Hej. Vi bor i ett gammalt hus som är ombyggt 1940 med källare under halva huset. Familjen växer och vi ska bygga ut det till sommaren. Huset har timmerstomme och är i 1,5 plan på ca 10*8m och källaren ca 5*8m, vi har tänkt förlänga gaveln som källaren är på ca 5 meter med källare och 1,5 plan, med träregelstomme och bjälklag i trä.

Jag funderar på hur man bäst löser källargrunden. Har självklart tänkt lägga golvvärme i plattan och funderar på 200mm cellplast och 100 kapillärbrytande. Men under sulan är jag sugen på att skippa cellplast eftersom befintliga huset inte har någon och därför kunna borra in leca armeringen och slippa rörelsefog. Befintliga källaren är i betong (300mm) och har mellanbjälklag i betong.

Vad tror ni om dessa lösningar? För och nackdelar?
Schematisk ritning av en källargrund med betongplatta, cellplastisolering och leca-armring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning som visar en konstruktion av en källargrund med leca, betongplatta, cellplast och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beprövad hur länge då? Känns fel för mig att ha cellplast under sulan.
 
Känns helt befängt att bygga nytt utan att isolera. Cellplast håller, speciellt xps 300. Är du riktigt nojjig kan fu köra skumglas men se för all del till att isolera sulan
 
Jag sakar en del viktig input. T.ex. vad består marken av? Hur är ursprungshus respektive äldre tillbyggnad grundlagda? Man får se upp så att dräneringen till en nyare del inte underminerar en äldre del. När man använder utbredda plattor (dvs sulor) ansåg man åtminstone förr att de skulle läggas direkt på oschaktad botten, utan makadam eller frigolit under, under förutsättning att marken klarade den typen av grundläggning. Dräneringen fick heller inte läggas djupare än sulans botten. Grundläggning med platta (dvs inkl kantbalk) användes normalt inte i samband med källare. En tumregel för kapillärbrytande skikt tror jag är 15 cm tjocklek. Jag tror också att sulorna bör vara 20 cm tjockare än murstenen. Är man novis på detta område är det klokt att hålla sig till beprövade lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.