Håller på att mura upp en bastu i källran. 1 yttervägg cementhålsten, två sidor väggar leca. Och en glasvägg med dörr. Tänkte bara putsa å kakla. Nu kommer frågan om nån har gjort nått liknande å kan säga ca hur lång tid de tar att värma upp. Kan ju med säga att den blir bara 2×1,2 och ca 1,95 i takhöjd. Mvh
 
A
Hur långt är ett snöre?

Hur lång tid uppvärmningen tar beror på vad du har för aggregat, men jag har byggt en bastu i en jordkällare, med vedeldat aggregat, det blir varmt på en halvtimme-timme, men väggarna är kalla hela tiden, om man inte eldar en dag eller mer.

Tänker du bygga bastulavar med ryggstöd, eller tänkte du att man lutar sig direkt mot väggen? Det sista rekommenderar jag inte.
 
Scouten skrev:
Hur långt är ett snöre?

Hur lång tid uppvärmningen tar beror på vad du har för aggregat, men jag har byggt en bastu i en jordkällare, med vedeldat aggregat, det blir varmt på en halvtimme-timme, men väggarna är kalla hela tiden, om man inte eldar en dag eller mer.

Tänker du bygga bastulavar med ryggstöd, eller tänkte du att man lutar sig direkt mot väggen? Det sista rekommenderar jag inte.
Jag hade tänkt ryggstöd i trä. Rummet kommer ju vara uppvärmt då det blir badrum i resten så bastun kommer nog hålla minst 18 grader iaf när den inte används. Sen har jag en fundering om taket. De rekommenderar ju att man ska ha en luftspalt mot befintligt innertak. Men
Jag ha rivit ner det befintliga taket i källaren. Så funderar på om man inte bara kan sänka de befintliga lite extra just i bastun å sen ta bastu plasten. ? Får ju på det sättet mycket takisolering ca 40cm. Eller tänker jag galet?
 
A
A adde86 skrev:
Jag hade tänkt ryggstöd i trä. Rummet kommer ju vara uppvärmt då det blir badrum i resten så bastun kommer nog hålla minst 18 grader iaf när den inte används. Sen har jag en fundering om taket. De rekommenderar ju att man ska ha en luftspalt mot befintligt innertak. Men
Jag ha rivit ner det befintliga taket i källaren. Så funderar på om man inte bara kan sänka de befintliga lite extra just i bastun å sen ta bastu plasten. ? Får ju på det sättet mycket takisolering ca 40cm. Eller tänker jag galet?
De frågorna får vi hoppas på klokare forummedlemmar för, men med ett lämpligt aggregat, så bör du snabbt få varmt. Jag minns att vi gick upp någon storlek för att kompensera för de kalla väggarna.
 
Scouten skrev:
De frågorna får vi hoppas på klokare forummedlemmar för, men med ett lämpligt aggregat, så bör du snabbt få varmt. Jag minns att vi gick upp någon storlek för att kompensera för de kalla väggarna.
Ja precis.
 
J
A adde86 skrev:
....Så funderar på om man inte bara kan sänka de befintliga (taket?) lite extra just i bastun å sen ta bastu plasten. ? Får ju på det sättet mycket takisolering ca 40cm. Eller tänker jag galet?
Takhöjd och sänka tak har diskuterats i flera trådar med olika åsikter. Enligt mig och vissa andra är hög takhöjd i bastun bara en möjlighet, flytta upp lavarna till optimalt avstånd från taket, och om plats finns sätt lavar i olika nivåer vilket ger alla möjlighet att välja nivå/hur varmt man vill ha.
 
Utnyttja den takhöjd du kan få. Isolering i en så liten inomhusbastu är egentligen helt onödig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.