Ska göra ytskikten i barnrummen, tillbyggnad från 2005 med osb och gips på trästomme. Det är sprickor mellan vägg och tak, samt en spricka rakt över taket i båda rummen.

Jag tänkte sätta taklist istället för att bry mig om sprickor mellan tak och vägg, hus rör sig ju. Kan man rolla väggar och tak, och sen sätta en färdigmålad skugglist för att slippa sparmåla? Kan man skjuta 16 gauge, och isf siktar man upp i taket eller in i väggen? Jag kör allmoge lister i övrigt, ser skugglist konstigt ut eller bör man köra hålkäl som jag egentligen inte tycker är snyggare? Finns det taklister som funkar mot snedtaket som på bilden, eller kör man utan list där?

Hur gör jag med sprickan rakt över taket bäst?

Tack
 
  • Tak i rum med synlig spricka i mitten och skuggor som faller över ytan, med tapet synlig i nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum där taket möter en blommig tapetserad vägg med synliga sprickor och en dörrkarm i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser ut som om man använt glasfiberremsa när man spacklade och målade förra gången. Ska man göra "by the book" så gör enligt följande:
1: skrapa rent sprickorna, skrapa inte gör djupt utan bara lös färg eller spackel
2: spackla igen sprickan tills du är nöjd.
3: limma upp en pappersremsa över skarven, använd ett vävlim.
4: spackla över pappersremsan tills du är nöjd. Tänk på att spackla ganska brett, ca 25-35 cm över remsan, allt för att undvika synlig "bulle" över remsan.
5: Slipa och måla.
Sprickor i takvinklar fixar du så här:
1: skrapa rent sprickorna, bort med lös tapet och gammalt spackel.
2: spackla igen sprickan tills du är nöjd
3: limma en pappersremsa stumt emot taket, vik inte runt den ut i taket.
4: spackla övee tills du är nöjd.
5: slipa och måla.

Taklist i rum med snedtak ser ofta rätt kackigt ut då man inte kan använda sig av samma list i hela rummet.
 
  • Gilla
Tvapac och 1 till
  • Laddar…
Bra lathund! #3 Takvinkel. Vad menar du stumt?
Är det samma arbetsätt vid ryggåstak?
 
T Tvapac skrev:
Jag kör allmoge lister i övrigt, ser skugglist konstigt ut eller bör man köra hålkäl som jag egentligen inte tycker är snyggare? Finns det taklister som funkar mot snedtaket som på bilden, eller kör man utan list där?
En svanhalslist skulle kanske passa bättre:
16IkvaEyRn-1.JPG

Eller allmogelist:
Z3U3LV05u1-1.jpg
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Ser ut som om man använt glasfiberremsa när man spacklade och målade förra gången. Ska man göra "by the book" så gör enligt följande:
1: skrapa rent sprickorna, skrapa inte gör djupt utan bara lös färg eller spackel
2: spackla igen sprickan tills du är nöjd.
3: limma upp en pappersremsa över skarven, använd ett vävlim.
4: spackla över pappersremsan tills du är nöjd. Tänk på att spackla ganska brett, ca 25-35 cm över remsan, allt för att undvika synlig "bulle" över remsan.
5: Slipa och måla.
Sprickor i takvinklar fixar du så här:
1: skrapa rent sprickorna, bort med lös tapet och gammalt spackel.
2: spackla igen sprickan tills du är nöjd
3: limma en pappersremsa stumt emot taket, vik inte runt den ut i taket.
4: spackla övee tills du är nöjd.
5: slipa och måla.

Taklist i rum med snedtak ser ofta rätt kackigt ut då man inte kan använda sig av samma list i hela rummet.
Tack, ska testa göra så i taket. Jag är helt kass på att spackla brett, speciellt i taket, men det kanske går att få bra.

Det skulle säkert gå att laga sprickorna mellan tak och vägg som du säger. Men jag tror jag vill ha taklister faktiskt, tycker det ser ut som något saknas. Om man kör taklist hela vägen runt förutom där det är vinkel ner i snedtaket, ser det konstigt ut då tro? Övergången mellan snedtak och tak får jag väl fundera på annars, då kanske jag kör din pappersremsa enligt ovan metod.

En sån HÄR list skjuter man fast in i väggen med dyckert väl?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En svanhalslist skulle kanske passa bättre:
[bild]

Eller allmogelist:
[bild]
Tja, kanske. Jag får nog ta hem en bit hålkäl, skugg och allmoge och känna efter. Spontant tänkte jag att allmoge passar bäst när man har spont i tak eller vägg, men nu har jag gips både på tak och väggar. Huset är sekelskifte men tyvärr byggt bort lite av charmen invändigt.
 
Stumt är dikt emot taket, vik inte runt remsan ut i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.