Hej,

Vi bygger en 1,5 plans villa med ca 140 m2 bottenplatta och har nu börjat fundera över vilket värmesystem vi ska välja. Vår byggledare tycker bestämt att vi ska välja en frånluftsvärmepump (närmare bestämt: https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/nibe-f750-2) medan min familj som själva har sjövärme anser att sjövärme+ftx ventilation är det enda rätta när vi bor så pass nära sjön.

Vi själva har ingen koll och står helt hugvill. Vad sitter ni på för kunskap och erfarenheter? Värme och energimässigt? Övriga för- och nackdelar vad gäller pris, underhåll etc?

Vi bor i Hälsingland och har ju ibland ner emot -30 grader vintertid så vi är måna om att ha ett system som funkar bra och är energieffektivt.

Tack på förhand,
Helén Fredin
 
Sjövärme+FTX = De mest energieffektiva ni kan få. Fast kostar en slant jämfört med frånluft.

Men jag hade inte tvekat. Se till att hitta en bra installatör om ni väljer sjövärme. Som vet vad det handlar om när det gäller dimensionering etc. Ingen sk plug and play installatör.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Sjövärme+FTX = De mest energieffektiva ni kan få. Fast kostar en slant jämfört med frånluft.

Men jag hade inte tvekat. Se till att hitta en bra installatör om ni väljer sjövärme. Som vet vad det handlar om när det gäller dimensionering etc. Ingen sk plug and play installatör.
Det låter lovande, tack för svar.

Vad är det som drar iväg kostnadsmässigt? Själva sjövärmepumpen verkar till och med billigare än frånluft. Är det ftx-ventilationen som drar iväg? Vad kan man räkna med där?

MVH
Helen
 
Frånluftsvärmepump ger en enklare installation därför föreslår byggaren det.

Sjövärme är ganska enkelt "bara" att sänka ner kollektorslangen i sjön. Till sjön gräver man ner den som en jordvärmeslang.

FTX aggregatet kostar runt 20.000:- sen tillkommer ljuddämpare, rör och luftdon.

Det som framförallt skiljer är att vid frånluftsvärmepump kommer friskluften via friskluftsventiler (hål i väggen/fönster) som lätt ger kallras.
FTX kommer luften uppvärmd till nära rumstemperatur genom ventiler i taket.
Det blir då extra kanaldragning för tilluft till sov och vardagsrum som är en skillnad

Sjövärme och FTX är riktigt bra!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frånluftsvärmepump ger en enklare installation därför föreslår byggaren det.

Sjövärme är ganska enkelt "bara" att sänka ner kollektorslangen i sjön. Till sjön gräver man ner den som en jordvärmeslang.

FTX aggregatet kostar runt 20.000:- sen tillkommer ljuddämpare, rör och luftdon.

Det som framförallt skiljer är att vid frånluftsvärmepump kommer friskluften via friskluftsventiler (hål i väggen/fönster) som lätt ger kallras.
FTX kommer luften uppvärmd till nära rumstemperatur genom ventiler i taket.
Det blir då extra kanaldragning för tilluft till sov och vardagsrum som är en skillnad

Sjövärme och FTX är riktigt bra!
Tusen tack för ett pedagogiskt svar som till och med jag förstår!
 
Jag har ingen egen erfarenhet från sjövärme men har själv funderat en del kring det eftersom jag haar bästa förutsättningar.
Själva värmepumpenheten är ungefär samma som för bergvärme. Du måste gräva ett dike från huset ned till sjön för slangarna, kanske 80 cm djupt. Installatören måste lägga slangen på sjöbotten. Det låter enkelt men kan ha en del komplikationer. Slangen måsta täckas delvis med sten för att inte flyta upp. Ankare är största risken för slangen. Slangen ska inte gå över vassa sten. Slangen får inte hamna i isen.
Därför är det en fördel om installatören kan detta.
Vad har ni för vatten? Insjö?
Hos mig blev det till sist en klassisk bergvärmepump. En Luftpump kom aldrig på tal pga den fula utedelen och oljudet.
 
Jordvärme, sjövärme och bergvärme använder samma värmepump. Det är bara hur man drar kollektorn som skiljer.
 
  • Gilla
helenfredin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet från sjövärme men har själv funderat en del kring det eftersom jag haar bästa förutsättningar.
Själva värmepumpenheten är ungefär samma som för bergvärme. Du måste gräva ett dike från huset ned till sjön för slangarna, kanske 80 cm djupt. Installatören måste lägga slangen på sjöbotten. Det låter enkelt men kan ha en del komplikationer. Slangen måsta täckas delvis med sten för att inte flyta upp. Ankare är största risken för slangen. Slangen ska inte gå över vassa sten. Slangen får inte hamna i isen.
Därför är det en fördel om installatören kan detta.
Vad har ni för vatten? Insjö?
Hos mig blev det till sist en klassisk bergvärmepump. En Luftpump kom aldrig på tal pga den fula utedelen och oljudet.
Hm, vi kommer ha en båtpir i närheten så det kanske är riskfyllt då om någon kastar ankare... Måste undersökta detta. Ja det är en sjö vi har här. Tack för svar!
 
Lägg slangen under piren?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägg slangen under piren?
Så långa pirar brukar inte finnas i insjöar.
Just nära pir är ankringsrisken inte så stor för där kan man ju förtöja. Värst är det där båtar ankrar för fiske eller bad.
 
Går kanske att köra något mellanting? Sänka slangen där det är säkert och gräva ner i stranden/mark om det behövs mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.