Biggie Biggie skrev:
Struntade också i spotlights eftersom jag ville ha så bred ljusbild som möjligt i köket.
Kollade en hel del olika downlight armaturer men sen blev det tillslut 2 st ledpaneler 30x30cm, dom är så bra att jag till och med inte har orkat installera arbetsbelysningen i underskåpen ännu... kanske dags att göra det
[bild]
[bild]
[bild]
3000k
Den lyser mycket fint. Läste att den bygger bara 10 mm. Kan man installera den dirket mot isolation ?
 
L Lars48 skrev:
Den lyser mycket fint. Läste att den bygger bara 10 mm. Kan man installera den dirket mot isolation ?
Det finns lite olika upphängningsmetoder att välja på men jag valde fjäderbeslagen. Tog ett hål på 28x28 i råspont och gipset, tryckte upp diff-plast och några reglar för att skapa ett installationsfack för kopplingsdosa och drivdon samt då för att separera kutterspånisoleringen från facket. Armaturen är köpt på ledvision.se
Inställt tak med öppningar för fjäderbeslag, diff-plast och installationsfack ovanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-panel med fjädrande monteringsbeslag och gröna bladdekorationer på grå bakgrund, märkt med CE och RoHS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har idag infällda belysningar i koppar med vanliga lampor i köket sedan mitten av 80-talet.
Nu ska det snart renoveras och även jag hoppar över spottar.
Det blir infällda LED-paneler som kan dimmas och även ändra ljusfärg. Har ännu inte bestämt fabrikat men har installerat liknande panel från IKEA i källaren.
 
Personligen tycker jag att LED plattor inte passar i ett kök. Jag kan förstå att det är lockande då det är en billig lösning, men det kan i många fall se ut lite som ett kontor. Jag tycker att oftast att en kombination av en allmänljusarmatur och en dekorativ pendlad armatur blir bäst.

Det viktigaste tycker jag ändå är att utgå från kökets förutsättningar, det passar ju inte så bra med varken infällda spotlights eller LED plattor i ett gammalt hus.

Mvh

Andreas
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har sneglat lite på LED-paneler för köket, men de runda tycker jag ser diskretare ut. Det skulle kunna vara snyggt om belysningen ser ut som en takkupa. Tar dock emot lite att såga i takpanelen om LED-panelen snart är obsolet.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag har sneglat lite på LED-paneler för köket, men de runda tycker jag ser diskretare ut.
Det blir väl ungefär som att sätta upp en plafond då, en sådan här t.ex.
9544953921566.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Takplafond/Pr366744000

Skillnaden är nog mest att det blir enklare (och billigare) att byta ljuskällor, ifall de skulle lägga av.
Och vad gör det att lampan sticker ned några cm från taket?

PS
Gick just runt och tittade i vårt lilla hus. Där finns bara sex plafonder i taken, alla är olika :)
En ny granne, som håller på och bygger, har visst köpt 100 spotlights från Kina.
Tar några timmar att dra ledningar och installera...
 
Nja, en plafond och en "riktig" LED-panel är lite olika. Det viktiga är att de ska användas i rätt sammanhang och ha rätt funktioner utifrån behov, och att det utesluter inte annan allmän/dekorativ belysning. Sedan påverkar kökets storlek/utformning tillsammans hur det är utformat med andra utrymmen, t.ex. eget köksrum, öppen planlösning, takhöjd, fönsteryta, etc.
För oss ska LED-panelerna smälta in i takytan och sedan kunna justeras från arbetsbelysning till svag upplysning, både i styrka och färg ungefär som IKEAs Floalt. Och självklart finns det sedan dekorbelysning.
 
Det som är intressant med LED-paneler är att de kan byggas in i inredningen, det finns t.ex. skåpsluckor med paneler som kan fungera som dekorbelysning, eller kanske en täcksida med LED-panel. Sedan skulle det vara elegant om man utvecklade LED-paneler som med motor kördes ut ovanför köksskåpen när de tändes. Visst det blir mera som kan gå sönder, men det är ju valfritt och kan väljas bort.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Mikael_L
A Andreas_jti skrev:
Det viktigaste tycker jag ändå är att utgå från kökets förutsättningar, det passar ju inte så bra med varken infällda spotlights eller LED plattor i ett gammalt hus.
I ett äldre hus jag installerade i köket valde kunden två stycken nakna IFÖ Basic socklar som bilden nedan, (fast i vitt), som allmänbelysning. De ville bara ha en naken glödlampa i taket som det ofta kunde vara på 20-30-talet.

Sen ett litet nätt lamputtag i taket på ett par andra ställen, där de själv skruvade in en lämplig krok med gammalt utseende bredvid. Och så blev det antagligen tyglindad lampsladd och kanske en gammal skomakarlampa (el liknande)

7500005-1_tiny.jpg 3041-55-1__44280.jpg
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
LED-panelerna bländar mindre än spotar och led-strippar. Inte heller fel att kunna variera färgtemperatur.
 
arneri68 arneri68 skrev:
LED-panelerna bländar mindre än spotar och led-strippar. Inte heller fel att kunna variera färgtemperatur.
Det du säger är ungefär samma sak som att säga att en Audi är snabbare än BMW, det går inte att säga något så generellt. Om det bländar beror helt på hur väl avbländad armaturen är och luminansen på den lysande ytan. Det finns downlights/spotlight som inte bländar över huvudtaget och det finns mängder med led plattor som bländar. Om du köper en armatur avsedd för kök är det mycket större chans att det blir bra än om du köper något godtyckligt från Kina. Har man en knapp budget skulle jag mycket hellre rekommendera IKEA än aliexpress eller liknande.

Mvh

Andreas
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I ett äldre hus jag installerade i köket valde kunden två stycken nakna IFÖ Basic socklar som bilden nedan, (fast i vitt), som allmänbelysning. De ville bara ha en naken glödlampa i taket som det ofta kunde vara på 20-30-talet.

Sen ett litet nätt lamputtag i taket på ett par andra ställen, där de själv skruvade in en lämplig krok med gammalt utseende bredvid. Och så blev det antagligen tyglindad lampsladd och kanske en gammal skomakarlampa (el liknande)

[bild] [bild]
Det där såg ut som ett mycket passande val för 20-30-tals hus. Snyggt!
 
Jo, det ligger nog en del i att trenden går ifrån spotlights. Personligen tycker jag att bara spottar är lika fel som inga spottar, så jag slipper oroa mig åt ena eller andra hållet. :)
 
A Andreas_jti skrev:
Det du säger är ungefär samma sak som att säga att en Audi är snabbare än BMW, det går inte att säga något så generellt. Om det bländar beror helt på hur väl avbländad armaturen är och luminansen på den lysande ytan.
Jo, det går faktiskt att säga så. En liten ljuspunkt måste lysa starkt för att sprida ljus. En stor yta som avger ljus behöver inte lysa lika starkt.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jo, det går faktiskt att säga så. En liten ljuspunkt måste lysa starkt för att sprida ljus. En stor yta som avger ljus behöver inte lysa lika starkt.
Ditt resonemang stämmer bara om en spotlight hade varit en lysande synlig yta och om de gett samma ljusmängd. När man designar en armatur försöker man anpassa den efter hur den ska användas. En spotlight är därför ofta designad så att man inte ska se den lysande ytan när man rör sig i rummet. Det finns även sätt att minska bländningen från LED plattor. Ditt resonemang är alltså bara användbart om du jämför t.ex. en 30x30 platta med en 60x60 cm platta med samma ljusflöde och spridning. Då kommer 30x30 plattan att upplevas som mer bländande. Som exempel kan du gärna jämföra alla gamla downlights som fanns tidigare med fin avbländning med en billig LED platta så kommer du se själv vilken armatur som bländar dig minst.

Det finns mycket att läsa på nätet om belysning men det finns inget som slår att faktiskt uppleva det.

Mvh

Andreas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.