Hej,

Har försökt leta lite i trådarna men inte hittat något som riktigt besvarar min fundering, förutom att standard vit verkar vara S 0502-Y... :(

Vi har via en bygghandel beställt 5 stycken släta vita dörrar (visat sig i efterhand av tillverkaren Swedoor) samt karmar. Beställningen gjordes via epost och det står endast i orderbekräftelsen "Innerdörr stable vit" samt de olika måtten för varje dörr.
Vid leverans noterades inget fel och vi lät snickaren montera dörrarna. När vi själva spikat upp våra egenmålade foder insåg vi att det inte stämde i nyans.
Dörrar i S 0502-Y
Foder i S 0500-N (som överallt annars i huset)

Enligt leverantören finns båda färgerna som val (dock 0502-Y som standard).

Fundering:
Ska man alltid behöva förutsätta att 0502-Y är standard vit för allt man beställer? Eller har jag rätt i att jag tycker att bygghandeln borde ha informerat om att det finns två olika nyanser att välja mellan? De vägrar ju såklart att erkänna att de har gjort fel när jag reklamerat.
Karmarna kan jag tänka mig att måla om, får ju samma penseldrag på både foder och karm som jag tycker blir snyggt. Dörrbladen däremot vill jag ha målade i rätt nyans från början utan massa kladd.

Som parantes: Snickaren försökte optimera höjden på öppningarna så mycket som möjligt, utan att göra ingrepp i väggarna, och fick därför såga av ett par cm på varje dörr i underkant. Så det gör det eventuellt svårare att reklamera.
 
Förlåt, hamnade på något mystiskt sätt i fel ämne. Hittar varken hur jag kan flytta eller ta bort tråden?
 
Om jag skulle beställa vita dörrar och redan hade målat kramarna hade jag garanterat kollat upp färgkod då jag beställde. Skulle inte förutsätta att "vit" är en och samma nyans överallt.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
0502-Y är standard hos de flesta fönster och dörrtillverkare. Lämna in dörrarna på sprutlackering om ni vill undvika att måla om karmar osv. Skulle gissa att det kostar 4-500 kr / dörr då det inte behövs något underarbete på dörrarna.
 
Ja 0502-y anses fortfarande som standard även om mer kritvita färger börjar bli vanligare. Färdigmålade foder och lister är tex alltid i 0502-y.
 
När vi lackerade våra dörrar vita, fick vi först titta på en skiva med fyra olika vita nyanser så det skulle bli rätt hemma hos oss.
 
0502-y är standard och har varit det väldigt länge. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet.
 
Tack för svar!
Då får vi väl helt enkelt acceptera läget och få dem målade av antingen oss själva eller ett proffs.
 
kan du inte byta in dörrarna iallafall då? Karm och dörr säljs ju oftast separat.
 
S Stefan1972 skrev:
kan du inte byta in dörrarna iallafall då? Karm och dörr säljs ju oftast separat.
Dörrarna är kapade på höjden och då går det inte att lämna igen. En bra tanke annars!
 
Som många andra sagt så är "0502" standard på dörrar och fönster.
Samma gäller även socklar och foder, och när någon vill ha 0500 så är de medvetna och frågar om det aktivt.

Så bara bita i det sura äpplet och lämna in dem på lackering på närmaste firma som pysslar med sådant.

Och att ni monterat och kapat i dörrarna gör ju att det inte går att lämna tillbaka dem dessvärre.
 
Antingen målar ni om samtliga foder eller så målar ni om dörrarna. Jag hade nog lämnat in dessa på lackering. (och nästa gång du beställer nya dörrar kolla färgkoden:))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.