Bernieberg Bernieberg skrev:
Utan begränsning av balkarnas höjd (eller bredd) så kan du bygga ett oändligt stort vardagsrum.
Oändligt är väldigt stort. Jag tror nog att egenvikten blir ett problem långt innan vi når oändligheten ;)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vårt hus med en BOA om 115 kvm har inga bärande väggar eller stolpar. Vi har Kertobalkar. De längsta är ca13 m långa och 50 (55?)cm höga.
Självklart ska det " inga bärande innerväggar.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Utan begränsning av balkarnas höjd (eller bredd) så kan du bygga ett oändligt stort vardagsrum.
Det blir lite utrymme kvar mot golvet om balken ska vara oändligt hög...
 
useless useless skrev:
Det blir lite utrymme kvar mot golvet om balken ska vara oändligt hög...
Ja det är skönt att man kan nå oändligheten på bredden istället, mycket mindre praktiska problem.
 
Teoretiskt finns det ingen gräns, i praktiken sätts gränserna av tillverknings- lyft- och transporttekniska skäl. Egenvikten, som vanligtvis är högst en femtedel av den samlade lasten på en balk, sätter gränsen genom att konstruktionsdelarna inte går att lyfta. En balk kan alltid bära sin egen vikt, om den är gjord av normala konstruktionsmaterial.
 
-RB- -RB- skrev:
Oändligt är väldigt stort. Jag tror nog att egenvikten blir ett problem långt innan vi når oändligheten ;)
Nja, jobbigt att lyfta på plats förstås men i övrigt inga problem. Det finns ingen extrempunkt där egenvikten går om styvheten om vi inte får några fler begränsningar.
 
  • Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Det finns begränsningar, speciellt dåligt är det med tungt trä, som just ek.
Regalskeppet Vasa byggdes i ek...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Regalskeppet Vasa byggdes i ek...
Spännande liknelse, så ts rum kommer att bärgas om några hundra år, nä allvarligt, jag förstår lite vad du menar, men som många tidigare skrivit så kan man i teorin bygga hur stort som helst utan förutsättningar.

Nu har ts uppgett att inget kupoltak, max 2,40 m takhöjd, rum skall kunna byggas ovanpå, bara ett rum som skall beträdas på våningen ovanför ändrar alla förutsättningar att bygga med stor spännvidd.

Eller om man väljer att bygga med extremt stor spännvidd så blir det en lång trappa till övre plan, samtidigt så ökar vikten på mellanbjälklaget och väggarna måste förstärkas, ja, allt går om man vill.

Lätta sandwich bjälklag i björkplyfa med rätt reglar tror jag vida övertrumfar ek....

Mvh P-A
 
Det går alltid att förstärka limträbalkarna med plattstål eller kanske kolfiber som man förstärker broar med.

"På dagens bostadsmarknad efterfrågas allt fler öppna planlösningar vilket leder till att det behövs balkar som kan klara relativt långa spännvidder. Vid längre spännvidder krävs större tvärsnitt för balkarna vilket kan skapa problem då vissa balkdimensioner inte får överstigas för att till exempel behålla standardiserade mått för dörrkarmgräns och takhöjd utan att öka den totala våningshöjden. En alternativ lösning till detta problem kan vara att förstärka limträbalkarna med plattstål i överkant respektive underkant."

http://www.byggmek.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/THID/kjellkvist_lindahl.pdf

http://www.johns.se/kolfiber/
 
Bygg i rymden vetja, då kan du bygga lätt o så stort du vill. Samma under vatten.
En ide till: Trycksatt rum, då kan du bygga så stort,som du har råd att köpa mark för.
 
S
Anledningen till tråden var helt enkelt så att jag funderade på vilket rum som var störst i världen med platt tak, utan pelare. Jag var i ett hus med ett rum som säkert var 10x15m stort. Detta rum hade vindsvåning ovanför rummet och på vinden fanns förmodligen en förstärkande konstruktion av bjälkar. Huset var säkert 200 år gammalt.

Bild från vårt hus innan vi renoverade. Under finns ett rum på 6mx7,5m med putsat tak. Taket hänger ner 6cm på mitten jämfört med ytterkanterna i rummet. Det gick inte att lyfta och räta taket men det är iaf förstärkt med en limträbalk numera.

Renoveringsarbete på en vind med synliga takbjälkar, brädor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snett nerhängande putsat tak i gammalt rum med synliga skador och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad limträbalk i gammalt hus med synliga bultar och träspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av en balks nedböjning med ett skjutmått, som visar en 6 cm differens i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Traditionellt:
Med bilade bjälkar i mellantaket och åsar som går från röste till röste och bär vattentaket blir det svårt att göra ett rum större än 6,5x6,5 meter med det timmer som finns (fanns) här vid kusten i Österbotten men om man har riktig gammaldags storskog från inlandet sådan som knappt finns numera kan man klara ungefär 8x8 meter men nedböjningen blir större än dagens normer tillåter.
Om man bygger ett eller flera timrade rösten tvärs över rummet blir maximala bredden kring 9 meter om man har tillgång till den sortens storskog som fanns i Norrland förr. Man måste ha tillräckligt grovt timmer som når tvärs över rumet och röstet måste bli tillräckligt styvt. Därför är många norrländska logar mellan 8 och 9 meter i kvadrat.
Om man bygger en eller flera traditionella spännbockar (som den gamla som finns på din vind) bestäms maximala spännvidden av längden på underbommen. Har man riktiga jätteträd att ta till skall det väl gå att få 9-10 meters spännvidd.
Med A-takstolar eventuellt sammanhållna av järnstag mellan upplagspunkterna kunde man väl få kring 12-13 eventuellt 15 meters spännvidd. Den vanliga bredden på stora träkyrkor.

Halvmodernt:
Hemspikade fackverkstakstolar fungerar bra upp till 10 eller 11 meters spännvidd.
HB-balk enligt Hilding Brosenius system har använts för flyghangarerna vid F11. De lär ha 36 meters spännvidd på de kontinuerliga 110 meter långa primärbalkarna och 90 meters spännvidd på sekundärbalkarna och såvitt jag vet står de än i dag även om konstruktören var bekymrad för dem och de sannolikt inte har sådan säkerhet som normerna kräver.

Modernt:
Fackverkstakstolar med spikplåtar fungerar bra upp till 13 meters spännvidd men sedan blir det besvärligare.
Limträbågar fungerar upp till 100 meter ungefär skulle jag tro.
Maximala spännvidden för limträbalkar vet jag inte.


En liten kommentar till vissa inlägg:
Ek är helt värdelöst att göra limträbalkar av. Limfogar i ek är ökänt opålitliga. Det är någonting med garvsyran i träet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.