T Tompa01 skrev:
Jag har inget emot sotarna som kommer. De är trevliga och vi har inga sådana problem. Däremot motsäger jag mig deras/företagets diktatoriska sätt att bestämma tider helt utan flexibilitet. Och aldrig att jag skulle lämna bort mina husnycklar till någon jag inte känner. Nä dags för att avskaffa detta monopo så att även denna bransch får följa med i samhällsutvecklingen och bli kundorienterade i sin service. Finns det något skäl till att det ska råda monopol överhuvudtaget på sotning? Det är borta i övriga samhället på allt utom Sytembolaget och sotning.
Flexibilitet kan du få genom att ringa och ändra tid.
 
T Tompa01 skrev:
Jag har inga problem med sotaren generellt. Och principen att de debiterar även om de inte kan utföra arbetet pga att jag brustit i att ha föreskriven säkerhetsutrustning har jag heller inga problem med. Vad jag däremot har svårt att acceptera är två saker. Dels att det är ett monopol, jag kan inte välja någon annan sotare om jag inte kommer överens med den som har monopolet. Detta leder till min invändning nummer två, ingen kundservice. Jag får ett brev ca två veckor innan sotning. Där står ett datum och ett tidsintervall på 3 timmar som de tänker sig att komma innom. Här finns ingen flexibilitet att få ett annat datum eller annan tid, eller mer exakt tid. Med mitt arbeta kan jag inte frigöra mig riktigt hur som helst, och inte sitta hemma tre timmar och vänta. Det är 1/3 arbetsdag. Att de behöver jobba effektivt och innom ett område i taget är givet. Men de skulle mycket lätt kunna meddela att de ska sota i mitt område under en eller två veckor, och sedan låta mig boka ett datum och tid som funkar. Ungefär så som övriga samhället funkar. Men monopolet gör det ointressant och oviktigt gör sotarna att tänka i dessa banor.

Detta är lite av maktmissbruk anser jag, kunde monopolet släppas och konkurans råda skulle det förmodligen inte bli billigare, men mer kundorienterat.
Jag har aldrig under mina år som vedeldare haft minsta lilla problem att ringa och boka om tiden för sotning om den föreslagna inte passade mina arbetstider.
 
N Nils82 skrev:
Flexibilitet kan du få genom att ringa och ändra tid.
M maxmsm skrev:
Jag har aldrig under mina år som vedeldare haft minsta lilla problem att ringa och boka om tiden för sotning om den föreslagna inte passade mina arbetstider.
Ni tror inte jag försökt ;)

Hade det varit så enkelt skulle det inte varit något problem. Men vår sotarmästare byter inte tider. Den han tilldelat dig gäller.

Och för att förtydliga så har jag inget emot sotning eller sotare. Bara deras oförmåga att inse att jag är kund som betalar för en tjänst som jag vill kunna påverka när den, inn rimliga gränser, ska utföras
 
Kommunerna upphandlar sotning centralt för att det ska vara effektivt, dvs sotaren ska kunna beta av stora områden på ett bräde. Inget hindrar någon från att sota själv eller anlita annan sotare. Men räkna med att det blir dyrare om sotaren ska göra ett enstaka besök i ett område än om du utnyttjar kommunens upphandling. För att få sota själv så ska man godkännas av räddningsnämnden, och för att kunna godkännas så ska man kunna uppvisa att man har erforderlig kunskap. Hur man visar det skiljer lite från plats till plats.

Brandskyddskontroll är en annan sak. Det är myndighetsutövning och får bara utföras av den som utsetts av räddningsnämnden. Ofta är det en sotningsfirma.
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Ni tror inte jag försökt ;)

Hade det varit så enkelt skulle det inte varit något problem. Men vår sotarmästare byter inte tider. Den han tilldelat dig gäller.

Och för att förtydliga så har jag inget emot sotning eller sotare. Bara deras oförmåga att inse att jag är kund som betalar för en tjänst som jag vill kunna påverka när den, inn rimliga gränser, ska utföras
Under dom år skorstensfejarmästaren sotade hos oss så var det aldrig några problem att ringa och ändra tid.
Det har även inte varit några problem att ändra tiden för brandskyddskontroll.
Vi diskuterade även fram lämplig tid för nybesiktning av nyinstallerad eldstad.


Så ja det är olika beroende på vilket sotningsdistrikt det gäller, på vissa ställen är det svårare/omöjligt att ändra tid medan i vissa är det hur lätt som helst.
 
T Tompa01 skrev:
Ni tror inte jag försökt ;)

Hade det varit så enkelt skulle det inte varit något problem. Men vår sotarmästare byter inte tider. Den han tilldelat dig gäller.

Och för att förtydliga så har jag inget emot sotning eller sotare. Bara deras oförmåga att inse att jag är kund som betalar för en tjänst som jag vill kunna påverka när den, inn rimliga gränser, ska utföras
I Helsingborgs kommun där jag senast eldade ved(13år) så stod sotarens mobilnummer på utskicket med tiden, ringde man snabbt så var det aldrig problem att byta.
Tycker man ska utnyttja rätten att ta in egen sotare om den som kommunen har avtal med inte är serviceminded.
 
Jag förstår inte att TS startar en tråd på detta forum för en kostnad på 420kr för att han inte har skött sina åtaganden som fastighetsägare och monterat en godkänd takanordning. Kostnaden är troligen max 10000kr och TS värde på sin fastighet är troligen flera miljoner när han bor i stockholmsområdet. Sotaren arbete är ju att minska risken för brand på fastigheten och är värd en säker arbetsmiljö.
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
B Bengt_j skrev:
Jag förstår inte att TS startar en tråd på detta forum för en kostnad på 420kr för att han inte har skött sina åtaganden som fastighetsägare och monterat en godkänd takanordning. Kostnaden är troligen max 10000kr och TS värde på sin fastighet är troligen flera miljoner när han bor i stockholmsområdet. Sotaren arbete är ju att minska risken för brand på fastigheten och är värd en säker arbetsmiljö.
Får jag gissa att du INTE är Stockholmare? Värdet är ju snarare en belastning än en tillgång?
Kanske du Bengt kan ligga ute med pengarna tills jag säljer (dör) och realiserar ev. vinst?

Dessutom, sotning är en tjänst som jag inte beställt och inte vill ha. Om sotaren vill ha en god arbetsmiljö så får han fixa det själv, jag lägger inte ut en krona mer än staten kan tvinga mig till.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag bor i ett mindre samhälle i småland och tycker att sotaren gör ett bra jobb hos mig och minskar risken för att mitt hus och/eller grannens hus brinner ska brinna ner om det ligger nära mitt eget. 420kr = 29 liter bensin till bilen eller 10000kr är 30% av värdeminskningen på en bättre bil på ETT ÅR. Nu när det är vinter ser man i media många brandtillbud där fastighetsägare inte underhållt sitt hus.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Får jag gissa att du INTE är Stockholmare? Värdet är ju snarare en belastning än en tillgång?
Kanske du Bengt kan ligga ute med pengarna tills jag säljer (dör) och realiserar ev. vinst?

Dessutom, sotning är en tjänst som jag inte beställt och inte vill ha. Om sotaren vill ha en god arbetsmiljö så får han fixa det själv, jag lägger inte ut en krona mer än staten kan tvinga mig till.
Att ha en eldstad i sitt hus är inget tvång, vet du ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Dessutom, sotning är en tjänst som jag inte beställt och inte vill ha. Om sotaren vill ha en god arbetsmiljö så får han fixa det själv, jag lägger inte ut en krona mer än staten kan tvinga mig till.
Då ska du inte ha någon bostad med någon eldstad.

Sotning är något som automatiskt medföljer en eldstad varesig man vill det eller inte, sotningen kan man antingen leja bort eller göra själv, om man lejer bort sotningen så följer automatiskt några regler/lagar med däribland att det ska vara en säker arbetsmiljö för sotaren.

Sedan följer också brandskyddskontroll automatiskt med en eldstad och den måste utföras av en utomstående, vem som gör den kontrollen bestämmer komunen.

PBL, LSO & AML styr vad tex sotaren kräver,
http://www.4suppdatera.se/4suploads/61051/dokument/Taksakerhet vid sotning.pdf

http://josotning.se/?page_id=173

http://www.rsnv.se/de-flesta-fallolyckor-i-samband-med-sotning-gar-att-forebygga/
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nä? Eller har du något exempel, där man får frångå säkerhetsregler i jobbet?
Ja, det finns det gott om inom t ex elområdet. Hur ens elanläggning skall vara utförd följer (med bara något enstaka undantag) de regler som gällde när anläggningen uppfördes. Så även om det inte är tillåtet att nyinstallera klass-0 ojordade uttag, så är det helt OK att fortsätta använda de som sitter där.

Detta till den dag man bygger om eller utökar anläggningen; då måste den uppfylla nuvarande standard/regelverk. Man får dock underhålla den gamla anläggningen enligt det regelverk som gällde när den en gång byggdes. (Och var gränsen går, det tvista de lärde om. I praktiken så får man in ganska mycket inom "underhåll".)

De som kommer hem till dig för att arbeta där (städ, hantverkare osv.) kan näppeligen vägra på grund av att din elanläggning inte uppfyller nutidens standard. De får vackert nöja sig med att du t ex inte har jordfelsbrytare, eller jordade uttag. Detta så länge som anläggningen inte är uppenbart felaktig på ett sådant sätt att risk föreligger.

Du är som fastighetsägare dock alltid ansvarig för din elanläggnings skick. Detta trots att du inte får underhålla den själv. I sotningsfallet så finns iaf möjligheten att göra det själv, men det är ett lagbrott när det kommer till din elanläggning (med några mycket få, och små undantag).
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det finns det gott om inom t ex elområdet. Hur ens elanläggning skall vara utförd följer (med bara något enstaka undantag) de regler som gällde när anläggningen uppfördes. Så även om det inte är tillåtet att nyinstallera klass-0 ojordade uttag, så är det helt OK att fortsätta använda de som sitter där.

Detta till den dag man bygger om eller utökar anläggningen; då måste den uppfylla nuvarande standard/regelverk. Man får dock underhålla den gamla anläggningen enligt det regelverk som gällde när den en gång byggdes. (Och var gränsen går, det tvista de lärde om. I praktiken så får man in ganska mycket inom "underhåll".)

De som kommer hem till dig för att arbeta där (städ, hantverkare osv.) kan näppeligen vägra på grund av att din elanläggning inte uppfyller nutidens standard. De får vackert nöja sig med att du t ex inte har jordfelsbrytare, eller jordade uttag. Detta så länge som anläggningen inte är uppenbart felaktig på ett sådant sätt att risk föreligger.

Du är som fastighetsägare dock alltid ansvarig för din elanläggnings skick. Detta trots att du inte får underhålla den själv. I sotningsfallet så finns iaf möjligheten att göra det själv, men det är ett lagbrott när det kommer till din elanläggning (med några mycket få, och små undantag).
Och hur är det farligt för elektrikern att göra åtgärder på den befintliga elanläggningen? Strömmen är ju bruten när hen jobbar. Nej, det där var ingen exempel, eftersom det inte handlar om personsäkerheten för den som utför jobbet.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Att ha en eldstad i sitt hus är inget tvång, vet du ;)
Nja, om man tycker att han kan leva utan värme så har du väl rätt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då ska du inte ha någon bostad med någon eldstad.
För bara staten kan garantera min säkerhet, det kan jag inte anförtros att hantera själv. Var ett får om du vill det, jag vill det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.