T-röret så är det en r15 gänga och du behöver lina på en r15x10 rörnippel RSK: 1987049.
Detta gäller om du har lekande muttrar med packning på den nya blandaren.
Ja det är lekande muttrar med packning på nya blandaren. Kan Loctite 55 vara ett alternativ som gängtätning till nippeln om man inte vågar sig på att använda lin?
 
Det funkar, följ monteringsanvisningen och använd snöret, inte gängtejp. "rispa" gängorna med ett bågfilsblad så snöret fäster bättre och inte glider med längs gängorna när du drar fast nippeln.

Se hur gängorna ser ut på denna som är rispad redan från fabrik.
 
  • Mässingsnippel med gängor som är förbehandlade för bättre grepp av tätningssnöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Täckbrickorna ser ut att vara Moras "Lilla Systemet"
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...armatur/kopplingssystem/kopplingssystem-mora/

Vatettes raka 12x10 har en slät ansats bakom 10mm muttern. Således behöver du bara ta bort 10mm muttern och där under passar din nya blandare direkt.

På den andra anslutningen vid halvkopplingen så behöver du komma från 15 ner till 10.
Frågan är ju om en vanlig förkromad nippel INV15xUTV10 bottnar där. Om det är så räcker det med en vanlig fiberpackning som tätning.
RSK: 1987817
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Täckbrickorna ser ut att vara Moras "Lilla Systemet"
[länk]

Vatettes raka 12x10 har en slät ansats bakom 10mm muttern. Således behöver du bara ta bort 10mm muttern och där under passar din nya blandare direkt.

På den andra anslutningen vid halvkopplingen så behöver du komma från 15 ner till 10.
Frågan är ju om en vanlig förkromad nippel INV15xUTV10 bottnar där. Om det är så räcker det med en vanlig fiberpackning som tätning.
RSK: 1987817
(y)

Nippel finns på clasohlson, https://www.clasohlson.com/se/Rördelar,-nippel/30-9496. Den ser väl ok ut? Jag kollar om det fungerar med packning i den.

Röret de har skarvat fram till den raka 12x10-kopplingen sitter inte fast med rörklämma idag. Det är en ganska kort stump, men blir det viktigare med klämma nu när jag får mjuk anslutningsslang till blandaren? Större risk att skarvröret lossnar från sin halvkoppling nere vid t-röret, typ?
 
Krilleman
Får du dit en klamma är det klart mycket bättre!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Får du dit en klamma är det klart mycket bättre!
Jag har inte hunnit ta tag i montaget än, men jag hittade en nippel på Buhaus som bottnar på t-kopplingen, så tanken är att köra med den och packning. Den är inte så djup, så det blir väl tre varv åtdragning. Räcker det?

Metallnippel och en flexibel röranslutning på en bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nippel och t-koppling på bänkskiva bredvid rostfri diskho och tvålförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det ser ut att endast vara fyra varv på ditt T-rör. Så det ska nog gå fint.

Kromat T-rör med fyra gängvarv för rörkoppling i VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.