Hej!
Vi är två studenter som går byggingenjörsprogrammet med inriktning byggkonstruktion och projektering och vi behöver hjälp till examensarbete. Vi tänkte skriva om prefabricerade betongbroar och vilka för- och nackdelar som finns jämfört med platsgjutna. Men vi fick reda på att vi få inte skriva så eftersom många har skrivit på samma sätt. :(
Undrar om ni har några idéer eller på vilka sätt man kan skriva om prefabricerade betongbroar?

Skulle vara väldigt tacksam för idéer eller förslag.

MVH
 
Är det viktigt att det skall gälla just broar?
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det viktigt att det skall gälla just broar?
Nej det spelar egentligen ingen roll vad det ska gälla, bara något bra man kan skriva om och inte andra har skrivit på samma sätt.
Vi är väldigt tacksamma för idéer eller förslag.

MVH
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hittade en äldre tråd i samma ämne, där kanske finns idéer?
[länk]
Jag såg det men får inget av det :(
 
Nu tänker skriva om "Bygga mot Berg" på examensarbete men jag vet inte om det går. Några idéer vad ska man ha för frågeställningar eller avgränsning? Uppskattar väldigt mycket med nya idéer genom det område.
 
Ju mer ni kan avgränsa det desto bättre. Blir lättare för er att komma fram till något konkret då. Men det vet ni självklart redan. Minns själv när jag skrev mitt examensarbete. Tyckte att vi hade avgränsat vår frågeställning riktigt ordentligt, men det visade sig i slutet att det var ett på tok för brett område vi valt för att komma fram till något vettigt.

Men då det ändå är Byggahus vi är aktiva på så kan jag tycka att det vore intressant om det rörde småhus och privatkunder. Då jag ursprungligen kommer från Bohuslän (med mycket klippor), så skulle jag gärna vilja veta mer om stödmurar. Jag tänker mig utformning, infästning mot berg, fördelar/nackdelar med olika lösningar, och pris. Jag lägger även stor vikt på att det ska gå att utföra merparten av arbetet själv eller med hjälp av goda vänner. Lägg till att en del tomter även ligger väldigt otillgängligt till, så det kan vara omöjligt/dyrt att få dit större maskiner eller prefab element. Så hur ser den billigaste, mest lättbyggda metoden ut för en glad amatör med en kuperad tomt med mycket berg i dager?

Skulle föreslå att ni tar fram en fiktiv eller verklig tomt (och nej jag har ingen, men det borde inte vara några jätteproblem att hitta på en). Gör en översikt av olika typer av murar, och hur dessa principiellt är konstruerade. Sedan avgränsar ni arbetet till två/tre olika typer av stödmurar som ni jämför mer djupgående. Värdera olika parametrar mot varandra som är viktiga för tomten/kunden. Glöm inte att inkludera lite mer subjektiva parametrar som utseende. Tror inte att någon vill lägga massa pengar på en ful mur. Om ni har tid och ork över, så föreslår jag att ni bygger en liten provbit av det "vinnande" förslaget. Ni kan då utvärdera delar av er studie och se om slutsatserna ni kom fram till stämde. Perfekt att använda i diskussionen!

Ps glöm inte att lägga upp en länk här på byggahus till ert arbete. Tror flera av oss skulle tycka att det var spännande läsning! :geek:
 
Jag är i samma situation som er, men har ett godkänt ämne redan som vi ska forska på.

Några idéer som jag kommer på just nu:
Ljuddämpa befintlig bostad.
Vad kan man göra i nyproduktion för att undvika buller pga öppen(modern) planlösning
Utreda hus som är byggda som NNE och följa upp energianvändningen.

ska fundera om jag kommer på något mer.
 
F Fahmy skrev:
Nu tänker skriva om "Bygga mot Berg" på examensarbete men jag vet inte om det går. Några idéer vad ska man ha för frågeställningar eller avgränsning? Uppskattar väldigt mycket med nya idéer genom det område.
Man kan forska om många frågeställningar.
Bygga mot berg:
* vad är problemet (bärighet av bergrunden mot bärigehet av mjuk grund intill
* olika metoder som finns
* pålning
* historiska metoder
* praktiska metoder
* faror och risker

Problemet är inte vilket ämne ni jobbar med utan vilka informationskällor ni använder. Det finns nätbaserade (Wiki, forum, youtoube, mm) men som handledare skulle jag alltid kräva referens till skrivna källor. Det finns hur mycket som helst in högskolebiblioteken och fjärrutlåning. Det finns böcker!
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Hemmakatten
Fahmy, jag tycker att du är lite velig. Bestäm dig för ett ämne. Håll dig till det och utforska mer utan att det går till överdrift. Som jag förstår det så borde uppsatsen vara färdig i maj/juni, så det är verkligen dags att sätta igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.