S
Som rubriken lyder, vad är det största rummet utan pelare som man kan bygga i trä?
Man få använda alla träslag och pengar är inget problem.
Takhöjd runt 2,4m är ett krav, inga rum som når flera hundra meter upp.

Min tanke är att man skulle kanske kunna göra en limträbalk av ek i en rejäl dimension som i sin tur håller upp andra limträbalkar av ek i något mindre dimensioner. Men finns det begränsningar bland våra fysiska lagar på hur stort rum i kvadrat man kan bygga?
 
Jag har lite svårt att se poängen med frågan. Man kan bygga tillräckligt stora rum i trä med hjälp av limträteknik. Det som sätter gränsen är bågarnas eller balkarnas höjd, men en fotbollsplan är inget problem. Ek har en elasticitetsmodul som är ca 20% större än fur och gran, så limträ med ek borde tåla mycket.
 
S DanielF skrev:
Som rubriken lyder, vad är det största rummet utan pelare som man kan bygga i trä?
Man få använda alla träslag och pengar är inget problem.
Takhöjd runt 2,4m är ett krav, inga rum som når flera hundra meter upp.

Min tanke är att man skulle kanske kunna göra en limträbalk av ek i en rejäl dimension som i sin tur håller upp andra limträbalkar av ek i något mindre dimensioner. Men finns det begränsningar bland våra fysiska lagar på hur stort rum i kvadrat man kan bygga?
Det finns begränsningar, speciellt dåligt är det med tungt trä, som just ek.

Sandwichteknik, stående limfogskivor med reglar som spänner konvex invändigt är mer användbart, lätta tekniska lösningar.
 
S DanielF skrev:
Som rubriken lyder, vad är det största rummet utan pelare som man kan bygga i trä?
Man få använda alla träslag och pengar är inget problem.
Takhöjd runt 2,4m är ett krav, inga rum som når flera hundra meter upp.

Min tanke är att man skulle kanske kunna göra en limträbalk av ek i en rejäl dimension som i sin tur håller upp andra limträbalkar av ek i något mindre dimensioner. Men finns det begränsningar bland våra fysiska lagar på hur stort rum i kvadrat man kan bygga?
Vad menar du med 2,40 i takhöjd, menar du att ett välvt tak kan byggas?
 
S
Med 2,4m menar jag att rummet ska ha ett platt tak och man ska kunna ha en ovanvåning. Inga bågar och konstigheter. Taket ska vara vågrätt. Dock kan bjälklaget vara tjockt om det är tjocka bjälkar. Typ, hur stort kan man bygga ett vardagsrum i kvadrat?
 
Björk har ytterligare ca 35% högre elasticitetsmodul mot ek, så det borde vara ett ännu bättre val.
 
Om du tar den största limträbalkdimensionen som finns i träguidens tabell, 215x1620 mm och lägger den på c/c 1200 mm som stöd för ett bjälklag ovanför rummet, så kan du göra rummet drygt 60 meter långt. Men jag vet inte hur du skall få dem dittransporterade. I praktiken ligger nog begränsningen i transportmöjligheterna.

Intressant uppgift om björk. Björk fanns inte med i min handbok, men jag vet ju att björkplywood är väldigt styvt även vid små dimensioner. Man skulle nog kunna göra lådbalkar av björkplywood med bra egenskaper.
 
Och samtidigt har gran ganska låg massa. Jag var på husvisning en gång i en gammal skola. Där var det ett rum på ca 10x10m som hade en våning över sig. Byggt helt i trä. Så det går om man vill men för att få det stabilt kanske balkhöjden blir orimlig. Infälld stålbalk är ju annars ganska vanligt
 
Utan begränsning av balkarnas höjd (eller bredd) så kan du bygga ett oändligt stort vardagsrum.
 
Berniebergs påpekande är viktigt. För att en konstruktionsuppgift ska bli rolig krävs begränsningar.
 
Hemmakatten
Vårt hus med en BOA om 115 kvm har inga bärande väggar eller stolpar. Vi har Kertobalkar. De längsta är ca13 m långa och 50 (55?)cm höga.
 
Redigerat:
Hur får ni då taket att hållas upp? Något måste ju vara bärande.
 
Tror du inte att hemmakatten menar bärande innerväggar? Det är i alla fall min tolkning.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur får ni då taket att hållas upp? Något måste ju vara bärande.
Jag har 10,5x10,5m tak som är hel fribärande och det är inte på gränsen. Så det borde inte vara några problem att få till 115m2 fribärande tak. Vårt största fribärande golv är ca 4x10m och 300 tjockt. Går man upp på tjockare balkar så skall 10x10m inte vara några som helst problem och ändå ha rimligt tjockt bjälklag.

Edit: Ja, taket vilar på ytterväggarna som är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.