hej,nu vill jag komma i kontakt med nån som vet va den pratar om,ingen "duktig förståsigpåare" utan nån som kommer fram ur kulisserna.nån som kan ge mej ett ärligt svar hur dom löst det med att ta bort bärande vägg 5,30 meter i ett elementhus byggt 1965.tanken är att inte ha någon synlig "balk" som sticker ner i rummet.huset är från mockfjärd och har källare och ett våningsplan och vind.den som inte har varit i kontakt ned ett elementhus behöver inte komma med idéer,
/tack på förhand Danne
Kontakta gärna mej på telefon,tillgänglig dygnet runt
0705125129
 
Har ett elementhus själv så jag kan ana vilka utmaningar du ställs inför. Har tyvärr inget försökt mig på något sådant ingrepp själv men ofta i trådar om elementhus så dyker en "lokal" konsult upp så enligt egen utsago ska vara expert på just dessa hus. Har inte provat honom själv men det verkar ju klart lovande att han började sig yrkeskarriär med att montera dessa hus under 13år. Googla på CZ bygg eller elementhusakuten.
 
S Stuff skrev:
Har ett elementhus själv så jag kan ana vilka utmaningar du ställs inför. Har tyvärr inget försökt mig på något sådant ingrepp själv men ofta i trådar om elementhus så dyker en "lokal" konsult upp så enligt egen utsago ska vara expert på just dessa hus. Har inte provat honom själv men det verkar ju klart lovande att han började sig yrkeskarriär med att montera dessa hus under 13år. Googla på CZ bygg eller elementhusakuten.
Har redan varit i kontakt med Christer.verkar ju absolut kunna sin sak men några goda expertråd fick man inte över telefon ,Men de jag letar efter är nån som har gjort detta själv ,men de blev väldigt tyst när man ställde en fråga här i forumet som blev lite ”knivig”
 
D Danne G skrev:
Har redan varit i kontakt med Christer.verkar ju absolut kunna sin sak men några goda expertråd fick man inte över telefon ,Men de jag letar efter är nån som har gjort detta själv ,men de blev väldigt tyst när man ställde en fråga här i forumet som blev lite ”knivig”
Jag har en idé och plan hur jag tänkt lösa problemet men jag vill gärna stämma av med någon som redan gjort samma typ av sak i sitt elementhus
 
Du får nog komma med lite mer specifik info.

Planlösning.
Takhöjder.
Typ av bjälklag.

Man måste vet mycket mer om förutsättningarna för att kunna svara på detta.

MVH Erik
 
Ville du inte betala Christer? Eller har han slutat sälja konsultation? Han är ju över pensionsålder. Det är tydligen andra som inte fått tag på honom alls senaste åren har jag nyligen läst här på forumet.
Vi fick hjälp med konsultation för några år sedan, betalade några tusen för hans besök, det var det värt. Men det gällde ju inte samma frågor som du har.

Det är nog faktiskt inte så många som gjort det du vill göra. Dessutom vill du att någon ska ringa dig vilket inte är den vanligaste begäran på forum. Och att då inte ge info på förhand vilken planlösning du har är kanske inte smidigaste sättet.

Önskar dig lycka till, och om du får napp vore det trevligt om du delade med dig i en tråd på forumet.
 
E erikjakan skrev:
Du får nog komma med lite mer specifik info.

Planlösning.
Takhöjder.
Typ av bjälklag.

Man måste vet mycket mer om förutsättningarna för att kunna svara på detta.

MVH Erik
Hej.takhöjden har väl egentligen ingen betydelse?bjälklag?detta är ett elementhus.planlösningen är ju att öppningen blir 5,30.problemet är att jag inte vill ha synlig limträbalk och att skarven på elementen är ju såklart där väggen står idag
 
granis70 granis70 skrev:
Ville du inte betala Christer? Eller har han slutat sälja konsultation? Han är ju över pensionsålder. Det är tydligen andra som inte fått tag på honom alls senaste åren har jag nyligen läst här på forumet.
Vi fick hjälp med konsultation för några år sedan, betalade några tusen för hans besök, det var det värt. Men det gällde ju inte samma frågor som du har.

Det är nog faktiskt inte så många som gjort det du vill göra. Dessutom vill du att någon ska ringa dig vilket inte är den vanligaste begäran på forum. Och att då inte ge info på förhand vilken planlösning du har är kanske inte smidigaste sättet.

Önskar dig lycka till, och om du får napp vore det trevligt om du delade med dig i en tråd på forumet.
De känns ju som att pengar ska lösa alla problem...jovisst kan jag mata han med pengar men jag tänkte att dehär var ett forum där man fick tips och råd ang byggen?jag vet ju hur jag kommer lösa mitt bygge men det hade ändå varit kul att komma i kontakt med någon som gjort samma typ av lösning.
 
D Danne G skrev:
De känns ju som att pengar ska lösa alla problem...jovisst kan jag mata han med pengar men jag tänkte att dehär var ett forum där man fick tips och råd ang byggen?jag vet ju hur jag kommer lösa mitt bygge men det hade ändå varit kul att komma i kontakt med någon som gjort samma typ av lösning.
Det är klart att det är här du ska försöka få fram info! Men även dela info. Om du inte får klockren träff på din efterlysning så kan du kanske ändå få ett ok bollplank med någon av de som rivit golv och lagt nytt bjälklag. Men det kräver ju att du visar och jämför med vad dom har gjort. När jag började söka info och kunskap fanns inte tråden om renovering av badrum mockfjärd -65 eller mockfjärdhus med betongbjälklag -81 Båda dom trådarna som de ser ut i dag har lärt mig mycket. Och det kan ju komma nya trådar. Skulle vara kul om ditt projekt blev en ny bildrik tråd som kan vara lärdom för andra. Har inte gjort det själv än men det kommernär vi väl river vårt badrum.
 
Bor också i ett elementhus har funderat vid några tillfällen att anlita nämnd ovan men än så länge har det inte behövts. De flesta jag har pratat med blir livrädda när de ser hur elementhuset är konstruerat som jag haft till hjälp till och från.

Hade dock varit mer intressant att se hur du planerar att göra om du vill rita en skiss eller liknande. Förstår inte helt hundra :)
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Bor också i ett elementhus har funderat vid några tillfällen att anlita nämnd ovan men än så länge har det inte behövts. De flesta jag har pratat med blir livrädda när de ser hur elementhuset är konstruerat som jag haft till hjälp till och från.

Hade dock varit mer intressant att se hur du planerar att göra om du vill rita en skiss eller liknande. Förstår inte helt hundra :)
Nej att bo i en typ av ”tändstickshus” har gjort mej sömnlös många nätter,och jag har klurat många dagar vill jag lova.men jag tänker inte låta huset styra över min vision hur jag vill bygga om det.farsan min byggde det 1964-66;,24år gammal,nu vill jag ändra lite saker som jag har stört mej på.jag är nu i slutfasen med en utbyggnad på 63m2 boyta (vardagsrum/uterum)som sitter ihop med husets baksida där altanen var en gång i tiden,nu ska det skapas öppna ytor.totalt blir det 18,5 meter öppet på ”nya” längden och ca 5,6 på bredden,huset är ju i vinkel nu så sovrum/toalett hamnar i gamla delen.bilder kommer.
 
Det är väl "bara" att sätta limträ eller stålbalk på vinden och hänga de 2 takhalvorna i då?
Eftersom inget får sticka ner under nuvarande taknivå.

Dimensionering av den borde varje vettig konstruktör kunna göra.
 
D Danne G skrev:
Nej att bo i en typ av ”tändstickshus” har gjort mej sömnlös många nätter,och jag har klurat många dagar vill jag lova.men jag tänker inte låta huset styra över min vision hur jag vill bygga om det.farsan min byggde det 1964-66;,24år gammal,nu vill jag ändra lite saker som jag har stört mej på.jag är nu i slutfasen med en utbyggnad på 63m2 boyta (vardagsrum/uterum)som sitter ihop med husets baksida där altanen var en gång i tiden,nu ska det skapas öppna ytor.totalt blir det 18,5 meter öppet på ”nya” längden och ca 5,6 på bredden,huset är ju i vinkel nu så sovrum/toalett hamnar i gamla delen.bilder kommer.
Skönt jag delar detta med flera, sambon förstår aldrig varför vi skall fundera, grubbla och läsa på så mycket inför de olika ingreppen :p
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Det är väl "bara" att sätta limträ eller stålbalk på vinden och hänga de 2 takhalvorna i då?
Eftersom inget får sticka ner under nuvarande taknivå.

Dimensionering av den borde varje vettig konstruktör kunna göra.
De är precis så jag kommer göra,de ska tillverkas ett ”hängsle” i plattjärn som svetsas ihop till ett ”T” uppochnervänt,i de plattjärnet blir det M20 muttrar svetsade (behövs inte mer än ca 6 st)så gängstänger skruvas i som räcker upp på vinden och tar limträbalkarnas höjd,2 st.1på varje sida om gängstängerna.limträbalkarna blir inte och ligga dikt emot golvet på vinden,jag kommer schimsa imellan ca 1 tum så man kan justera ev häng på balken.plus att plyfaskivor skruvas över Elementskarven,naturligtvis blir det limträpelare i båda ändar åxå.ända ner på betonghålsten
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Låter ju som en plan, bra med justeringsmöjligheter också.
Snickare brukar bli förvirrade när man blandar ihop träkonstruktioner och mekanik så en sån här lösning är nog som att åka till månen för dom.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.