Tjena!

Det blev en ny diskmaskin när den gamla hade pajat. Valet föll på denna

https://www.elgiganten.se/product/v...V46CX07E/bosch-series-4-diskmaskin-smv46cx07e

Körde ett standardprogram 50 grader eco och hade innan dess fyllt på med spolglans.

Som jag förstår det ska denna maskin med Zeolith vara mycket bättre på att torka plast. Detta var en anledning till att vi köpte denna för med småbarn är det mycket plastgrejor vi diskar, och den gamla maskinen lyckades torka dem sisådär. Det var mycket droppar kvar.

Det som jag har att anmärka på nu när jag testat den nya är, som jag frågar om här är två saker

1) Sista halvtimmen hördes ett ganska irriterande brummande ljud, som en luftpump eller liknande från diskmaskinen. Är detta nån sorts kompressor eller nåt som går för att spara energi? Vår gamla maskin var knäpptyst under torkningen.

2) Disken var INTE torr när vi öppnade. Plastgrejorna var ganska så blöta och även vissa stekpannor med teflon var också blöta med stora droppar. Jag tycker faktiskt torkningen var sämre på denna maskin än det förra gamla öket. Vissa glasprylar var vitskimrande, precis som om de hade varit doppade i väldigt utspädd vit färg. Detta har vi aldrig sett när vi diskat med gamla maskinen. Samma diskmedel och spolglans.

Har konsulterat manualen men inte funnit vettiga svar på dessa frågor, är det någon som har en liknande maskin eller har kunskap om dem som kan säga vad vi gör fel? Har inte micklat med inställningar utan allt är standard. Måste man aktivera någon sorts specialtorkning för att detta med Zeolith ska fungera och plastgrejorna bli torra?

Tack på förhand
HLH
 
Det är en fläkt som går under sista halvtimman.

Har du provat med spolglans? För att få bättre torkresultat alltså. Du kan ev även ha en inställning som heter intensivtorkning. Den är förmodligen avstängd vid leverans.
 
A
Justera mängden spolglans enligt manualen. Vi har också en Bosch och det går bra att justera i menyn. Det tar också några gånger innan saltet börjar fungera.

Det finns också en knapp för extra tork.

Eco-lägen brukar inte vara bra. Kör auto och minst 70c då och då.
 
Tack för era svar, ska försöka svara

Har du provat med spolglans?
Justera mängden spolglans enligt manualen.
Har spolglans, samma som innan. Fabriksinställning är 5 av 6, har inte ändrat detta

Du kan ev även ha en inställning som heter intensivtorkning
Jo det har jag, men är det med denna som zeolith är "aktiverad"? Detta framgår inte tydligt, för om zeolith används hela tiden så är det verkligen inte i klass med vad försäljaren och reklamen utlovade.

Det tar också några gånger innan saltet börjar fungera.
Bor på ett ställe där salt inte ska användas.

Det är en fläkt som går under sista halvtimman
Det var en högljudd fläkt, känns lite sådär faktiskt då maskinen stoltserar med "super silence". Märkligt att vårat gamla tröskverk lyckades få disken torr utan fläktar och zeolith. Gissar att man spar in på värmen pga A+++ och att det då blir sämre resultat, har ingen annan förklaring.

Tack för era svar
/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för era svar, ska försöka svara



Har spolglans, samma som innan. Fabriksinställning är 5 av 6, har inte ändrat detta


Jo det har jag, men är det med denna som zeolith är "aktiverad"? Detta framgår inte tydligt, för om zeolith används hela tiden så är det verkligen inte i klass med vad försäljaren och reklamen utlovade.


Bor på ett ställe där salt inte ska användas.


Det var en högljudd fläkt, känns lite sådär faktiskt då maskinen stoltserar med "super silence". Märkligt att vårat gamla tröskverk lyckades få disken torr utan fläktar och zeolith. Gissar att man spar in på värmen pga A+++ och att det då blir sämre resultat, har ingen annan förklaring.

Tack för era svar
/HLH
Prova Auto nästa gång. Mer energi innebär förmodligen varmare sista sköljning. Funkar det inte bättre då, använd då extratork-funktionen som just ska höja temp i sista steget.

Vi har en ny Bosch i sex-serien med Zeolith, den torkar bättre än vår gamla Bosch utan zeolith
 
Vi ställer alltid upp luckan ca 1dm när den diskat klart, tycker det torkar väldigt fort, vi kör alltid 30min programmet, blir lika rent som Ecoläget som maler i 3timmar! Även Autoläget håller på alldels för länge..
 
BirgitS
H hemljuvahem86 skrev:
Fabriksinställning är 5 av 6, har inte ändrat detta
Rekommenderar att testa läge 1 eller 2.
 
Tack för alla tips. Har kört igång en ny laddning disk. Är sådär nöjd. Testade auto denna gången.

Det där störande brummande ljudet låter nu hela tiden från ca 5 minuter in i programmet, hörs väldigt tydligt när man sitter i köket och läser/jobbar. Det gamla tröskverket lät betydligt mer när den pumpade ut vatten, men under diskning var det bara ett svagt blaskande ljud.

Dessutom hörs störande klonkande ljud med ca 1 sekunders intervall, precis som armarna slår i något, men när jag öppnar maskinen och snurrar dem manuellt slår de inte emot något alls.

En riktig spökmaskin känns det som.

På jobbet har vi en Bosch Super Silence som är ca 5 år gammal, den är verkligen TYST, man måste lägga örat mot luckan för att över huvud taget höra att den jobbar, fler gånger har vi öppnat luckan i tron att den är avstängd. Det är så jag menar med super silence, trodde alla maskiner i deras serie var så, uppenbarligen inte. Lite surt när man lagt nästan 9000 kr för att få en maskin som borde vara väldigt tyst.

Det som är mest störande är detta brummande ljudet, låter precis som kompressorn på en luft/vattenvärmepump som har varit med lite för länge... brrrrrrrrrrrr

Ska det verkligen vara så här? Har bara den maskinen på jobbet som referens, trodde som sagt att alla super silence var likvärdiga.

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för alla tips. Har kört igång en ny laddning disk. Är sådär nöjd. Testade auto denna gången.

Det där störande brummande ljudet låter nu hela tiden från ca 5 minuter in i programmet, hörs väldigt tydligt när man sitter i köket och läser/jobbar. Det gamla tröskverket lät betydligt mer när den pumpade ut vatten, men under diskning var det bara ett svagt blaskande ljud.

Dessutom hörs störande klonkande ljud med ca 1 sekunders intervall, precis som armarna slår i något, men när jag öppnar maskinen och snurrar dem manuellt slår de inte emot något alls.

En riktig spökmaskin känns det som.

På jobbet har vi en Bosch Super Silence som är ca 5 år gammal, den är verkligen TYST, man måste lägga örat mot luckan för att över huvud taget höra att den jobbar, fler gånger har vi öppnat luckan i tron att den är avstängd. Det är så jag menar med super silence, trodde alla maskiner i deras serie var så, uppenbarligen inte. Lite surt när man lagt nästan 9000 kr för att få en maskin som borde vara väldigt tyst.

Det som är mest störande är detta brummande ljudet, låter precis som kompressorn på en luft/vattenvärmepump som har varit med lite för länge... brrrrrrrrrrrr

Ska det verkligen vara så här? Har bara den maskinen på jobbet som referens, trodde som sagt att alla super silence var likvärdiga.

/HLH
Det klonkande ljudet och brummet fr fläkten har jag åxo. Sprillans ny supersilence.
Generellt tystare än förra men tyst...mjae.
 
Kan ni spela in ljudet och lägga upp här?
Lyssnade på en zeolith idag och det var knappt jag hörde fläkten alls
 
A
H hemljuvahem86 skrev:
på ett ställe där salt inte ska användas
Testa ändå. Det sägs samma hos oss men det blir bättre med salt ändå. Kan då dessutom minska mängden spolglans.
 
nikasp
Jag har en enklare Super Silence med exakt samma inredning och det är oftast något i korgarna som sticker ner och tar i spolarmen om det klonkar. Kan inte tänka mig att det kan/ska klonka utan att något tar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.