Hej!

Håller på och bygger en relativt stor garage/förrådsbyggnad, den blir 9 x 14 m (utvändigt mått), och relativt hög. Drygt halva byggnaden ligger på plan mark och halva hamnar "ingrävd" i en slänt. En gavel och delar av långsidorna ligger alltså in i slänten. Vid hörnen som ligger i slänten ligger marknivån ca 1,40 respektive 1 m över plattan. Väggarna som ligger under mark är murade och slammade. Väggarna i övrigt kommer förses med traditionell träpanel (brädor 170 mm med locklist). Hela byggnaden kommer få ett utseende likt en ekonomibyggnad på landet, dvs röd slamfärg med vita knutar och foder, spröjsade fönster.

Jag har själv gjort grunden, murat mm och har nu snickare till hjälp att resa byggnaden. Själv har jag nog tänkt låta träpanelen följa trappstegen som murarna har (gå ned X cm hela vägen och helt enkelt följa "trappstegen") , men snickaren föreslog att vi istället sågar panelen så att den följer marklinjen. Jag hade själv inte grubblat på detta alls egentligen, utan bara tänkt att det är naturligt att följa de olika nivåerna som murarna har.

Men nu blir jag osäker - vilket är snyggast - någon som kan ge råd, kanske någon har bilder? Inte den viktigast frågan i världen kanske, men man vill ju gärna att det blir så snyggt som möjligt...
 
Det är helt och hållet en smaksak, men oftast blir det nog snyggare med en diagonal.
 
Ok tack för svar! Ingen som har några bilder att dela med sig av?
 
Trappsteg ser billigt ut, följ sluttningen
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack Anna_H!

Ja det kanske blir snyggare om man skär panelen "snett". Jag får ett problem dock, stegen i muren kommer inte med samma intervall så som i länken https://goo.gl/maps/SasenA6W6jD2. Skit att jag inte tänkte på det, hade ju självklart kunnat mura varje steg lika långt, men jag gick efter marknivån helt enkelt. Kollade höjden och gick upp ett steg i taget där det behövdes (beaktande att panelen ska gå ned förbi murens överkant lite och det skulle bli rätt hyggligt (ca 20 cm) med luft under panelens ändträ hela vägen. Så några steg är bara ca 1 m långa och några är 3 m långa. Att nu skära utefter en linje innebär att jag måste gå ned med panelen längre om det skall vara en rak linje. Och att skära en sträcka med en viss vinkel och sedan ändra vinkel känns som ett ännu sämre alternativ...:crysmile:
 
En diagonal, sedan en bit vågrätt och därefter diagonal igen funkar väl också? Olika vinklar blir som sagt fult....
 
Tack, det kanske kan vara en möjlighet. Får kolla om det kan funka med diagonal - vågrät - diagonal igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.