Hej, jag har fått ett erbjudande att teckna If's stora villaförsäkring, där det bl.a. ingår "otursförsäkring" som ersätter personliga saker, hussvamp, maximerat åldersavdrag med en självrisk på 15.000:-, "utökat läckageskydd" som täcker skador invändigt vid ev vattenläckage, utökat reseskydd m.m.

Jag har idag en villahem-försäkring hos Länsförsäkringar, och har inte riktigt hunnit sätta mig in i vad som ingår i den än så kommer uppdatera tråden följande.
Jag hade från början Folksam, men de tyckte jag att jag inte alls kom överens med när jag skulle installera krypgrundsavfuktare.

Det jag inledningsvis undrar är ifall någon har erfarenheter av If och deras stora villaförsäkring, gärna vid uppkomna skador osv?

Tack på förhand! Mvh
 
Fick samma eller möjligen liknande erbjudande för något år sedan. Har mycket bra erfarenhet av IF bilförsäkring. Jämförde villaförsäkringarna, IF verkade först klart intressant. Det föll för min del på att IF samarbetade med Anticimex. Gillar inte riktigt tanken att någon representant för Anticimex ska komma med jämna mellanrum och "inspektera". Anticimex sysslar ju inte bara med försäkringar de säljer även diverse "lösningar" på potentiella fuktproblem m.m. Kunde inte riktigt frigöra mig från känslan av att detta faktum kan påverka "inspektionerna".
 
Lämnade IF för ca 10 år sedan, pga att de var så dyra.

Har nu Moderna Försäkringar både för hus, hem och bil.
Har funkat mycket bra hittills, med några skadefall.
 
Jag hade Anticimex via Folksam och de gjorde besiktning och ansåg det behövdes krypgrundsavfuktare vilket jag installerade via dom. De utförde jobbet i dec med -18 grader utan att klaga och jag är glad jag slapp.
Har fått en mycket fin krypgrund sedan dess så har inte dåliga erfarenheter av dom, har koll på det mesta hemma och kan göra det mesta själv om jag vill.

Detta med åldersavdrag med självrisk på 15.000 låter väl otroligt bra?

Dock har jag märkt lite kryphål i offerten som att jag skulle få 20% rabatt men står 15%, samt att det bara gäller en tid, sedan antar jag priset går upp.

Har även fått pris på bilförsäkring, bra alltså? Vill även kolla upp MC-försäkringspriser.
 
"Lämnade IF för ca 10 år sedan, pga att de var så dyra.

Har nu Moderna Försäkringar både för hus, hem och bil.
Har funkat mycket bra hittills, med några skadefall."

Nu vet jag inte hur gammalt hus du bor i? Men vad skulle hända om huset brann ner med den försäkring du har idag? Tänker på detta med åldersavdrag.
Jag som bor i ett hus från 1910, skulle tro att jag inte får många hundralappar kvar, eller?
Då låter en deal med en "självrisk" på 15.000kr för ett nytt hus ganska bra.
Dock, skulle jag tro att försäkringen på sikt blir ca 1200:- dyrare än vad jag har idag, men det kanske kan vara värt en hundring i månaden?
 
Tecknade Villaförsäkring/hemförsäkring med Länsförsäkringar idag på ett hus byggt 1929. Var överlägset billigast och villkor som funkar för mig.
 
Fick du då ett åldersavdrag för byggnad på max 10-15.000? Såg att de har någon sådan försäkring också.
Sen vad man får ut efter att inredning o våtutrymme(n) är borträknade m.m. lär väl inte vara så mycket?
Någon som har erfarenhet av vad man skulle få ut för ett nerbrunnet hus?
 
Eftersom huset är så gammalt så har de en lösning utan åldersavdrag men sedan är det en självrisk på 15.000:-
 
Jo men vad jag läst täcker det bara byggnadsvärdet, inredning typ tapet, golv mm räknas bort helt på åldersavdrag samt badrum upp till iaf 80%, så om man byggt badrum för 100.000 kanske man får ut 20.000?
Sen vad byggnadsvärdet kan bli vet jag inte? Man lär ju inte få mycket till ett nytt hus för 3 miljoner?
 
De säger ju typ "du får ett nytt hus för 15.000" men räknar man husvärdet till 500.000-15.000, samt några få tusen för badrum. Vad ska jag med en halv miljon till när ett hus kostar 3 miljoner om det brunnit ner? Ska jag gå till banken låna 2,5 miljoner då, som är 5 ggr mer än vad huset kostar från början, blir ju helt fel. Går säkert inte ens sälja huset för 2,5 miljon sen om hus runt omkring kostar 500.000-1 miljon. Då kvittar det ju vilken försäkring man har?
Fler åsikter om detta?
 
Men hur skall man tänka då? Länsförsäkringars upplägg, eftersom huset är så gammalt, är att de bygger ett likvärdigt hus om det tex brinner ner till grunden. I detta fall då ett hus i två plan med källare om 180kvm plus källare. Bara för vi köpt huset för 3,9milj betyder inte det att de bara kommer spendera 3,9milj på ett likvärdigt hus om de pengar inte räcker till det. De skall ju bygga ett likvärdigt hus. Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Svärföräldrarnas hus på Lidingö brann för några år sedan (50-tals hus) de hade IF med det tillägget, de sparade 100-200k på självrisken genom maxtaket på avdragen.
Väldigt nöjda med hanteringen av ärendet, i deras fall revs hela huset inkl källaren och allt byggdes upp igen. De la till en del extra pengar som gjorde att de kunde lägga till några badrum samt gräva ur källaren mer och bredda huset.
Men värdeökningen blev väldigt bra med ett hus som ökade 100m2 till nästan 500m2 yta
 
Jag är inte med på hur de ska kunna ersätta ett nerbrunnet hus för 0,5-1 miljon med ett likvärdigt?
Det förutsätter väl att man är villig att (och kan) hosta upp ytterligare minst lika mycket till för att inreda det nya huset, bygga nytt badrum m.m?
Eller fattar jag helt fel?
Visst, spar man 100-200.000 så är det många års försäkringsbetalande, men ändå inte så stor skillnad som det låter när de säger "du betalar bara 15.000 om huset skulle brinna ner".
Undra hur många som hade tecknat försäkringen om de lade till "plus 1 miljon extra"..?
 
Du fattar helt fel. Huset är fullvärdesförsäkrat vilket betyder att det ersätts med ett lika stort hus, med liknande standard. varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vad innebär liknande standard om man har ett 100 år gammalt hus, kanske inte som i mitt fall i "bra skick" utan snarare fallfärdigt?
Varken mer/mindre? Vad ska de göra, leta rätt på 100 år gammalt byggmaterial?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.